Hej,

Här kommer ett par säkert dumma frågor som jag har försökt googla mig fram svaret på, men misslyckats.

1. Jag har centralventilation i mitt radhus. Men är det samma som frånluft, eller är det senare något helt annat?

2. Motorn sitter i dagsläget bakom kryddhyllan, (bild 2), men i en framtida renovering skulle jag vilja flytta upp den till vinden. Är det möjligt?

3. Går det att separera ventilationssystemet för radhuset och ha det separat samtidigt som man installerar en kolfiberfläkt i köket?

Från motorn bakom kryddhyllan går det rör vidare genom ett köksskåp, bild 3, och sedan in till en gammal tvättstuga där det försvinner in i en kanal. På toaletterna uppe och nere sitter det vanliga skruvventiler.

Tacksam för hjälp och om det behövs fler bilder, så säg till!
 
  • Vind med träbjälkar, isolering, elektriska ledningar, stödrör och en varningsskylt. Dimmig belysning, obebodt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Maskineri för ventilation med rör och instruktionsdekal i ett utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallisk ventilationsrör med en justerbar spjäll, monterad under ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexibel ventilationskanal av metall i ett hörn under ett tak. Beige färger, rörinstallation, byggnadsstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det är en frånluftfläkt för kök, badrum och tvättstuga. så sovrum får tilluft via väggventiler eller fönsterventiler. Aggregatet går att sätta på vind enligt tillverkare men utesluter man kökskåpan som styr fläkt så måste man köpa till transformator https://flaktbutiken.se/ventilation...nessen-essvent/enessen-essvent-transformator/
Sen måste man fixa till så att köksventilationen fortsätter att fungera med ettfrånluftsdon i stället om du skall köra kolfilter istället. Sen får man ju tänka lite på hur kanalerna skall dras upp till vind.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Jo det är en frånluftfläkt för kök, badrum och tvättstuga. så sovrum får tilluft via väggventiler eller fönsterventiler. Aggregatet går att sätta på vind enligt tillverkare men utesluter man kökskåpan som styr fläkt så måste man köpa till transformator [länk]
Sen måste man fixa till så att köksventilationen fortsätter att fungera med ettfrånluftsdon i stället om du skall köra kolfilter istället. Sen får man ju tänka lite på hur kanalerna skall dras upp till vind.
Stort tack!!

Då kanske det enklaste är, och förhoppningsvis billigaste, att flytta upp motorn på vinden och behålla befintlig köksventilation. Eller finns det några fördelar med att separera dessa?

Anledningen att jag vill flytta motorn är ljudnivån. Det finns tre steg på fläkten, och föreningen rekommenderar att man har på steg 3 vilket gör det omöjligt att vistas i köket. Redan steg 2 låter orimligt mycket.

Huset står på berg och är byggt med blåbetong så det är höga radonhalter. Därav varför rekommendationen är att ha fläkten på max som jag har förstått det.
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
BirgitS
Är det några som har mätt radonhalten vid olika fläktlägen eller är det bara en gissning att man behöver gå upp till läge 3?
Finns det mätvärden från en OVK så att det framgår hur stora flödena blir i olika rum med läge 3?

Det finns kanske bättre sätt att lösa frånluftsventilationen än det nuvarande aggregatet i och med att det låter så hemskt mycket.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det några som har mätt radonhalten vid olika fläktlägen eller är det bara en gissning att man behöver gå upp till läge 3?
Finns det mätvärden från en OVK så att det framgår hur stora flödena blir i olika rum med läge 3?

Det finns kanske bättre sätt att lösa frånluftsventilationen än det nuvarande aggregatet i och med att det låter så hemskt mycket.
Jag vet inte hur mycket styrelsen har på fötterna med den rekommendationen och har inte kännedom om några exakta mätvärden. Men vissa av radhusen har fått flera ventiler installerade och samtliga radhus har fått en extra ventil i vardagsrummet.

Det är så jäkla mycket som ska göras nu när hela nedervåningen ska renoveras om så hoppas att jag kan komma undan med en billig lösning oavsett vad det blir.
 
BirgitS
Hur har de andra radhusen gjort med sina köksfläktar/ventilationsaggregat?
Alla borde ju tycka att det är outhärdligt att köra en fläkt på läge 3 för jämnan. Det är ju bra om du kan lära dig av de andras erfarenheter.
 
  • Gilla
Radhusdröm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur har de andra radhusen gjort med sina köksfläktar/ventilationsaggregat?
Alla borde ju tycka att det är outhärdligt att köra en fläkt på läge 3 för jämnan. Det är ju bra om du kan lära dig av de andras erfarenheter.
Du föreslår allt att jag ska börja prata med mina grannar? :)

Skämt åsido, ibland går man över ån för att hämta vatten och det är en utmärkt början är att höra hur grannarna upplever ljudnivån och hur man har gjort gällande detta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.