Hej! Sedan ett par dagar har vårt 3.5 vån, 9 lgh hus en massa kalla element, men vissa är varma. Tappvattnet är hett. Vi tänkte först det var luftning som behövdes (och det visar kanske sig till slut att det är det som behövs fast mer ihärdigt) dock verkar det luftats ganska väl nu och symptomen kvarstår. Igår ett par timmar var det varmt i elementen som tidigare var kalla, men idag var de kalla igen..

Oavsett orsak av detta specifika fall, så vore jag väldigt tacksam för lite generella tips på hur vårt system är uppbyggt. Se bilderna nedan.

Här ser man centrala vvx i mitten, expansionskärl för radiatorerna röde till vänster. En (till synes) modern cirkulationspump, den svarta GRUNDFOS med fin display, och längst till höger tror jag är en liten röd pump som kanske har att göra med re-cirkulation för tappvattnet (som ju alltså funkar fint). Rören in/ut har jag tyvärr dålig koll på för de är dåligt uppmärkta, men min gissning är att de båda termometrarna uppe i mitten av bilden, sitter på rör för radiator-värmen och de representerar in/ut. De visar 44 grader på ena och 34 grader på andra. Expansionskärlets manometer visar 1.8 bar. Det tunna horisontella röret precis ovanför den blå VVX enheten har en svart plastkåpa som står PÅFYLLN på, det pyste när jag vred på den så vred tillbaka och pillade inte mer...

Värmesystem med rör, pumpar och mätare i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på GRUNDFOS pumpen - grön cirkel snurrar runt, på status displayen såg jag: 2460 rpm, medietemp 39 grader, Börvärde 8.03m, Extern påverkan: 100%, Resulterande börvärde: 5.00m. Reglermetod: Prop. tryck.

Cirkulationspump för värmesystem med digital display, installerad, märkt "GRUNDFOS", omgiven av rör och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är närbild på en reglerkurva jag hittade, om den säger något:

Digital display, pump performance, curve graph, operational point, flow and head parameters, system temperature, technical.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågeställningar: Om det inte är luft i systemet som är problemet, kan det vara vattenmängd? Är 1.8 bar rimligt för ett 3.5 vån hus? Kan cirkulationspumpen vara inställd på för slö power? Dock, min naiva tolkning utan att veta nåt om hur den funkar, är att börvärde 8.03m och "resulterande börvärde 5.00m" tyder på att den försöker öka tryck redan fast utan framgång?
 
Luft luft är det säkert. Den du vred på är påfyllning av vatten till elementen, när du luftar stäng av pumpen, den kan göra att trycket ser större ut än vad det är. När du luftar så kommer trycket att sjunka så se till att det alltid är ca 1,5 bar och det räcker till ett hus som 15 meter högt. Eftersom ni har ett högt hus, kan det var lite högt tryck. Men 1,2 bar räcker gott och det finns plats för vattnet att exspandera.
 
J jonaserik skrev:
Luft luft är det säkert. Den du vred på är påfyllning av vatten till elementen, när du luftar stäng av pumpen, den kan göra att trycket ser större ut än vad det är. När du luftar så kommer trycket att sjunka så se till att det alltid är ca 1,5 bar och det räcker till ett hus som 15 meter högt. Eftersom ni har ett högt hus, kan det var lite högt tryck. Men 1,2 bar räcker gott och det finns plats för vattnet att exspandera.
Tack för tipset! Bara för att klargöra bäst arbetsgång - ska man stänga av pumpen först, kolla tryck, lufta element, sen ev fylla på mer vatten? Hur gör man det rent praktiskt om det behövs - den där grejen jag vred på kändes ju som den är trycksatt, vad är det för typ av ventil/koppling där under egentligen?
 
Bäst är om man är minst två, en/flera som luftar samt en som konstant fyller på systemet och håller trycket runt 1,5 bar.

När jag är själv så brukar jag fylla upp systemet till maxtryck och sedan lufta.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bäst är om man är minst två, en/flera som luftar samt en som konstant fyller på systemet och håller trycket runt 1,5 bar.

När jag är själv så brukar jag fylla upp systemet till maxtryck och sedan lufta.
Dum fråga men hur fyller man på, vad sitter det för typ av koppling under den där plasthöljet som det står PÅFYLLN på egentligen?

Och expansionskärlet, bara för att jag är nyfiken, det funkar typ som att det är nån gummi-blobb inuti det som kan expandera och ge ett visst tryck i systemet samtidigt som det då är flexibelt för volymförändringar (upp till en gräns)?
 
T thebear skrev:
Tack för tipset! Bara för att klargöra bäst arbetsgång - ska man stänga av pumpen först, kolla tryck, lufta element, sen ev fylla på mer vatten? Hur gör man det rent praktiskt om det behövs - den där grejen jag vred på kändes ju som den är trycksatt, vad är det för typ av ventil/koppling där under egentligen?
Jepp stäng av pumpen, den ventilen/vredet är trycksatt med kallvatten, står som du skrev påfyllning. Något som är bra som sägs är att vara två. en luftar och en håller koll på manometern, går den ner strax under 1 bar, fyller den andra på till 1,2 bar och följer efter hela tiden. Sen starta pumpen och vänta ett dygn och sedan ett varv till på samma sätt med luftning. har du flera våningar så stäng dom översta elementen. Man luftar alltid från källaren, luft går uppåt. När källaren eller markplan är luftat så stängs det där och öppnas på nästa plan o.s.v. Man kan även starta pumpen när luftningen är gjord på ett plan för att få ev. luft att flytta sig till ett element. Och sen stänga den vid nästa luftning.

EDIT vid påfyllning ska manometern stiga saaakta och inte fara i topp direkt. Man fyller även sakta, som pyspunka.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp stäng av pumpen, den ventilen/vredet är trycksatt med kallvatten, står som du skrev påfyllning. Något som är bra som sägs är att vara två. en luftar och en håller koll på manometern, går den ner strax under 1 bar, fyller den andra på till 1,2 bar och följer efter hela tiden. Sen starta pumpen och vänta ett dygn och sedan ett varv till på samma sätt med luftning. har du flera våningar så stäng dom översta elementen. Man luftar alltid från källaren, luft går uppåt. När källaren eller markplan är luftat så stängs det där och öppnas på nästa plan o.s.v. Man kan även starta pumpen när luftningen är gjord på ett plan för att få ev. luft att flytta sig till ett element. Och sen stänga den vid nästa luftning.

EDIT vid påfyllning ska manometern stiga saaakta och inte fara i topp direkt. Man fyller även sakta, som pyspunka.
Tack för den utförliga förklaringen av bra arbetsgång!
En grej jag missat först men fattar nu är att vredet med PÅFYLLN var en ventil på ett rör som är kopplat direkt till kallvattenröret, så man kan fylla på genom att vrida på den. Jag trodde först det var en kåpa med nån sorts koppling under som man fick sätta en slang på... 🤦‍♂️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.