A Alex Andersson5 skrev:
Tips på vad man kan göra för att få bättre flöde i brunnen?
Har du rensat vattenlåset? Lyft upp insatsen?
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du rensat vattenlåset? Lyft upp insatsen?
Ja. Allt är ju nytt så finns inte så mycket att rensa så att säga. Testade att köpa en sån avloppsrensare och drog in den ca 5m utan några större problem, kanske gjorde fel vet ej.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Alltså. I mina ögon ser det inte ut som dåligt flöde i brunnen? Precis sådär ser det väl ut i alla brunnar om man står och kör fullt flöde från duschen? Tror att om TS istället tar en tiolitershink och häller rakt ner i brunnen så sväljer den det på ett par sekunder.

Jag tror snarare att problemen som upplevs är kopplade till
1. Inte helt tätt med listerna vid dörren/dörrarna.
2. Dåligt/obefintligt/felaktigt fall utanför själva duschen.

Vilket gör att vid duschande rinner det ut lite vatten eftersom det inte är helt tätt vid duschväggen och sedan rinner vattnet iväg som man ser på sista filmen.
 
Tycker också att det ser ut som det allmänna fallet i badrummet inte är tillräckligt om det ens finns.. Dock svårt att se på videon. Det fallet är enligt min mening minst lika viktigt då det i ett badrum kan komma vatten från fler ställe än duschen om man har otur..
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Är det bara jag som tycker att det inte verkar vara helt korrekt kring brunnen? är tätskiktet ordentligt utfört?

Edit tror jag har fel, så ingen fara ;)
 
  • En närbild av en tvättmaskins trumma med smuts och avlagringar längs gummitätningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Trevlig skrev:
Är det bara jag som tycker att det inte verkar vara helt korrekt kring brunnen? är tätskiktet ordentligt utfört?

Edit tror jag har fel, så ingen fara ;)
Du har rätt i att det är fel utfört, det finns ett verktyg som är fruktansvärt lättanvänt när man skär tätskiktet runt brunnen så att inte nyttja det är bara idioti.

Allmänt kladd är också bara slarv

Schematisk illustration av golvbrunn med tätning, klämring, och tätskikt i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Johrnak och 3 till
  • Laddar…
Är de bakfall utanför dusch väggarna . Ta ett vattenpass och dubbelkolla
 
kulle
T Trevlig skrev:
Är det bara jag som tycker att det inte verkar vara helt korrekt kring brunnen? är tätskiktet ordentligt utfört?

Edit tror jag har fel, så ingen fara ;)
Tätskiktet är definitivt felskuret, det får inte sticka ut under klämringen.
 
A Alex Andersson5 skrev:
Enligt nedan video kommer vattnet ut. Ju längre man duschar desto mer.. går inte riktigt att få till att listen skyddar kanten där de två möts?
Sätt in en sluten duschkabin.
 
kulle kulle skrev:
Tätskiktet är definitivt felskuret, det får inte sticka ut under klämringen.
Gör det något att tätskiktet sticker ut under klämringen? Betyder det inte bara att man har lite extra tätskikt så att det skyddar aningen mer?
 
K
J Johrnak skrev:
Gör det något att tätskiktet sticker ut under klämringen? Betyder det inte bara att man har lite extra tätskikt så att det skyddar aningen mer?
Det blir ju inte rätt samt inte tätt, klämringen hamnar inte i rätt position. Det blir nerslag i besiktning, sämre värde vid försäljning osv.
 
  • Gilla
Johrnak
  • Laddar…
kulle
J Johrnak skrev:
Gör det något att tätskiktet sticker ut under klämringen? Betyder det inte bara att man har lite extra tätskikt så att det skyddar aningen mer?
Nej tyvärr, i ett värsta scenario så kan det om det blir stopp i golvbrunnen leta sig upp vatten bakom tätskiktet. Men håller man låset rent så vattnet kan rinna undan så är väl risken minimal.
 
  • Gilla
Johrnak
  • Laddar…
J Johrnak skrev:
Gör det något att tätskiktet sticker ut under klämringen? Betyder det inte bara att man har lite extra tätskikt så att det skyddar aningen mer?
Jag skulle säga att att det största problemet är att det vittnar om en inkompetens hos den som utfört jobbet, det är knappast det svåraste momentet i en badrumsrenovering, hur har man då lyckats med dom svårare momenten
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
På första filmerna ser jag inga problem alls utan vattenpassen påvisar ju bra fall mot brunnen.
På sista filmen ser man ju dock att där vattnet tar sig genom p.g.a otäta gummilister så sticker vattnet iväg vilket tyder på att det är fel på fallet utanför duschzonen.
Vatten kan alltid krypa under släplisterna en bit i fogarna men det ska ju inte rinna iväg som på den senaste filmen för då är det ju felaktigt fall.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.