JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Sist sotaren var hemma hos hos sotade han nerifrån, han menade att ingen springer på tak för vanlig sotning längre.
Och det är inget jag rekommenderar och något jag försäkrar mig om att det inte görs igen när det ska sotas hos oss.

För 5-7 år sen kom sotaren och just denne skulle köra nerifrån. Inget vi ifrågasatte. Det som hände var dock att en jävla massa sotflagor yrde över hela huset och vår ljusgrå markis som för tillfället var ute blev förstörd. Sotfläckar på den vita husfasaden och över altangolvet lång tid efteråt. Nästa gång sotaren (en annan) kom ifrågasatte vi detta med nerifrånsotning och han idiotförklarade den förre sotaren och sa att det var något han själv aldrig skulle göra. Enligt honom gjordes detta enbart av alltför lata sotare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
H hellgun skrev:
Och det är inget jag rekommenderar och något jag försäkrar mig om att det inte görs igen när det ska sotas hos oss.

För 5-7 år sen kom sotaren och just denne skulle köra nerifrån. Inget vi ifrågasatte. Det som hände var dock att en jävla massa sotflagor yrde över hela huset och vår ljusgrå markis som för tillfället var ute blev förstörd. Sotfläckar på den vita husfasaden och över altangolvet lång tid efteråt. Nästa gång sotaren (en annan) kom ifrågasatte vi detta med nerifrånsotning och han idiotförklarade den förre sotaren och sa att det var något han själv aldrig skulle göra. Enligt honom gjordes detta enbart av alltför lata sotare.
Delar inte alls den upplevelsen, har dock en kamin så det är ju enkelt att hålla täckt. Sotningen skedde under någon slags filt och med en rejäl dammsugare som gick kontinuerligt. Gick inte att se att han hade varit där när han var klar.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Delar inte alls den upplevelsen, har dock en kamin så det är ju enkelt att hålla täckt. Sotningen skedde under någon slags filt och med en rejäl dammsugare som gick kontinuerligt. Gick inte att se att han hade varit där när han var klar.
Vi har också kamin. Men för att förtydliga så skedde sotregnet på utsidan av huset. Utomhus alltså.
 
E Emanuel01 skrev:
Spände fast stegen med 2 spännband inför brandskydskontrollen men fick ändå anmärkning om glidskydd då det inte var standardlösning.
Jag körde spännband i 10 år utan anmärkning. Sen en dag dör det inte. Det jag inte fattar är ju att spännband är inspekterbara men det av mig uppsatta glidskyddet helt bygger på att jag valde nog kraftig infästning.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Det talas om - och verkar skrivas i viss lagtext - att hus byggda före 1 juli 1960 ska ha "taksäkerhetsanordningar" som krävdes vid den tidpunkten.
Vilka krav är det exakt?
Gärna länk till tillförlitlig källa.

Har ett bostadshus byggt 1920 med originaltak inkl skorstenar, gäller ovanstående även detta i allt?
 
  • Gilla
Purre
  • Laddar…
Här är anledningen till krav på glidskydd:

 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
R
M Möbelsnickarn1 skrev:
Bara om bilen är från 1969 eller senare, läs på
Exakt. Det är vedervärdigt med retroaktiva regler. Det som fungerat och varit godkänt sedan 70-talet duger inte längre, utan måste byggas om för dyra pengar. På ett papptak som vi har är det nästan omöjligt att eftermontera en takstege. Det blev både dyrt och komplicerat.
 
Sådana här jämmertrådar drar ned Byggahus i träsket. Har man inte ordnat med säker uppstigning till taket enligt gällande bestämmelser så ska man betala för sotarbesöket och sedan beläggas med eldningsförbud. Punkt slut.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 5 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Vi har "mysbrasa" och får sotning rätt sällan (vart 5:e år kanske?) och det har aldrig tidigare varit några problem men i år vägrar sotaren gå upp på taket för att jag inte har "halkskydd".

Vet inte om han menade för stegen bara eller uppe på taket eftersom han fick bråttom iväg när han inte såg någon orsak att gå upp.
Vi har ganska flackt tak (25 graders lutning kanske) och jag upplever inte det som "svårt" att gå på (två kupiga tegel).

Jag hittar itne någon information på kommunens sidor, eller på sotarens... Vad gäller egentligen?
Sota själv det gör jag sen det blev fritt fram för andra att sota
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Sådana här jämmertrådar drar ned Byggahus i träsket. Har man inte ordnat med säker uppstigning till taket enligt gällande bestämmelser så ska man betala för sotarbesöket och sedan beläggas med eldningsförbud. Punkt slut.
Det finns ingen definition av "säkert uppstigning" till taket, det varierar från en tid till en annan. Jag har ett relativt platt tak med ytpapp avsedd att gå på. Det som dög förra året har nu blivit farligt och förbjudet, på grund av nyckfullhet hos Boverket.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Klokt gjort av sotarn tycker jag, speciellt nu när det finns en rätt stor risk att stegen glider iväg pga is osv. Jäkligt korkat att äventyra sin hälsa för att någon husägare slarvar. De som berättar om sotare som först är okej utan halkskydd och sen inte, har säkert träffat en sotare som varit med om, eller nästan varit med om en jobbig olycka.

Själv blev jag hängande flera meter upp i luften där både jag och stegen (som hade glidit iväg bort från väggen när jag hade armarna igenom stegen…) hängde på mina underarmar. Klamrade mig fast för livet!! Det tog rätt lång tid innan nån kom till undsättning och hade de kommit sekunderna senare hade jag nog inte varit här idag…
 
  • Gilla
Fagelbla och 3 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Tack!
Jag måste väl tydligen montera skiten då...
Frågan är hur du värderar andras liv. Ditt hus, ditt ansvar.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 5 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jag var med om nästan liknande sak.
Sotaren gjorde dock sitt jobb.

Ifrågasatte just varför det nu plötsligt blivit så noga med glidskydd hade tydligen hänt nån olycka som gjorde kravet.

Jag förstår 100% om säkerhet, men jag hade knutit fast stegen i stegsystemet som är på taket med ordentliga spännband. Dessutom har min stege ordentliga fötter men likväl skulle halkskydd installeras som jag personligen tycker sitter inte lika säkert, stegen rör ju på sig och glidskyddet är ju bara fast med några skruvar. Plus gör att man måste avvika till sidan är väl större risk där ramla men regler är regler...
Jag fick också påpekande om glidskydd trots att jag hade skruvat fast stegen när sotaren var på besök. Fick dock en bra förklaring;
Glidskyddet måste finnas där för att man snabbt ska kunna resa stegen på ett säkert sätt vid tex skorstensbrand, då finns sällan tid för husägaren att klättra upp och fästa stegen (med skruv eller spännband) så räddningstjänst kan bekämpa på ett säkert sätt. Det köper jag, och ett glidskydd kostar ju typ 150:- och är lätt att montera
 
  • Gilla
  • Älska
Fagelbla och 2 till
  • Laddar…
C
R rogerinac skrev:
Om antalet olyckor ökar med samma utrustning som fungerat tidigare så är det bevisligen inte utrustningen som är problemet utan sotarna själva.
Om vi pratar specifikt glidskyddet så tror jag faktiskt handlade om en enda olycka (på gotland?) som drog igång hela grejen med skärpta krav på dessa. Överreaktion eller inte kan man ju fundera på.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.