LoweW
Beror väldigt mycket på hur det ska användas. Ska du ha det till ditt friluftsliv och använda det relativt regelbundet eller bara köpa och lägga på förvaring tills krisen kommer?
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Beror väldigt mycket på hur det ska användas. Ska du ha det till ditt friluftsliv och använda det relativt regelbundet eller bara köpa och lägga på förvaring tills krisen kommer?
Har vandrat och rest mycket men tror att det mest kommer att ligga hemma framöver. Har några dunkar samt Trangia för att koka vatten men vill komplettera med ett filter.
Det jag inte riktigt förstår är vilken typ av filter som är att föredra. Tex Sawyer verkar inte ta bort virus vilket andra filter gör. Är det någon som är nödvändigt?
 
LoweW
D DE73 skrev:
Har vandrat och rest mycket men tror att det mest kommer att ligga hemma framöver. Har några dunkar samt Trangia för att koka vatten men vill komplettera med ett filter.
Det jag inte riktigt förstår är vilken typ av filter som är att föredra. Tex Sawyer verkar inte ta bort virus vilket andra filter gör. Är det någon som är nödvändigt?
Då hade jag satsat på det du länkat, förutsatt att du inte hellre vill lägga mer pengar och köpa LifeSaver.

Men jag föredrar Sawyer. Dels för priset men också att de går att backspola och har en livslängd på ca 300 000 liter vatten, jämfört med LifeSaver som har 5000 l.

Som hemberedskap vill du definitivt ha möjligheten att ha ett "gravitations filter" så du slipper klämma på filtret. Bara tänk på att använda en livsmedelsgodkänd spann/hink/bunke till kitet du länkade.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Blev en beställning på grejerna i första inlägget. Nu ska jag bara köpa en lämplig hink.
 
P
Tänk på att om du beställer från UK så får du komma ihåg att moms och tull tillkommer m
 
P PappasHammare skrev:
Tänk på att om du beställer från UK så får du komma ihåg att moms och tull tillkommer m
Inget är beställt från UK. Jag länkade till Sawyer Europa som har en adress i UK.
 
D DE73 skrev:
Har vandrat och rest mycket men tror att det mest kommer att ligga hemma framöver. Har några dunkar samt Trangia för att koka vatten men vill komplettera med ett filter.
Det jag inte riktigt förstår är vilken typ av filter som är att föredra. Tex Sawyer verkar inte ta bort virus vilket andra filter gör. Är det någon som är nödvändigt?
Virus behöver man normalt sett inte oroa sig för i Sverige men i ett läge där samhället blir utslaget kan det snabbt ändras. Skall filtret ligga hemma är kanske ett Life Straw Mission lämpligt som renar från virus, eller en MSR Guardian. Men dessa är inget man har i sin EDC så där är väl ett Sawyer Mini bra, och kanske en Steripen. Bättre att ha ett vattencisternen än att inte ha ett vattenfilter.

Har du pengarna så är väl ett stationärt filter tillsammans med en Sawyer Mini en bra lösning, man vet aldrig när man måste röra på sig. Är det störningar i samhället du förbereder dig på eller en total kollaps som gör att du måste fly?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Har beställt det i första inlägget. Borde fungera bra att ha med sig och även hemma ihop med tex en hink på 10 liter. Med en hink har man liknande system som denna och går lätt att rena stora mängder vatten. https://www.sawyer.com/products/international-bucket-system
Förbereder mig inte för något speciellt scenario utan vill ha lite allmän beredskap.Har även ett Trangia jag kan använda både med sprit och gas så kan alltid koka vatten.
 
Redigerat:
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.