Som rubriken lyder - det sista jag gjorde i höstas innan kylan och snön drog in var att tillslut gräva bort ett pilträd som dragit stora rötter lite hit och dit över gräsmattan.

Nu ser det ut enligt bifogade bilder. Lervälling vid plusgrader.

Hur ska jag återställa detta på bästa sätt? Försöka jämna till med ny jord och slänga på gräsfrön bara?
 
  • Trädgård med gräs, buskar, en grå bod, smältande snö och del av en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med häck, smältande snö, hus i bakgrunden, bar träd, gräsmatta, mulen himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med smältande snö, blöt jord, nakna buskar och gräsmatta, dystra nyanser, våtmarksterräng, tidig vår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Vänta till dess tjälen släppt och det torkat upp något. Töm ut några påsar planteringsjord, raka av och blanda samtidigt upp ytan med planteringsjorden med hjälp av en asfaltraka eller liknande, så gräsfrön och täck med fiberduk. En sten i varje hörn förhindrar att den blåser bort.
 
Tack för svar, det kanske inte behöver vara svårare än så..

En annan fråga: Är det möjligt - och hur mycket jobb är det i så fall att flytta detta träd till positionen där pilträdet stod?
 
  • Trädgård med smältande snö, gräsmatta, häck, grått hus och en ensam träd. Pilen pekar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där trädet tror jag är för gammalt att bara flytta.
 
Nu har jag kört ett pass där jag försökt få bort så mycket rötter som möjligt och även skyfflat i leran i hålet efter roten.

Inringat område är just nu en lerpudding där jag sjunker ned med hela stöveln om jag ställer mig på plats. Kommer detta att torka upp och bli helt fast till våren/sommaren?

(Som vanligt ser allt mindre ut på bild, inringat område är ändå en hyfsat stor yta)
 
  • Lerigt område i en trädgård markerat med röd cirkel, omgivet av gräs och buskar, efter borttagning av rötter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsmark med ett stort inringat område av uppluckrad, lerig jord där rötter avlägsnats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så hur blev det? 🙂
 
Det tog sig faktiskt bättre än förväntat efter lite ny dressjord och gräsfrön.
 
  • Nyplanterat gräs i en trädgård bredvid en grå byggnad, omgiven av buskar och ett träd, samt ett fotbollsmål i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nyklippt gräsmatta med tät växtlighet efter att dressjord och gräsfrön använts. En hög buske och en husvägg syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Se där! Det som kan se hopplöst ut till en början kan bli så mycket bättre än förväntat! Grattis, snyggt gjort och ett antal lärdomar rikare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.