Hej på er, igen,

Jag fick mycket bra input i tidigare tråd så jag provar igen.

Mitt vedeldade värmesystem ser ut enligt bilderna. Den lilla ”tanken” är då alltså en fristående VVb, acc-tank 1800L och tekniktank om 750L.

VV värms upp genom att det verkar vara kopplat någon form av slinga, som går genom tekniktanken. Denna ”slinga” matas med en egen cp.


Min fundering består i att när den cpn till VVb går blir tekniktanken faslig kalla snabbt, kommer aldrig upp i över 45 grader längst ned och tappar snabbt tempen i toppen. Matningen till värmesystemet är från toppen av tekniktanken vilket får till följd att det inte finns energi nog som shuntas ut. Värmen i den acctanken ligger då på runt 60 i botten och 80 i toppen.

När cpn till VVb inte går (jag slår av den) laddas båda tankarna hyfsat jämt 60-60 i bott och 85 - 90 i topp. Men då får jag istället dåligt med VV typ 50grader…

Kan jag koppla om på annat sätt eller är det bara att köpa ny tekniktank med inbyggd beredare?
 
  • Värmesystem med två vattentankar, rör, mätare och en stol, inomhus, teknisk miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industriell miljö med värmeväxlare, rörledningar, pump och teknisk utrustning i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tekniskt rum med rörledningar, cisterner och reglerventiler. Inomhus, arbetsområde, installationsinfrastruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Det som du har är perfekt för att få mycket VV. är VV kall i botten så sjunker tempen i tanken kraftigt. Bara elda på, då när VV blir varmt så ökar tempen i tanken med. Ett tips kan vara att när du vet att tempen på VV är omkring 75 C så stänger du av pumpen. Då kommer tempen i tanken att öka och shunten kommer att stänga mer och mer. Resultat när shunten stänger är att tanken blir snabbare varm.
Även jag har så med att ladda en VVB och gör det var 3;e dag cirka, men har då en slinga i tekniktanken och styr laddpumpen till VVB med en termostat
Så bara elda på. Det är tufft att koka vatten i större mängden, Hur stor panna har du.
 
Okej
J jonaserik skrev:
Det som du har är perfekt för att få mycket VV. är VV kall i botten så sjunker tempen i tanken kraftigt. Bara elda på, då när VV blir varmt så ökar tempen i tanken med. Ett tips kan vara att när du vet att tempen på VV är omkring 75 C så stänger du av pumpen. Då kommer tempen i tanken att öka och shunten kommer att stänga mer och mer. Resultat när shunten stänger är att tanken blir snabbare varm.
Även jag har så med att ladda en VVB och gör det var 3;e dag cirka, men har då en slinga i tekniktanken och styr laddpumpen till VVB med en termostat
Så bara elda på. Det är tufft att koka vatten i större mängden, Hur stor panna har du
J jonaserik skrev:
Det som du har är perfekt för att få mycket VV. är VV kall i botten så sjunker tempen i tanken kraftigt. Bara elda på, då när VV blir varmt så ökar tempen i tanken med. Ett tips kan vara att när du vet att tempen på VV är omkring 75 C så stänger du av pumpen. Då kommer tempen i tanken att öka och shunten kommer att stänga mer och mer. Resultat när shunten stänger är att tanken blir snabbare varm.
Även jag har så med att ladda en VVB och gör det var 3;e dag cirka, men har då en slinga i tekniktanken och styr laddpumpen till VVB med en termostat
Så bara elda på. Det är tufft att koka vatten i större mängden, Hur stor panna har du.
Okej 👌🏻 Jag har en Värmebaronen 40 ub
 
40 kW och patronen sitter i tekniktanken, kanske 3 kW då och räcker för VV. med en sådan panna och 1800L tar det en stund att värma på. Allt beroende på vid vilken temp du börjar elda vid. Hur länge räcker 1800 L för att värma huset om du behöver ca 45 C ut vid tex - 10 ute. Räcker det ett dygn tro, tveksamt. Mina 1500 L räcker knappt ett dygn, finns inte plats för mer, även om jag vill ha mer buffert.
 
J jonaserik skrev:
40 kW och patronen sitter i tekniktanken, kanske 3 kW då och räcker för VV. med en sådan panna och 1800L tar det en stund att värma på. Allt beroende på vid vilken temp du börjar elda vid. Hur länge räcker 1800 L för att värma huset om du behöver ca 45 C ut vid tex - 10 ute. Räcker det ett dygn tro, tveksamt. Mina 1500 L räcker knappt ett dygn, finns inte plats för mer, även om jag vill ha mer buffert.
Jag eldar 2ggr/dygn mellam November - mars när kvicksilvret är kallare än -10
 
zentzuken zentzuken skrev:
Jag eldar 2ggr/dygn mellam November - mars när kvicksilvret är kallare än -10
Jepp lika här, men klarar mig med full tank kväll och ett inlägg nästa förmiddag. Det är ju tusan att man inte kan använda all värme i tanken. 90 C 1500 L i tanken och 45 C ut, blir då bara häften som kan användas, sen är det tomt på värme. Naturlagarna rår vi inte på. Så det är bara att elda på om man vill ha det varmt.
 
J jonaserik skrev:
Jepp lika här, men klarar mig med full tank kväll och ett inlägg nästa förmiddag. Det är ju tusan att man inte kan använda all värme i tanken. 90 C 1500 L i tanken och 45 C ut, blir då bara häften som kan användas, sen är det tomt på värme. Naturlagarna rår vi inte på. Så det är bara att elda på om man vill ha det varmt.
Typ så för mig, eldar första gången kl 05 och sedan kl 18 - 19 efter jobbet
 
zentzuken zentzuken skrev:
Typ så för mig, eldar första gången kl 05 och sedan kl 18 - 19 efter jobb
zentzuken zentzuken skrev:
Typ så för mig, eldar första gången kl 05 och sedan kl 18 - 19 efter jobbet
Inbillar mig att teknikhanken laddar ut först varpå det inte finns någon värme kvar att shunta ut, även fast jag stängt av CP till Vvb. Hur funkar systemet för dig?
 
Var tar du ut värmen, från teknis eller stora, jag har två 750 laddar en i taget, ( lite special ) Första har VV -slinga, sen laddar jag ur i serie från toppen på första och all retur in på andra. VVB är då laddad och frånkopplad allt, räcker i minst 3 dygn samt att så länge det är ca 60 C i topp på första så räcker det. Angående VVB så börjar den att laddas när jag vill, ställer om en termostat för ca 55 - 60 i botten och då är det minst 75 C i topp, mot slutet blir VVB 200 Liter ca 80 C rakt igenom. Så för att behålla tempen i VVB måste den kopplas ur hela värmedelen, annars så töms den på värme i nästan samma takt som värmen
 
J jonaserik skrev:
Var tar du ut värmen, från teknis eller stora, jag har två 750 laddar en i taget, ( lite special ) Första har VV -slinga, sen laddar jag ur i serie från toppen på första och all retur in på andra. VVB är då laddad och frånkopplad allt, räcker i minst 3 dygn samt att så länge det är ca 60 C i topp på första så räcker det. Angående VVB så börjar den att laddas när jag vill, ställer om en termostat för ca 55 - 60 i botten och då är det minst 75 C i topp, mot slutet blir VVB 200 Liter ca 80 C rakt igenom. Så för att behålla tempen i VVB måste den kopplas ur hela värmedelen, annars så töms den på värme i nästan samma takt som värmen
Jag är inte säker men antar att värmen tas från tekniktanken då den tappar värme först, 4vägsshunten sitter ovanför den, det som är irriterande är att acc-tanken (1800l) ibland är +65 rakt igenom medan tekniktanken har 40 - 40. Aningen bättre fördelning om jag kopplar bort Vvb genom att stänga av CPn
 
Ligger dom paralellt då, med rör sammankopplade upptill och nertill, teknis är mindre och då svalnar den fortare. Kan vara så att returröret går in på teknis och fortsätter till den stora, vatten går lättaste vägen och då blir det så. Det är alltid lite knepigt med hur det kopplas mellan tankar. Har du någon ventil nere på teknisen då är bara den stora med för värmen. Kikade lite på bilderna, ovanför pumpen vid golvet är det en ventil, rött rosettskaft vad händer om du stänger den.
 
J jonaserik skrev:
Ligger dom paralellt då, med rör sammankopplade upptill och nertill, teknis är mindre och då svalnar den fortare. Kan vara så att returröret går in på teknis och fortsätter till den stora, vatten går lättaste vägen och då blir det så. Det är alltid lite knepigt med hur det kopplas mellan tankar. Har du någon ventil nere på teknisen då är bara den stora med för värmen. Kikade lite på bilderna, ovanför pumpen vid golvet är det en ventil, rött rosettskaft vad händer om du stänger den.
Jag vet inte riktigt. Antar jag stänger flödet mellan tankarnas nedre del. Både den undre och den övre ska stängas av sommartid när solfångarna jobbar med att värma teknoktanken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.