Hej!
Vi värmer huset med pellets och för att få varmvattnet att räcka längre har jag höjt panntemperaturen från 70 till 85 grader. Tyvärr blev varmvattnet i kranarna alldeles för varmt och risk för att barnen bränner sig.
Hur jag än vrider på denna ratt blir det ingen skillnad. Kan den gå att laga? Om inte, vad kallas en sån om jag vill byta den.
Termostat på ett värmeelement, etikett med temperaturinställningar, rörkopplingar, suddig bakgrund, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rörsystem med plastledningar och röd ventil mot betongvägg i tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vrid fram och tillbaka på vredet, från till min och max, samtidigt som knackar med en hammare på metallen upprepade gånger. Var inte rädd det håller, termostaten har kärvat till sig och brukar släppa med knack. När den släppt som vrider en 10 gånger fram och tillbaka. Det är skit och kalk som gör att dom kärvar.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Provade att knacka rejält med hammaren och motionera vredet men utan resultat. Jag minns att du, @jonaserik tipsade mig förut om samma sak på ett gammalt element och då fungerade det utmärkt.

Reservdelar hade ju varit smidigt men förståeligt att det inte finns till så gammal ventil.

Fick ett erbjudande här via PM att köpa en ESBE VTA323 blandningsventil. Frågan är bara hur svårt det är att byta den. Anslutningarna ser ju inte riktigt likadana ut. Det är ju lite bökigt att komma åt där.

Termisk ventil, manual, ESBE förpackning, gängade kopplingar på ett metallbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja du, det blir kanske att göra om allt när det gäller att koppla in en ny. Inte ett mått eller annat kanske stämmer. En hel del med att göra om rördragningen blir det. Det kan gå att ta isär ventilen och göra ren den invändigt.
Stänga av vattnet, vrida vredet till noll, lossa skruven på vredet, dra det rakt ut, under där så är det så att kunna lossa och ta ut allt invändigt. Efter rengörning montera tillbaks baklänges..

PS 1 blir det för varm VV även om du vrider ner mot noll på vredet. Det går att trimma dom där. Ställ vredet på noll, lossa vredet, dra rakt ut och vrid vredet i handen ca 1/2 varv, mot pluss, sätt till baka vredet och nu går det att ytterligare vrida mot noll, och hoppas att tempen blir mindre. Är nog inte fel med detta och kan ge en respit fram till sommaren att ordna med byte.

PS 2 Den nya har klämmringar och din gamla om jag inte ser fel, har kanske plankopplingar, svårt att se plan eller kläm. Har du mätt alla mått, här finns måtten på den nya. Eller varför inte ringa ESBE och fråga, det är nog säkraste vägen om den ska bytas.
https://esbe.eu/sv/produkter/blandningsventiler/vts520
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Det är fantastiskt vad du sitter inne på mycket information och att du är så snäll och hjälper andra här på forumet. Ska testa att rengöra och trimma någon dag när jag vet att varmvattenbehovet inte är så stort.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Det är fantastiskt vad du sitter inne på mycket information och att du är så snäll och hjälper andra här på forumet. Ska testa att rengöra och trimma någon dag när jag vet att varmvattenbehovet inte är så stort.
Du behöver inte vänta att göra det. Sitter säkert en kran/ventil på kallvattenröret som går till blandaren. Bara stänga den och öppna några VV-kranar i källaren så trycker går bort. Bra att ha någon bunke under blandaren och skurtrasor med runt rören som går ner till pannan. Rören kommer uppifrån och har lite vatten i sig. Värmen i huset påverkas inte.
 
  • Gilla
Trrttsch och 1 till
  • Laddar…
Det sitter en kran där men den sitter efter ventilen så den är väl inte till mycket glädje? Men det är ingen brådska, jag kan stänga huvudkranen när ungarna är i skolan.
 
Nu har jag stängt av vattnet och plockat ur ventilen. Har nån någon idé om vad jag vågar göra med denna? Att smörja med något eller använda lösningsmedel kanske inte är så bra i vattensystemet?


Demonterad strömbrytare med knapp och botten på ett träbord. Teknisk etikett synlig. Reparation eller utbyte antyds.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Putsa av allt med en som där svamp som du har i disken, ingen stålull eller så, det kan bli små flisor som sätter i mekanismen. I hålet försöker du få rent som möjligt och skruva ihop . Har du koll på vart vredet ska ska stå. Sen öppnar du en VV-kran, behövs inte mycket och vrider ratten från minus till plus rätt många gånger så kan det börja fungera igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.