Absolut det förstår jag och det var inte meningen. Meningen var att kolla hur folk ställer sig till den nya tomten bara och att jag var kluven som jag skrev.

Men detta hus är kanon på alla sätt och vis oxå givetvis kanske är mer lämpad för de med mindre barn bara. Vi har ju skogen precis utanför och skoterleden och omgivningen är hemskt vacker. Nära till allt osv.
 
E Enholm85 skrev:
Ja det stämmer och denna rubrik skrev jag kanske lite för snabbt innan jag hade undersökt ordentligt men nu har vi undersökt och det känns bra.
Aha, jag läste nog fel.
Antog att du menade en fastighetstomt , men det är väl den tomten som kommer den 24 December som du känner dig kluven inför?
Jag kan erkänna att jag också känner mig kluven inför honom. Har haft på känn i ca 60 år att det är något lurt. :)
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
E Enholm85 skrev:
Vi bor i ett nybyggt hus sedan fyra år tillbaks och trivs inte så bra med tomten. Vi valde inte en sån bra tomt är mycket insyn och alla barnen är på vår tomt jämt eftersom den ligger mitt i allt. Det är en lugn gata dock med bara nybyggda hus en riktig barngata. Vi umgås inte så mycket med grannarna och föredrar att vara lite mer själva. Barnen å andra sidan lekar för fullt med de andra barnen. Har en dotter som är 9 och sonen är 10 ska fylla 11. Nu har vi planer att bygga nytt igen och har hittat en annan tomt och den ligger nära till allt MEN den ligger vid en stor väg eller ja det är en bit från vägen med lite träd mellan dock låter det en hel del. Saken är den att den tomten har prickad mark och vi kan bara ställa huset på ett sätt i princip och omgivningen är väl inte finaste. Baksidan skulle bli mot vägen och på ena sidan skulle det bli mot baksidan av en affär. Där vi bor nu har vi skog i närheten och skoterled men vi är ju inte så mycket för skogen och går aldrig dit haha. Vid denna tomt finns det heller inga barn på samma sätt som den vi har nu men det är nära till dit vi bor nu och barnen kan cykla dit och så finns en lekpark i närheten. Solen är det lite sisådär med oxå men där vi bor nu ligger solen på hela tiden och det blir hemskt varmt. Med detta hus skulle vi få planlösningen precis som vi vill med alla finesser samt ett stort garage med loft som vi inte har nu. Dottern är ledsen och vill inte flytta men sonen är mer optimistisk. Hur skulle ni ha gjort? Läget är ju bra med närhet till allt men sen har vi vägen dock som låter fast å andra sidan har vi bott mittemot där förut ännu närmre vägen och då tänkte vi inte på det. Bifogar bild på bägge tomterna! Vi bor på transtråket nu.
Er tomt ni har idag är klart bättre än den ni kollar på. Sätt upp en fet häck runtom bara och ta hänsyn till sikttriangeln. Där kan ni sätta upp ett nät för klätterväxter en bit in på tomten. Dvs gör den tomt ni har idag insynsskyddad.

Trafikmässigt så är den tomt ni planerar att bygga på klart sämre än den ni har idag.

Prismässigt kommer området ni bor på idag öka mer. Visst man pratar dipp i ekonomin, men det kommer återhämta sig och jag har svårt att se att vi kommer ha hus ute för 5 sek igen iom att man satt ett tak på fastighetsskatten.
 
  • Gilla
Enholm85
  • Laddar…
Nissens
Efter att ha läst det mesta i tråden så tror jag inte att ni kommer att vara mer nöjda med det nya huset än det ni har nu...
Och det ni upplever som nackdelar med det nuvarande huset verkar vara enklare att åtgärda än vad problemen blir på den nya tomten.
Er flytthistorik styrker att ni har en oro som gjort att ni flyttat väldigt ofta, och ett bra sätt att förutspå framtiden är att se hur man gjort tidigare...
Jag hade absolut sålt den nya tomten igen och fixat problemen på den nuvarande, och samtidigt bevakat marknaden för att se om något riktigt bra dyker upp.
Du behöver inte argumentera mot mina åsikter, eller försvara dina val. Du bad om mina åsikter, och nu fick du dem.
Du kan välja att ta till dig dem, eller att kasta bort dem, det är helt upp till dig. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
DiscoDuck och 9 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Er flytthistorik styrker att ni har en oro som gjort att ni flyttat väldigt ofta, och ett bra sätt att förutspå framtiden är att se hur man gjort tidigare...
Det var väldigt bra skrivet!

Ni har redan flyttat fyra gånger inom samma område?
Vad får er att tro att: -"förut blev det fel. Men nu djäklar!"

Staffan
 
  • Haha
  • Gilla
Jonasdzm och 2 till
  • Laddar…
E Enholm85 skrev:
Typ där jag ritat kommer huset att sluta och då är det en bit kvar till vägen. Kommer även få tak över altan direkt inbyggt i huset.
Körde den där vägen i vintras. Väldigt mycket trafik på den. Ni kommer att störas.
Det är en stor genomfarstväg. Både industritrafik och alla som ska till/från gävle/furuvik.
Det är ingen lokalgata utan en länsväg.

Det där är inga avstånd som minskar ljud. Buillerplank tar inte bort allt ljud heller. Med den där tomten kommer ni aldrig att vara utomhus på baksidan.

Nu har du ändå bestämt dig. Men jag skulle råda dig att tänka om

Läge, läge, läge. Det enda som man aldrig kan ändra på ett hus.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Hej! Det vore roligt att veta hur ni gjorde! Blev det nytt hus och är ni nöjda? // Em
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.