Hej!
Jag undrar om någon möjligtvis vet hur man ska göra/vilka delar som behövs för att koppla in både tvättmaskin och torktumlare i samma avlopp?
Tack på förhand!
Mvh
Emil
 
  • Ett badrums hörn med kakelväggar, vattenledningar, och en textetikett om slang från torktumlare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gummi slang är fastsatt med slangklämmor inne i en vit apparat, smuts och damm synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara att trycka ner slangen i tratten.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 4 till
  • Laddar…
Så här ser det ut hos mig. Faluplast 8082384 heter spilltratten och y-kopplingen "Faluplast 78640 y-slangnippel vit f 3/4". Jag köpte y-kopplingen på Rörfokus (snabbt och bra), och tratten hade VVS:arn skruvat dit.
 
  • Tvättmaskin ansluten till avlopp, strömförsörjning och utloppsslang. Vardaglig, hushållsteknikinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MILEMI och 1 till
  • Laddar…
Japp vi har exakt det vattenlåset med påstick för torktumlare. Funkar perfekt under många år.
 
  • Gilla
MILEMI
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Bara att trycka ner slangen i tratten.
Vi testade det men då svämmade det över. Slangen från tvättmaskinen har en anslutningsmuff och det verkar som att den täpper till i avloppstratten när den är inkopplad.
 
P PeterEm skrev:
Så här ser det ut hos mig. Faluplast 8082384 heter spilltratten och y-kopplingen "Faluplast 78640 y-slangnippel vit f 3/4". Jag köpte y-kopplingen på Rörfokus (snabbt och bra), och tratten hade VVS:arn skruvat dit.
Tusen tack för bilden och namen på delarna! Jag har letat en hel del utan att själv kunna lista ut en lösning och det där ser ju ut att kunna funka för oss:)
 
Krilleman Krilleman skrev:
Bästa vattenlåset för tvättmaskin.
Rekommenderas varmt! 👍

[bild]
[länk]
[länk]
[bild]
[bild]
Härligt, tack för tips och länkar!
 
H Harald Blåtumme skrev:
Japp vi har exakt det vattenlåset med påstick för torktumlare. Funkar perfekt under många år.
Det låter mycket lovande:), tack!
 
Den där y-nippeln som visas ovan går förmodligen sätta under tratten. Eller så får ni lyfta tvättmaskinsavloppet lite och fästa på väggen så båda slangarna får plats. Bara så mycket att den inte tätar tratten.
 
M MILEMI skrev:
Vi testade det men då svämmade det över. Slangen från tvättmaskinen har en anslutningsmuff och det verkar som att den täpper till i avloppstratten när den är inkopplad.
Vi har båda slangarna ner i tratten.

Prova att för nee bägge slangarna samtidigt.
 
M Mellanbarn skrev:
Den där y-nippeln som visas ovan går förmodligen sätta under tratten. Eller så får ni lyfta tvättmaskinsavloppet lite och fästa på väggen så båda slangarna får plats. Bara så mycket att den inte tätar tratten.
Jag tänkte att det kunde komma upp avloppslukt om inte den satt i, men det kanske bara gäller när vattnet i vattenlåset dunstat bort? Jag är inte så kunnig på det här men för mig ser det ut som att y-nippeln ovan har en annan dimension än kopplingen mellan vår avloppstratt och vattenlås. För det var där du menade att man skulle kunna sätta den?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har båda slangarna ner i tratten.

Prova att för nee bägge slangarna samtidigt.
Ok vi provar att köra ett program nu:)
 
I ditt fall är vattenlås den andra "knölen", som sitter under tratten.
Jag tror inte att den Y-nippeln som nämnts ovan passar under din spilltratt, men det hade säkert fungerat med någon annan y-koppling.
Det hade kanske gått att koppla ihop avloppsslangarna en decimeter ovanför din spilltratt och få det att fungera, men det är ju lite tryck från tvättmaskinen och kanske risk att få tvättmaskinen avlopp att trycka in mot tumlaren.
De grunkorna som tipsas om ovan är relativt billiga, lätta att montera, och ger en snygg och bra lösning som fungerar.
 
Jag har samma tratt som din och får plats med slangar från två tvättmaskiner och en torktumlare.
Det sitter en sil i tratten, om den är fylld med hår, papper etc så rinner det dåligt och riskerar att svämma över.
Buntband kan vara bra för att säkra slangarna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.