En tillbyggnad har jag planerat till vårt fritidshus.Innan det påbörjas behövs en urschaktning i mark för att sätta plintar.

Problemet här är en fiberkabel nedgrävd ca 20 cm under marken vid ena sidan, ca 5 m som inte får gå av vid grävning och plintsättning. Reparation av fibern kan komma att kosta ca 16.000 kr har jag fått uppgifter om. Kommentar: Jag vet exakt var fibern ligger i marken efter att ha grävt provgropar dessa 5 m.

Grävfirman (liten firma) anser att jag som byggherre ska gå in på ledningskollen.se och begära utsättning av denna fiber och ta risken för fiberskada. Firmans chef anser att deras självrisk i försäkringen är så hög att det inte är lönt att använda den vid fiberskada! Vidare säger chefen att om hans firma ska stå risken för fiberskada måste han ”ta höjd för eventuella problem i urschaktningen för tillbygget”. Jag tolkar det som att firman vill ha extra betalt för jobbet!

Har ni i detta forum några förslag på upplägg för att hantera grävfirmans villkor?
 
G Gadd skrev:
En tillbyggnad har jag planerat till vårt fritidshus.Innan det påbörjas behövs en urschaktning i mark för att sätta plintar.

Problemet här är en fiberkabel nedgrävd ca 20 cm under marken vid ena sidan, ca 5 m som inte får gå av vid grävning och plintsättning. Reparation av fibern kan komma att kosta ca 16.000 kr har jag fått uppgifter om. Kommentar: Jag vet exakt var fibern ligger i marken efter att ha grävt provgropar dessa 5 m.

Grävfirman (liten firma) anser att jag som byggherre ska gå in på ledningskollen.se och begära utsättning av denna fiber och ta risken för fiberskada. Firmans chef anser att deras självrisk i försäkringen är så hög att det inte är lönt att använda den vid fiberskada! Vidare säger chefen att om hans firma ska stå risken för fiberskada måste han ”ta höjd för eventuella problem i urschaktningen för tillbygget”. Jag tolkar det som att firman vill ha extra betalt för jobbet!

Har ni i detta forum några förslag på upplägg för att hantera grävfirmans villkor?
Jo nu bedömer då ledningsägaren om det enbart skickas en karta eller om det även ska vara en utsättning.
https://www.ledningskollen.se/Support/Jag-ska-grava/Folja-ditt-arende/Utsattning-_-vad-ar-det_
Verkar vara en klok grävfirma du hittat.
 
Både jag och firmachefen vet ju var fibern ligger. Viss osäkerhet finns var den ligger utanför tänkt tillbyggnad. Varför då anlita ledningskollen och eventuellt behöva betala för utsättning?
Problemet är ju egentligen ersättningsfrågor från försäkring (min egnahemsförsäkring alternativt firmans eventuella försäkring) om fibern skadas av någon anledning? När ledningen väl är frilagd går den att skydda resten av tiden med ex.vis en trumma.
 
G Gadd skrev:
Både jag och firmachefen vet ju var fibern ligger. Viss osäkerhet finns var den ligger utanför tänkt tillbyggnad. Varför då anlita ledningskollen och eventuellt behöva betala för utsättning?
Problemet är ju egentligen ersättningsfrågor från försäkring (min egnahemsförsäkring alternativt firmans eventuella försäkring) om fibern skadas av någon anledning? När ledningen väl är frilagd går den att skydda resten av tiden med ex.vis en trumma.
Det ska vara gratis och det är alltid ledningsägaren som bedömer om utsättning behövs.
Sen skriver man "nästan alltid" gratis om utsättning, känner själv inte till någon som tar betalt.
https://www.ledningskollen.se/Support/Jag-ska-grava/Ar-Ledningskollen-gratis_

Så skicka in ärendet så har grävarfirman ryggen fri om något händer.
 
B
G Gadd skrev:
En tillbyggnad har jag planerat till vårt fritidshus.Innan det påbörjas behövs en urschaktning i mark för att sätta plintar.

Problemet här är en fiberkabel nedgrävd ca 20 cm under marken vid ena sidan, ca 5 m som inte får gå av vid grävning och plintsättning. Reparation av fibern kan komma att kosta ca 16.000 kr har jag fått uppgifter om. Kommentar: Jag vet exakt var fibern ligger i marken efter att ha grävt provgropar dessa 5 m.

Grävfirman (liten firma) anser att jag som byggherre ska gå in på ledningskollen.se och begära utsättning av denna fiber och ta risken för fiberskada. Firmans chef anser att deras självrisk i försäkringen är så hög att det inte är lönt att använda den vid fiberskada! Vidare säger chefen att om hans firma ska stå risken för fiberskada måste han ”ta höjd för eventuella problem i urschaktningen för tillbygget”. Jag tolkar det som att firman vill ha extra betalt för jobbet!

Har ni i detta forum några förslag på upplägg för att hantera grävfirmans villkor?
Du ska såklart gå in på ledningskollen och säga du ska gräva, det kostar inget att få den utsatt.
 
  • Gilla
Gadd
  • Laddar…
B
G Gadd skrev:
Både jag och firmachefen vet ju var fibern ligger. Viss osäkerhet finns var den ligger utanför tänkt tillbyggnad. Varför då anlita ledningskollen och eventuellt behöva betala för utsättning?
Problemet är ju egentligen ersättningsfrågor från försäkring (min egnahemsförsäkring alternativt firmans eventuella försäkring) om fibern skadas av någon anledning? När ledningen väl är frilagd går den att skydda resten av tiden med ex.vis en trumma.
Måste du göra om sträckningen är det betydligt billigare att planera det innan den grävs av. Sen tycker jag det är skandal när ni får dessa priser. Vi fakturerar alltid det vi betalar vår servicepartner +10%, och det är ibland det rör sig om 5-6000kr. 16000kr har nog aldrig än förutom en gång så en stamfiber med 96 st grävdes av….
 
  • Gilla
Gadd
  • Laddar…
Firmachefen blev nöjd med kartor mm från ledningskollen. Tack Boan och paralun för tips!
Grävarn har nu frilagt fiberkabeln. Byggfirman ska nu starta och sätta plintar samt börja med tillbyggnaden.
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.