Vi har en bostadsrätt i en mindre förening. Vår och ett mindre antal andra lägenheter har fungerande kakelugn. Enligt föreningens stadgar ansvarar för rökgången. Föreningen har också stått för sotning och brandskyddskontroll. I somras närvarade jag för första gången vid inspektionen. Sotaren informerade mig då att rökkanalen var otät och att detta måste åtgärdas omgående.Han berättade då också att den förra kontrollen för 12 år sedan hade kommit till samma slutsats. Styrelsen hade då missat att informera oss om detta och vi fortsatte därför att elda i vårkakelugn.


Idag medger styrelsen att föreningen har ansvar för att reparera rökgången men att den inte kommer att ”prioritera”denna utgift ”på många år”. Vill vi kunna elda i vår kakelugn så får vi bekosta reparationen själva. Får styrelsen verkligen göra så?
 
Claes Sörmland
Det är komplicerat...

Ja det ligger på föreningen, i praktiken styrelsen, att besluta om underhållsåtgärder avseende rökkanalen. Föreningen har en skyldighet enligt bostadsrättslagen att hålla din lägenhet och huset i övrigt i gott skick. Utifrån detta kan man hävda att underhållet skall genomföras utan dröjsmål eftersom din lägenhet är utrustad med en eldstad som nu inte längre fungerar.

Men så finns det den andra sidan, kakelugnen var från början där för rumsuppvärmning men den funktionen är ju numera ersatt med ett radiatorsystem. D v s dess funktion är idag inte nödvändig. Därmed kan föreningen hävda att underhåll av rökkanalen inte är ett lagkrav, du har ju uppvärmning av lägenheten via radiatorer.
 
Spelar det någon roll om kakelugnens duglighet påverkar lägenhetens värde?
 
Claes Sörmland
Nej, inte vad jag förstår. Jag tror mer det spelar roll vilken funktion eldstaden hade vid upplåtelsen (ibruktagandet) av lägenheten som bostadsrätt.

Om eldstaden var för mysbrasor vid den tiden och det redan fanns ett radiatorsystem för uppvärmningen så kan man hävda att funktionen mysbrasa ska upprätthållas. Föreningen är skyldig att reparera kanalen.

Om istället eldstaden fanns där för rumsuppvärmning och föreningen i ett senare skede har ändrat på lägenheten genom att installera radiatorer för att ersätta kakelugnens uppvärmande funktion så blir det svårare att hävda att föreningen har en underhållsskyldighet av rökkanalen.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vad händer om det kommer en motion till stämman om att renovera husets kanaler ( besiktiga och få de godkända) och stämman beslutar detta?
 
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad händer om det kommer en motion till stämman om att renovera husets kanaler ( besiktiga och få de godkända) och stämman beslutar detta?
Då har styrelsen ett uppdrag från stämman att genomföra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.