I mars börjar vi renoveringen på vår stuga på tomten som ska bli musikstudio och 70tals häng-rum. Ett av det första projekten blir att byta och förlänga taket då vi vill ha en skyddad terrass på framsidan.

Vi tänkte fortsätta taket ut i samma lutning och stärka upp med stödpelare ca 3m ut från framsidan.

Jag söker tips hur jag kan göra detta på bästa och snyggaste sätt. Mitt problem ligger främst i att dörren är precis under nock och jag vill ju självfallet inte ha en pelare precis framför dörren. Så hur kan jag placera stödpelare fram för att stötta upp en takförlängning?

Taket kommer bara va enkel svart plåt, räknar inte med att det kommer att vara någon riktig tyngd att bära på förlängningen.

Tack på förhand

Bifogar lite bilder på stugan samt en väldigt spartansk ritning som visar problemet med stödpelare rakt fram vid nock.
 
  • Röd stuga, skog, träd, grön gräsmatta, soptunnor, dag, uteplats markering, skugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålat mindre trähus i natur, vit dörr, fönster, skorsten, trappa, tidig vår eller höst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd stuga med vit dörr, fönster, takfotsren, omgiven av träd, på landsbygden, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Om ni ändå ska byta tak så kommer ni kunna riva ner till nuvarande konstruktion och fästa in en ny takås på den gamla - sen beror det på hur det ser ut under vindskivor och annat hur det görs. Om ni kan sätta en balksko eller om det ska skarvas på den gamla takåsen beror på hur det är gjort innan.
 
T Testarn skrev:
Om ni ändå ska byta tak så kommer ni kunna riva ner till nuvarande konstruktion och fästa in en ny takås på den gamla - sen beror det på hur det ser ut under vindskivor och annat hur det görs. Om ni kan sätta en balksko eller om det ska skarvas på den gamla takåsen beror på hur det är gjort innan.
Tack för svar! Förstår inte riktigt vad du menar egentligen, för även om vi förlänger den gamla takåsen så måste vi väll ta någon bärande struktur för den?

Min förhoppning är att kunna hitta en lösning där jag bara behöver ett fåtal stödpelare och gärna ingen mitt fram under takåsen då den är precis ovanför dörren.
 
Du har nog bara två val. Tre pelare, med 1 mitt i dörren. Fyra pelare, med 1 på varje sida om dörren.
 
  • Gilla
Yowsa
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Du har nog bara två val. Tre pelare, med 1 mitt i dörren. Fyra pelare, med 1 på varje sida om dörren.
Ja det blir inte bättre än så va? Lutar åt 3 pelare nu för känns som de kan bli lite trångt annars, vill inte störa utsikten för mycket
 
T
Y Yowsa skrev:
Tack för svar! Förstår inte riktigt vad du menar egentligen, för även om vi förlänger den gamla takåsen så måste vi väll ta någon bärande struktur för den?

Min förhoppning är att kunna hitta en lösning där jag bara behöver ett fåtal stödpelare och gärna ingen mitt fram under takåsen då den är precis ovanför dörren.
Hej, vad jag menar är att du har en vägg idag och en takås som vilar på den så där finns ett stöd. Altantaket kommer ju inte att vara fristående som jag förstår det utan ni ska bygga ett nytt sammanhängande tak som täcker hela ytan.

Om det är så borde det gå att fästa in den nya takåsen i den gamla konstruktionen så att du inte behöver någon stolpe framför dörren.

Exakt hur den infästningen ska/kan göras beror lite på hur den gamla konstruktionen ser ut och om du inte har några ritningar så kommer du se det först när du river det gamla taket.
Jag gissar att det skulle gå att sätta en balksko på befintliga konstruktionen eller att skarva på den nuvarande takåsen.

Altanens tak är ju inte så stort så jag kan inte tänka mig att det inte ska finnas möjlighet att lösa det men om ni är osäkra så måste man kunna sätta nya stolpar på var sida om dörren nära väggen så att de inte kommer i vägen för entrén.

Sen räcker det med en stolpe i ytterkanten av altanen, det handlar ju bara om 3m spännvidd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.