BirgitS
Våtrumsmattor är helt täta. Liksom tätskikt med klinker på.
 
Fint, då har jag fått två svar så här långt! Om jag sammanfattar det hela så går bägge ut på att ha i en del diffusionsöppet och i den andra delen inte, det som skiljer är då ytskikten!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En mekanists tankar. Kan det vara förnuftigt att markisolera förslagsvis 10 cm tjockt ca 60 cm brett runt om garagets ytterväggar om det finns plats för det?
Man kan även sätta isolering på sockel och avtäcka den med plåt och cementskiva.
 
J Jochi skrev:
En mekanists tankar. Kan det vara förnuftigt att markisolera förslagsvis 10 cm tjockt ca 60 cm brett runt om garagets ytterväggar om det finns plats för det?
Man kan även sätta isolering på sockel och avtäcka den med plåt och cementskiva.
Låter som en annan vinkling😀Men är kanske inte riktigt med hur du menar!
Isolera på utsidan 60cm, menar du då där sockeln slutar eller yttervägg? Isolera på utsidan är nog en bra lösning!
Men hur tänkte du bottenytan på insidan? Vidare innerväggar beträffande isoleringen där med tanke på tätskiktet och låsa in fukt mellan de olika sidorna! Ja, jag tar gärna emot bra förslag men kanske inte alltid att man förstår hur det menas direkt😀
 
R Rättochfel skrev:
Låter som en annan vinkling😀Men är kanske inte riktigt med hur du menar!
Isolera på utsidan 60cm, menar du då där sockeln slutar eller yttervägg? Isolera på utsidan är nog en bra lösning!
Men hur tänkte du bottenytan på insidan? Vidare innerväggar beträffande isoleringen där med tanke på tätskiktet och låsa in fukt mellan de olika sidorna! Ja, jag tar gärna emot bra förslag men kanske inte alltid att man förstår hur det menas direkt😀
Det är inte mycket att göra åt golvet med tanke på den låga rumshöjden annat än tjock matta. Låg golvtemp. närmast ytterväggarna förbättras vid låg uttetemp (under 8 C) genom två åtgärder

- att utvändigt isolera sockeln och avtäcka den med plåt och skivmaterial,
- att markisolera runt huset för att begränsa låg golvtemp. i randzonen.
Marktemp. under golvet ligger nog större del av året mellan 8 till 10 C utom närmast ytterkanterna (randzonen) där det blir lägre temp vintertid. Det förbättras av markisolering.
 
Fint, tack, då förstår jag tankegångarna! Bara det är ju bra😀Sedan är det inget platt tak utan det har en vinkel och jag kan bygga ”uppåt ”, kanske att det sedan kommer att påverka full höjd i ytterkanten av utrymmet! Men lägga 10cm isolering på golv på insidan? Tycker att det där frigolit/ cement verkar hålla bort kylan bra!
 
R Rättochfel skrev:
Fint, tack, då förstår jag tankegångarna! Bara det är ju bra😀Sedan är det inget platt tak utan det har en vinkel och jag kan bygga ”uppåt ”, kanske att det sedan kommer att påverka full höjd i ytterkanten av utrymmet! Men lägga 10cm isolering på golv på insidan? Tycker att det där frigolit/ cement verkar hålla bort kylan bra!
Tror det är bra lösning men jag är inte byggingenjör
 
Du kan inte lägga på en skiva eps alt eps-betong? Visst du tappar lite golvhöjd men får bättre isolering neråt.

Jag vet att detta är kontroversiellt men många hus är byggda så inkl. vårat. Nu konverterar vi vårt garage mer oisolerad platta till boyta och kommer där göra likadant där.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
C
J Jochi skrev:
En mekanists tankar. Kan det vara förnuftigt att markisolera förslagsvis 10 cm tjockt ca 60 cm brett runt om garagets ytterväggar om det finns plats för det?
Det brukar kallas tjäl- eller randisolering, men är nog i första hand ett komplement till isolering under golv/platta.
https://www.isover.se/supporten-tipsar/tjalisolering-kring-platta-pa-mark
 
Super
C cpalm skrev:
Det brukar kallas tjäl- eller randisolering, men är nog i första hand ett komplement till isolering under golv/platta.
[länk]
, tack då vart det ypperligt förklarat, den förstår jag tom😀Det var en ny vinkling, intressant!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.