R
L Lakritsianen skrev:
Jag har inget skydd på taket. Jag har sotarlucka och en vajer med vippa som jag sotar själv med men det blir inte så mycket sot i moderma modular skorstenar eller har ni mycket?
MEN hade början på skorstensbrand för ett tag sedan, det kom upp glödgnistor från skorstenen och det brummade rejält och 4 stackars brandmän var på taket utan glidskydd med mera, jag skämms! Tur att de inte vägrade.
Anledningen till gnistorna enligt den gamle brandmannen var att jsg hade inte varit i sommarstugan på länge, det var bara +4 inomhus -10 minus utomhus och helt vindstilla och vi använde endast snustorr ved och kottar och det hände efter ca 3 timmar. Skorsten var helt ok enligt dem. Eldade igen efter 3 timmar lite mindre mängd åt gången och då gick det bra.
Brandmän är undantagna ifrån de flesta arbetsmiljöregler…
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Då får du läsa på fallskyddsreglerna om arbete på höjd du kan inte tillgodose fallskyddet som gäller på en lösstege som står mot tak eller vägg..

Arbeten med fallrisker ska alltid riskbedömas, oavsett fallhöjd. Om det förekommer arbete med risk för att falla 2 meter eller mer, ska det alltid finnas en arbetsmiljöplan och i den ska det beskrivas hur fallriskerna över 2 meter ska åtgärdas.

Alltså över 2 m så behövs minst en..hantverkarställning med invändig trappa som alldrig överstiger 2m eller ett trapptorn monteras som uppstigningsanordning vid arbeten..

Dessa regler finns i dom länkarna jag bifogade dig tidigare…
Fortfarande fasta skydd som vi pratar om...
Och ja jag kan dom flesta regler om takarbeten då jag är plåtslagare...
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
R
plåtrickard plåtrickard skrev:
Fortfarande fasta skydd som vi pratar om
Nej det har inte varit diskussion om fasta stegar någonstans vad jag har sett utan hela tråden handlar om glidskydd som används för en lös stege..

Även dom fastmonterade stegarna är inte byggda för byggnationsarbeten utan bara som tillfälliga uppstigningsanordningar för tex. Sotning eller syn av tak…
 
anders07 anders07 skrev:
Vi har "mysbrasa" och får sotning rätt sällan (vart 5:e år kanske?) och det har aldrig tidigare varit några problem men i år vägrar sotaren gå upp på taket för att jag inte har "halkskydd".

Vet inte om han menade för stegen bara eller uppe på taket eftersom han fick bråttom iväg när han inte såg någon orsak att gå upp.
Vi har ganska flackt tak (25 graders lutning kanske) och jag upplever inte det som "svårt" att gå på (två kupiga tegel).

Jag hittar itne någon information på kommunens sidor, eller på sotarens... Vad gäller egentligen?
Var rädd om dina medmänniskor och montera, det är väl åtta skruv
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Var rädd om dina medmänniskor och montera, det är väl åtta skruv
Jo men då inträffar ju den stora utmaningen att endera gör man det själv eller måste man anlita någon för att skruva fast ett riktigt glidskydd. Sex skruvar.

https://www.wibeladders.se/products...-glidskydd-for-anliggande-stegar-w0312/140932

Sen är det ett tvåvåninghus så är det inte särskilt trevligt att montera det här om man är "amatör".
 
C
P paralun skrev:
Njau Mataki har ju infästningar i sitt sortiment som passar CW Lundbergs taksäkerhetsprodukter.
Utgår från att @Styrman_jansson :s påstående stämmer, så klart.

Men kikade lite på Matakis hemsida och såg inget i monteringsanvisningarna för shingeln om hur man monterar t.ex. takstege.

Blir också lite konfunderad över informationen i deras FAQ:
Svartvit bild med textinstruktioner om att montera en nockstege på shingeltak; nocksteg rekommenderas inte.
I sammanhanget får man ju komma ihåg att de har en massa andra produkter än shingel i sitt sortiment, så att de också säljer taksäkerhetsgrejor behöver ju inte betyda att de funkar med shingelprodukterna tänker jag.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Utgår från att @Styrman_jansson :s påstående stämmer, så klart.

Men kikade lite på Matakis hemsida och såg inget i monteringsanvisningarna för shingeln om hur man monterar t.ex. takstege.

Blir också lite konfunderad över informationen i deras FAQ:
[bild]
I sammanhanget får man ju komma ihåg att de har en massa andra produkter än shingel i sitt sortiment, så att de också säljer taksäkerhetsgrejor behöver ju inte betyda att de funkar med shingelprodukterna tänker jag.
Nej men de har ju fästplattorna i sortimentet som då passar CW Lundbergs taksäkerhetsutrustning.
https://mataki.se/yttertak/tillbehor/taksakerhet/cw100185-infastningsplatta-375-x-375-mm
I det här fallet då ett glidskydd (som jag ser som helt självklart att det ska finnas)
https://www.cwlundberg.com/se/roof-safety/roof-access/ladder-with-slipguard/
 
anders07 anders07 skrev:
Vi har "mysbrasa" och får sotning rätt sällan (vart 5:e år kanske?) och det har aldrig tidigare varit några problem men i år vägrar sotaren gå upp på taket för att jag inte har "halkskydd".

Vet inte om han menade för stegen bara eller uppe på taket eftersom han fick bråttom iväg när han inte såg någon orsak att gå upp.
Vi har ganska flackt tak (25 graders lutning kanske) och jag upplever inte det som "svårt" att gå på (två kupiga tegel).

Jag hittar itne någon information på kommunens sidor, eller på sotarens... Vad gäller egentligen?
Hos oss som också har endast myseldning med öppen spis med kasett gick sotaren inte upp på taket utan sotade nerifrån. Ny metod enligt honom.
 
G gunnar blomkvist skrev:
Hos oss som också har endast myseldning med öppen spis med kasett gick sotaren inte upp på taket utan sotade nerifrån. Ny metod enligt honom.
Jo men sotningen är en sak och den kravställda brandskyddskontrollen något helt annat.
"Brandskyddskontroll

För att i ett tidigt skede upptäcka fel som kan leda till brand ska eldstäder och skorstenar i hela sin längd kontrolleras ur brandskyddssynpunkt. Kontrollen omfattar även tak och steganordningar. Kontrollen sker med intervall som varierar med typ av eldstad och eldningens omfattning. Intervallen varierar mellan tre till sex år och får endast utföras av en av kommunen godkänd skorstensfejare med lägst examen som skorstensfejartekniker."

https://www.brandskyddsforeningen.se/brandsakerhet-i-hemmet/sotning/
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jag menar att det aldrig tidigare varit problem, läste du inte vad jag skrev?
Glidskyddet är väl för stegen du reser mot takkanten? Så att den inte välter i sidled.
 
  • Gilla
Jamie201603
  • Laddar…
hsd
Vanligt i England
Undrar varför det vanliga är så olika
Sotning nerifrån bör skita ner mera jämfört med sotning uppifrån, men fallrisken är ju undanröjd
Är det någon som sett en sotare använda fallskyddslina och sele....
 
anders07 anders07 skrev:
Vi har "mysbrasa" och får sotning rätt sällan (vart 5:e år kanske?) och det har aldrig tidigare varit några problem men i år vägrar sotaren gå upp på taket för att jag inte har "halkskydd".

Vet inte om han menade för stegen bara eller uppe på taket eftersom han fick bråttom iväg när han inte såg någon orsak att gå upp.
Vi har ganska flackt tak (25 graders lutning kanske) och jag upplever inte det som "svårt" att gå på (två kupiga tegel).

Jag hittar itne någon information på kommunens sidor, eller på sotarens... Vad gäller egentligen?
Inför mitt förra sotarbesök var jag tvungen att byta stege då den jag haft i alla år plötsligt inte var godkänd. Sagt och gjort nya steg för 8000:-. Men vid det senaste besöket så gick inte sotarn upp på taket utan sotade nerifrån i kaminen. Orsaken var att nya regler var att sotaren numera är då tvungen att ta på sig säkerhetssele, vilket tar för lång tid. Så jag investerade i nya steg helt i onödan 👹
 
anders07 anders07 skrev:
Då antar jag att det måste vara en gångbrygga/plattform vid skorstenen också... Spelar det någon roll vilken sida den sitter på?

Vet inte mycket om skorstenar (som säkert märks) men sotarn lyfter väl av "huven" ändå?
Ring och prata med sotaren .min sotare sa att det hänt många olyckor så därför är dom mycket hårdare nu.mitt nyinköpta glidskydd låg i en låda så sotare fixade det själv för mig .stegen fanns redan på plats
 
K Kjol skrev:
Ring och prata med sotaren .min sotare sa att det hänt många olyckor så därför är dom mycket hårdare nu.mitt nyinköpta glidskydd låg i en låda så sotare fixade det själv för mig .stegen fanns redan på plats
Om antalet olyckor ökar med samma utrustning som fungerat tidigare så är det bevisligen inte utrustningen som är problemet utan sotarna själva.Och är, i det här fallet, sotarna idioter så spelar utrustningen mindre roll då de helt uppenbart inte klarar av att använda den.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Tack!
Jag måste väl tydligen montera skiten då...
Dålig respekt för sotarens arbete att benämna normal taksäkerhet som "skit".
Det är sotarens arbetsplats och säkerhet du nedvärderar, även om andra sotare inte har gjort invändningar är det rimligt att sotaren begär fullgod säkerhet för att utföra sitt jobb.
Det är ditt ansvar som fastighetsägare.
 
  • Gilla
NOP och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.