Ska renovera en väldigt liten gästtoalett och har en ide om att sätta laminalgolv på väggarna. Har läst lite i befintliga trådar men inte riktigt funnit svar. Läser här och där att det rekommenderas att sätta upp läkt att montera laminaten på. Är meningen då att spika i dessa? Och om man skjuter i spik i den minimala spont det är i ett klickgolv, går det då verkligen att få dit nästa bräda? Jag föreställer mig att det tar stopp mot spiken. Gästtoaletten är dessutom så liten att det bär emot att minska utrymmet ens med några centimeter i onödan. Går det inte att limma bitarna direkt på de befintliga väggskivorna?
 
Det blir ju ganska annorlunda mot hur laminatgolvet är avsett att fungera. Vad tänkte du använda för lim och hur tänkte du hålla tryck på limmet medan det torkar? Löser du den biten lär det sitta kvar.
 
Jag hade limmat.
 
Konstruktionslim brukar ju hålla det som ska limmas på plats även innan det torkat.

Jag vet ju att det inte är ovanligt att sätta laminatgolv på vägg så uppenbarligen finns en fungerande metod. Jag är bara inte helt klar över den.
 
H
Q Queen15 skrev:
Konstruktionslim brukar ju hålla det som ska limmas på plats även innan det torkat.

Jag vet ju att det inte är ovanligt att sätta laminatgolv på vägg så uppenbarligen finns en fungerande metod. Jag är bara inte helt klar över den.
Problemet är väl mer att få ett jämnt och bra tryck på plankorn när du limmat.
 
Düsseldorff
Q Queen15 skrev:
Ska renovera en väldigt liten gästtoalett och har en ide om att sätta laminalgolv på väggarna. Har läst lite i befintliga trådar men inte riktigt funnit svar. Läser här och där att det rekommenderas att sätta upp läkt att montera laminaten på. Är meningen då att spika i dessa? Och om man skjuter i spik i den minimala spont det är i ett klickgolv, går det då verkligen att få dit nästa bräda? Jag föreställer mig att det tar stopp mot spiken. Gästtoaletten är dessutom så liten att det bär emot att minska utrymmet ens med några centimeter i onödan. Går det inte att limma bitarna direkt på de befintliga väggskivorna?
Ja du kan skråspika med pistol genom fjädern. Samma princip som när man sätter pärlspont.
 
  • Gilla
Queen15
  • Laddar…
R
Q Queen15 skrev:
Konstruktionslim brukar ju hålla det som ska limmas på plats även innan det torkat.

Jag vet ju att det inte är ovanligt att sätta laminatgolv på vägg så uppenbarligen finns en fungerande metod. Jag är bara inte helt klar över den.
Parkett har jag skruvat upp hos kund, om du bara limmar så limma inte upp för många rader på en gång för det skapar för mycket tyngd nedåt…
 
  • Gilla
Queen15
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Problemet är väl mer att få ett jämnt och bra tryck på plankorn när du limmat.
Ja jag har tänkt på den risken men får väl kolla med ett långt vattenpass om den verkar rak. Ett golv är dock inte alltid heller helt plant har jag erfarit när jag lagt klickgolv.
En krum vägg skulle förstås kunna krångla till det
 
H
Q Queen15 skrev:
Ja jag har tänkt på den risken men får väl kolla med ett långt vattenpass om den verkar rak. Ett golv är dock inte alltid heller helt plant har jag erfarit när jag lagt klickgolv.
En krum vägg skulle förstås kunna krångla till det
Det räcker med 1 mm så blir det ojämnt, se på beskrivningen på klickgolvet vad det fodrar för jämnhet på golvet/väggen. Googla om det finns något annat lämpligt som du kan skruva eller klistra upp på väggen. Personligen skulle jag inte sätta laminatgolv eller parkettgolv på väggen.
T.ex. https://woodonwall.se
 
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Parkett har jag skruvat upp hos kund, om du bara limmar så limma inte upp för många rader på en gång för det skapar för mycket tyngd nedåt…
Ska tänka på det!
 
R
Q Queen15 skrev:
Ska tänka på det!
Det är inte känsligt om nån mm som vissa påstår..
 
H
R Rejäl skrev:
Det är inte känsligt om nån mm som vissa påstår..
Beror på hur ojämnheterna är, hur och var ojämnheterna sitter 😉😉 Det är därför man ska läsa läggn8ngsintruktionerna.
 
R
H HEM2121 skrev:
Beror på hur ojämnheterna är, hur och var ojämnheterna sitter 😉😉 Det är därför man ska läsa läggn8ngsintruktionerna.
Det är på vägg! Då kan man justera med en sträng med limm😉
 
H
R Rejäl skrev:
Det är på vägg! Då kan man justera med en sträng med limm😉
Du har rätt, det märks ju inte på samma sätt som på ett golv, man kan ju fixa till hela väggen också innan så att den blir jämn.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Q Queen15 skrev:
Ska renovera en väldigt liten gästtoalett och har en ide om att sätta laminalgolv på väggarna. Har läst lite i befintliga trådar men inte riktigt funnit svar. Läser här och där att det rekommenderas att sätta upp läkt att montera laminaten på. Är meningen då att spika i dessa? Och om man skjuter i spik i den minimala spont det är i ett klickgolv, går det då verkligen att få dit nästa bräda? Jag föreställer mig att det tar stopp mot spiken. Gästtoaletten är dessutom så liten att det bär emot att minska utrymmet ens med några centimeter i onödan. Går det inte att limma bitarna direkt på de befintliga väggskivorna?
Tack för allt engagemang från er alla!! Det gick jättebra att limma direkt på väggen utan att räta upp väggen först.
Ojämnheter fick lösas med hjälp av extra mycket lim på de ställen som annars inte nuddade väggen så att säga. Fick "vika ut" några plattor och fylla på med extra lim när man såg att det blev ett mellanrum. Gick åt många tuber konstruktionslim PL400. Men resultatet blev jättebra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.