Hej!

Är helt ny i renoveringsvärlden men börjar lära mig mer och mer i och med arbetet man utför.

Jag har en smal garderob med väldigt brustna väggar. Bristningarna är genomgående i garderobsväggen och betongen (?) kan man nästa pilla bort. Jag funderar på om spackel och slipning räcker på ställen som har dessa bristningarna. Jag är inte ute efter ett större arbete då detta är en liten garderob som inte gör mig så mycket om det är lite slitet här och där.

Vad skulle er rekommendation vara för att fixa till detta på bästa sätt och hur svårt arbete är det att utföra själv?

Väl mött,
 
  • Skadat innertak visar gamla träbjälkar och isolering ovanför en dörrkarm. Renoveringsbehov synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på skadad vägg intill dörrkarm; exponerat trä och betong, behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Jonas.T Jonas.T skrev:
Hej!

Är helt ny i renoveringsvärlden men börjar lära mig mer och mer i och med arbetet man utför.

Jag har en smal garderob med väldigt brustna väggar. Bristningarna är genomgående i garderobsväggen och betongen (?) kan man nästa pilla bort. Jag funderar på om spackel och slipning räcker på ställen som har dessa bristningarna. Jag är inte ute efter ett större arbete då detta är en liten garderob som inte gör mig så mycket om det är lite slitet här och där.

Vad skulle er rekommendation vara för att fixa till detta på bästa sätt och hur svårt arbete är det att utföra själv?

Väl mött,
Det är vassmatta och kalkbruk, knacka bort det lösa och det som kan tänkas sticka ut.
Det är alltid bäst att jobba med samma material som sitter där innna alltså kalkbruk, men du kan ta gipsbruk då det är lättare att jobba med som novis och spackla upp med…
 
AXS
Skulle köra på helt vanligt spackel. Lägg på några mm först som lim, låt torka någon dag och kör ett lager till. Upprepa tills uppfyllt och slipa sen.
 
R
Kommer garanterat att spricka med vanligt spackel..
 
AXS
R Rejäl skrev:
Kommer garanterat att spricka med vanligt spackel..
😳
Har precis gjort samma i två dörröppningar. Efter hur lång tid spricker det?
 
R
AXS AXS skrev:
😳
Har precis gjort samma i två dörröppningar. Efter hur lång tid spricker det?
Det kommer garanterat att inte hålla i anslutningen mellan det gamla och ditt nya spackel..
Värför tror du att puts och gipsbruk finns?
 
N
AXS AXS skrev:
Skulle köra på helt vanligt spackel. Lägg på några mm först som lim, låt torka någon dag och kör ett lager till. Upprepa tills uppfyllt och slipa sen.
Måste vara det sämsta rådet, jag har hört här på länge.
Rejäl hade lite bättre kunskap.
 
  • Älska
AXS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.