R
Det har skett mängder med olyckor men sedan blir det alltid någon som blir den utlösande faktorn…
 
C
R Rejäl skrev:
Det har skett mängder med olyckor men sedan blir det alltid någon som blir den utlösande faktorn…
Mängder vet jag inte. Det är iallafall långtifrån den vanligaste olycksorsaken.
Om vi nu förutsätter att stegen inte glider nertill om hängrännan kollapsar.

Stapeldiagram visar typer av händelser, AFA data, perioden 2008-2014, Trafiksäkerhetskomittén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://rib.msb.se/Filer/pdf/28273.pdf
 
anders07 anders07 skrev:
Vi har "mysbrasa" och får sotning rätt sällan (vart 5:e år kanske?) och det har aldrig tidigare varit några problem men i år vägrar sotaren gå upp på taket för att jag inte har "halkskydd".

Vet inte om han menade för stegen bara eller uppe på taket eftersom han fick bråttom iväg när han inte såg någon orsak att gå upp.
Vi har ganska flackt tak (25 graders lutning kanske) och jag upplever inte det som "svårt" att gå på (två kupiga tegel).

Jag hittar itne någon information på kommunens sidor, eller på sotarens... Vad gäller egentligen?
Vad jag förstår så är det väl bara att sätta erforderligt antal trappsteg på takpannorna, så är problemet ut världen. Man krokar in dom. Mycket lätt och inga stora kostnader.
 
E Emanuel01 skrev:
Spände fast stegen med 2 spännband inför brandskydskontrollen men fick ändå anmärkning om glidskydd då det inte var standardlösning.
Samma för mig, jag spände alltid fast stegen i snörasskyddet. Det fick jag inte godkänt, det var en fara för mig när jag skulle upp och spänna fast stegen och om brand uppstod och en stege skulle upp fort fanns inget glidskydd.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R
C cpalm skrev:
Mängder vet jag inte. Det är iallafall långtifrån den vanligaste olycksorsaken.
Om vi nu förutsätter att stegen inte glider nertill om hängrännan kollapsar.

[bild]

[länk]
Jag tror och misstänker att det är som i övriga byggverksamheten att de flesta olyckor inte ens rapporteras in..
Jag har själv haft en sotare som trampade snett på stegen nån meter upp skalade upp benet lite men tror inte att han gjorde någon anmälan om det utan han fick bandage av mig och fortsatte sitt jobb…
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
C
R Rejäl skrev:
Jag tror och misstänker att det är som i övriga byggverksamheten att de flesta olyckor inte ens rapporteras in..
Det tror jag också, men jag tror inte heller att regelskärpningen drevs fram pga alla okända olyckor.

Bra att det blev ordentligt fokus på glidskydden, men att skärpa de krav som redan fanns var kanske inte var det bästa sättet att investera fastighetsägarnas pengar.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
R
C cpalm skrev:
Det tror jag också, men jag tror inte heller att regelskärpningen drevs fram pga alla okända olyckor.
Helt enig..
C cpalm skrev:
Bra att det blev ordentligt fokus på glidskydden, men att skärpa de krav som redan fanns var kanske inte var det bästa sättet att investera fastighetsägarnas pengar.
Men det har varit slarvigt med taksäkerheten om man ser bakåt i tiden, och då speciellt på äldre hus för det har alltid resonerats om att det inte behövs då det inte var krav när huset byggdes.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Vi har "mysbrasa" och får sotning rätt sällan (vart 5:e år kanske?) och det har aldrig tidigare varit några problem men i år vägrar sotaren gå upp på taket för att jag inte har "halkskydd".

Vet inte om han menade för stegen bara eller uppe på taket eftersom han fick bråttom iväg när han inte såg någon orsak att gå upp.
Vi har ganska flackt tak (25 graders lutning kanske) och jag upplever inte det som "svårt" att gå på (två kupiga tegel).

Jag hittar itne någon information på kommunens sidor, eller på sotarens... Vad gäller egentligen?
Många kommuner har utbildning för privatpersoner för sotning av villor, småhus, sommarhus. Jag har själv i 60 år sotat vårt hus tre rökkanaler inkl. vedspis. (Härryda kommun.)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Klokt gjort av sotarn tycker jag, speciellt nu när det finns en rätt stor risk att stegen glider iväg pga is osv. Jäkligt korkat att äventyra sin hälsa för att någon husägare slarvar. De som berättar om sotare som först är okej utan halkskydd och sen inte, har säkert träffat en sotare som varit med om, eller nästan varit med om en jobbig olycka.

Själv blev jag hängande flera meter upp i luften där både jag och stegen (som hade glidit iväg bort från väggen när jag hade armarna igenom stegen…) hängde på mina underarmar. Klamrade mig fast för livsom styret!! Det tog rätt lång tid innan nån kom till undsättning och hade de kommit sekunderna senare hade jag nog inte varit här idag…
Det är regler som styr, inte sotarens omdöme. Räddningstjänstens kontrollant får inte godkänna en anläggning utan takstege och glidskydd, eftersom han då är ansvarig ifall en olycka händer sotaren. Och är anläggningen inte godkänt får sotaren inte sota. Så enkelt är det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L Ludde Nordin skrev:
Jag fick också påpekande om glidskydd trots att jag hade skruvat fast stegen när sotaren var på besök. Fick dock en bra förklaring;
Glidskyddet måste finnas där för att man snabbt ska kunna resa stegen på ett säkert sätt vid tex skorstensbrand, då finns sällan tid för husägaren att klättra upp och fästa stegen (med skruv eller spännband) så räddningstjänst kan bekämpa på ett säkert sätt. Det köper jag, och ett glidskydd kostar ju typ 150:- och är lätt att montera
Det är inte lätt att montera på papptak, eftersom ett sådant inte har några bärande delar att fästa i. Förutom att man gör hål i pappen...
 
anders07 anders07 skrev:
Vi har "mysbrasa" och får sotning rätt sällan (vart 5:e år kanske?) och det har aldrig tidigare varit några problem men i år vägrar sotaren gå upp på taket för att jag inte har "halkskydd".

Vet inte om han menade för stegen bara eller uppe på taket eftersom han fick bråttom iväg när han inte såg någon orsak att gå upp.
Vi har ganska flackt tak (25 graders lutning kanske) och jag upplever inte det som "svårt" att gå på (två kupiga tegel).

Jag hittar itne någon information på kommunens sidor, eller på sotarens... Vad gäller egentligen?
Här stod de på marken och sa lite skamset att de inte fick gå upp på taket utan att det fanns godkända glidskydd stegarna.. arbetsmiljöfråga/arbetssäkerhet..

Skamsenheten låg i att det är samma person som sotat alla år.. och som godkänt det innan.

Han bad om ursäkt, men de hade fått tillsägelser allihopa.. och det skulle vara säkert och ”viktsäkert”

..och ja.. vi fick några veckor på oss att åtgärda problemet.. så de kunde komma tillbaka och klättra upp… (sen skulle vi få eldningsförbud!)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M Möbelsnickarn1 skrev:
Bara om bilen är från 1969 eller senare, läs på
Det var väl det jag skrev , men du tycks inte kunna läsa 😂
 
Jag hade föredragit att sotaren inte sotat när det saknades glidskydd hos oss. Istället hade de fäst stegen med brädor och skruv i vår sprillans nya altan. Nu har vi glidskydd. Och fula skruvhål i altanen...
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Vilken otrevlig ton somliga har i den här tråden. Instämmer med trådstartaren om att vissa verkligen har översittaraktiga svar. Förstår verkligen inte det fruktbara i den attityden.
 
Mikael_L
K Kling 1 skrev:
Du kan ju sota själv om du vill😀.
Men brandskyddskontrollen måste väl en sotare fortfarande göra?
(Så då kommer fortfarande kraven på rätt prylar på taket)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.