kisumisu
Vit Miele tvättmaskin, Novotronic, Watercontrol-System, etikett med specifikationer, förmodligen i ett tvättrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna modell har haft det här problemet flera gånger, händer ca vart 3 år. Så jag gör den här guiden dels för mig själv som en påminnare och till er andra förhoppningsvis som en guide. Problemet som blir är att pumpen går hela tiden fast maskinen är färdig, står "kontrollera dosering" fast man kört en tom maskin utan tvättmedel, tvätt som man tvättar har tvättmedel kvar och är inte centrifugerat ordentligt!

Själva tvättmaskien är annars riktigt bra och man ser även kvaliten när man öppnar upp den, som min maskin är 12år gammalt och det här är redan 4 gången den öppnas upp!

Det jag nu missat ta upp på bilderna är att locket sitter fast med 2 torx skruvar på sidorna under en plastplupp.
Man börjar skruva där.
Tar bort locket.

Golvbeläggning, skiftnycklar, skruvmejsel och tänger spridda på ett trägolv, indikerar pågående arbete eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här behövs, 2 Torx, Tänger, vanlig skruvmejsel, en lång pinne.

Tvättmaskinens öppna trumma och dörr, smutsiga tecken, använd, hemmabruk, närbild, ingen tvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här använder man den "vanliga" skruvmejseln och tar försiktigt bort ringen som håller gummit på plats.

Hand kontrollerar packning på tvättmaskin med mögel och smuts. Behov av rengöring synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sätter in gummit försiktigt in mot trumman.

Tvättmaskinslucka öppnas eller lagas med skruvmejsel, närbild, hemmiljö, underhållsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruvar loss de här små skruvarna och sen den stora skruven.



Tvättmaskin öppnad för underhåll eller reparation, inre komponenter exponerade, damm, elektronik, tvättprogramsetiketter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flyttar försiktigt panelen åt sidan "ovanpå", man bara lyfter upp den.

Närbild på maskindelar med slangklämma, gummislang och plastkomponenter, sannolikt från ett fordon eller maskineri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvar loss proppen till filtret och sätter in den orange nödöppnaren in till chassit.

Närbild på en del av en maskin eller fordon, metall och plast, skruvar synliga, bakgrunden är suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvar upp dessa skruvar sitter under panelen som lyftes bort.

Lyfter försiktigt bort hela fronten och sätter på sidan.

Delvis demonterad frontlastande tvättmaskin med öppen trumma och synliga interna komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då ska det se ut såhär!
 
Redigerat:
kisumisu
Närbild av en vit dörrkarm med synlig gångjärnskonstruktion och skruvar. Bakgrund suddig, detaljer i metall och plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där framme sitter 3 skruvar som håller fast sidpanelen, dem ska skruvas bort

Otydlig, mörk bild av en dörr och vit sladd, låg belysning, suddig, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även bakom sitter 3 skruvar
Närbild inuti mekanism, möjligtvis en apparat, med kablar och metallkomponenter. Fokus på en vit plastdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

plus även ovanför.

När dessa är bortskruvade ska panelen väck.

Tvättmaskinsdelar, slangar, filter, korroderad vit plast, mörk bakgrund, rostfritt stål, teknik, underhåll, reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser ut såhär.

Hand pekar på bilens vitkapslad komponent, bakgrund suddig, möjligt underhållsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild på en persons hand som arbetar med maskinella eller fordonselement. Otydliga detaljer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en bilens kylarlock och överflödesbehållare med synlig kylvätska. Hand håller en del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här slangen skall lossas. Tryck på lilla spaken och vrid till vänster så lossnar den, när den ska fast sättas gör du tvärtom så går den på plats.

En hand håller en trasig plastslang framför en lucka till vitvaror, möjligtvis en tvättmaskin eller diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här ska lossas.

Inre komponenter och slangar av en hushållsapparat, möjligen en diskmaskin, med fokusering på avloppsröret och vattenflödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon arbetar med fordonselektronik, använder tänger, kopplar ihop kablar under reparation eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här skall lossas med tängerna försiktigt ta bort slangklämman och dra slangen loss.
 
kisumisu
Nu till det roliga, lossa långa slangen från "3 vägs delaren".

Lång, böjd trädgren med svart tejp, hålls inomhus mot trägolv och vita luckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

In med pinnen i slangen

Vattenkran med kalkavlagringar, diskho, burk salsa, diskborste och köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brunt objekt i diskho, liknar avlagringar, nära avloppssil, våt metallisk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En konstruerad enhet: pensel fastsatt i en tryckluftspistol mot trämönstrad golvbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att det värsta är borta, spola med varmvatten så allt skit lossnar!

Gör allt i omvänt ordning!

Mekanisk närbild, fokuserad på svart slang med klämmor, suddig förgrund, vit plastdetalj, teknisk inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det lurigaste tycker jag var att sätta tillbaka fronten, kom först ihåg att sätta igenom nödöppnaren den orange genom hålet på fronten.

Tvättmaskin öppen, smutsiga kläder nära, gummilist synlig, köksgolv, vardaglig syssla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sätt tillbaka gummit först på plats ordentliget, innan man börjar hålla på med spännringen!!
Då far inte gummit lös och håller sig bättre på plats.
 
A
enklare att spola ut geggan
 
kisumisu
electroluxaren skrev:
enklare att spola ut geggan
Hur gör man det när det är helt stopp?
Eller menar du att man ska spola lite då och då vatten via filtret innan den packas sådär, så slipper man hela processen att öppna maskinen?

Nu sist tänkte jag faktist om man borde lämnat bort de 3 skruvarna där framme som håller sidopanelen. Så man nästa gång bara behöver öppna locket och sidopanelen för att komma åt slangen.

Måste ärligt säga att jag förstår inte riktigt funktionen med just den där slangen, var en reparatör som en gång sade att det är nån luftningsslang för pumpen.
 
A
kisumisu kisumisu skrev:
Hur gör man det när det är helt stopp?
Eller menar du att man ska spola lite då och då vatten via filtret innan den packas sådär, så slipper man hela processen att öppna maskinen?

Nu sist tänkte jag faktist om man borde lämnat bort de 3 skruvarna där framme som håller sidopanelen. Så man nästa gång bara behöver öppna locket och sidopanelen för att komma åt slangen.

Måste ärligt säga att jag förstår inte riktigt funktionen med just den där slangen, var en reparatör som en gång sade att det är nån luftningsslang för pumpen.
Du har gjort en jättefin beskrivning men om man trycker slangarna mot en vattenkran så åker det här ut direkt. trycket gör att vattenslangen vidgas med kraft
skruvarna behövs för stabiliteten i chassit
det är en luftning för pumpen, miele gick tom med ut och sa att den var självrensande.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Schysst att du gör en sådan bra beskrivning men jag hade förväntat mig mer av Miele än att den ska behövas plockas isär på det här viset var tredje år.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Schysst att du gör en sådan bra beskrivning men jag hade förväntat mig mer av Miele än att den ska behövas plockas isär på det här viset var tredje år.
Finns många saker man ställer.sig frågande till gällande Miele
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Tack som fan. Tog precis isär maskinen efter att ha haft samma symtomer, fann inget när jag kontrollerade allt annat än den slangen :). Hittade denna guiden när jag googlade efter en ny pump. Nu måste jag göra allt på nytt och är ganska säker på att det löser problemet. Tussen tummar upp
 
  • Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
PFKarlsson PFKarlsson skrev:
Tack som fan. Tog precis isär maskinen efter att ha haft samma symtomer, fann inget när jag kontrollerade allt annat än den slangen :). Hittade denna guiden när jag googlade efter en ny pump. Nu måste jag göra allt på nytt och är ganska säker på att det löser problemet. Tussen tummar upp
Ja hoppas din maskin börjar fungera!
Varsågod!
Kul att den var till någon nytta!

Ps. Välkommen hit till forumet!
 
Redigerat:
kisumisu
electroluxaren skrev:
Du har gjort en jättefin beskrivning men om man trycker slangarna mot en vattenkran så åker det här ut direkt. trycket gör att vattenslangen vidgas med kraft
skruvarna behövs för stabiliteten i chassit
det är en luftning för pumpen, miele gick tom med ut och sa att den var självrensande.
Har tyvärr missat ditt meddelande tidigare. Men svarar nu.

Haha säger jag för självrensande, undra hur andra märken är just med självrenset?
Har en kollega på jobbet som tycker det är så bra med Husqvarna (om jag nu inte minns fel, kan varit nån annan också) när den saknar filter och "sköter sig själv"....

Sen vet jag inte om det här har nåt att göra med att jag har katter som fäller hår?! Men det ironiska i det hela är att jag köpt en rätt så dyr Dyson dammsugare som skulle vara "animal" den blir också stopp av det minsta håren. Så nästan ännu värre än tvättmaskinen när man vilseledande marknadsför som just dammsugare till djurhushåll 😂
 
A
kisumisu kisumisu skrev:
Har tyvärr missat ditt meddelande tidigare. Men svarar nu.

Haha säger jag för självrensande, undra hur andra märken är just med självrenset?
Har en kollega på jobbet som tycker det är så bra med Husqvarna (om jag nu inte minns fel, kan varit nån annan också) när den saknar filter och "sköter sig själv"....

Sen vet jag inte om det här har nåt att göra med att jag har katter som fäller hår?! Men det ironiska i det hela är att jag köpt en rätt så dyr Dyson dammsugare som skulle vara "animal" den blir också stopp av det minsta håren. Så nästan ännu värre än tvättmaskinen när man vilseledande marknadsför som just dammsugare till djurhushåll 😂
Bara miele har självrensande och miele säger att det inte fungerar med katt och hundhår
 
kisumisu
electroluxaren skrev:
Bara miele har självrensande och miele säger att det inte fungerar med katt och hundhår
Ok där har vi svaret varför jag får problem.

Ok men vad kallas dessa tvättmaskiner utan filterlucka, har dessa filter men gömd inne i maskinen så "servicekille" får rensa dvs en försämring?
 
kisumisu kisumisu skrev:
Ja hoppas din maskin börjar fungera!
Varsågod!
Kul att den var till någon nytta!

Ps. Välkommen hit till forumet!
Tack. Nu fungerar den igen💪 Slangen var helt full
 
  • Hand håller igentäppt vattenfilter framför diskho, fyllt med brunaktigt slam, tyder på hårt vatten eller föroreningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Snygg guide!
Jag hade Gardenakoppling på kranen. Det var bara att trycka dit slangen och spola. Lika geggigt.

Lite märkligt att göra en maskin där avluftningen kleggar igen efter några år och samtidigt kalla sig kvalitetsmärke.

Jag tror jag hittade den igensatta avluftningen 3:e gången som jag hade isär maskinen.
 
  • Gilla
PFKarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.