Om spännvidden är 7.40m så räcker inte vanligt konstruktionsvirke utan man måste köra med limträ eller liknade. Eller sätta en balk på våningen under.
Den svagaste punkten är dina "golvåsar" då de bär all last. De reglar som ligger ovan dessa hjälper till lite att fördela lasten till de andra "golvåsarna'.
 
Redigerat:
T Tompafix skrev:
Om spännvidden är 7.40m så räcker inte vanligt konstruktionsvirke utan man måste köra med limträ eller liknade. Eller sätta an balk på våningen under.
Den svagaste punkten är dina "golvåsar" då de bär all last. De reglar som ligger ovan dessa hjälper till lite att fördela lasten till de andra "golvåsarna'.
Det känns som det borde vara möjligt med limträbalk jämte åsen då, för att slippa balk i innertaket i vardagsrummet. Tack för tips! Allt är välkommet när man är helt nybörjare.
 
B Birrdie skrev:
Det känns som det borde vara möjligt med limträbalk jämte åsen då, för att slippa balk i innertaket i vardagsrummet. Tack för tips! Allt är välkommet när man är helt nybörjare.
Är det bara på ett ställe det sviktar? Är de andra golvåsarna stumma?
Med spänvidder på över 7m pratar vi om limträbalkar på över 30cm för ett normalt bjälklag. Nu ska ju du förstärka befitlig/ befintliga och då kan man gå ner i dimension. Vilket avstånd är det mellan dina "golvåsar" Finns det väggar som bär upp de andra golvåsar?

En balk på våningen under sätter man tvärs golvåsarna vilket gör att spännvidden kan halveras.
 
Redigerat:
T Tompafix skrev:
Är det bara på ett ställe det sviktar? Är de andra golvåsarna stumma?
Med spänvidder på över 7m pratar vi om limträbalkar på över 30cm för ett normalt bjälklag. Nu ska ju du förstärka befitlig/ befintliga och då kan man gå ner i dimension. Vilket avstånd är det mellan dina "golvåsar" Finns det väggar som bär upp de andra golvåsar?

En balk på våningen under sätter man tvärs golvåsarna vilket gör att spännvidden kan halveras.
Det är bara den som ligger mitt på, de på sidorna längs m väggarna är stabila.
Är kanske 2 m mellan dem.
Troligtvis går den genom hela huset, då sovrummet vägg i vägg också gungar, men det är ett senare projekt.
 
B Birrdie skrev:
Det är bara den som ligger mitt på, de på sidorna längs m väggarna är stabila.
Är kanske 2 m mellan dem.
Troligtvis går den genom hela huset, då sovrummet vägg i vägg också gungar, men det är ett senare projekt.
När du skriver 7.4m är det inkl sovrummet då? Spännvidden är från där golvåsen ligger på något t.ex stock i vägg till nästa vägg. Sträcker sig vardagsrummet under både detta rum och sovrummet bredvid?
 
T Tompafix skrev:
När du skriver 7.4m är det inkl sovrummet då? Spännvidden är från där golvåsen ligger på något t.ex stock i vägg till nästa vägg. Sträcker sig vardagsrummet under både detta rum och sovrummet bredvid?
Nej, det är där golvet vi håller på med nu. Vardagsrummet är bara under denna del.
 
B Birrdie skrev:
Nej, det är där golvet vi håller på med nu. Vardagsrummet är bara under denna del.
Okej.vad är måttet på rummet egentligen? 4x7.4m?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
B Birrdie skrev:
7.40 ungefär.
7,4 m låter helt sanslöst. Skulle vilja påstå att bärande spännvidder över 6 m i timrade boningshus är väldigt ovanligt. Standard är snarare 4 m.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
C cpalm skrev:
7,4 m låter helt sanslöst. Skulle vilja påstå att bärande spännvidder över 6 m i timrade boningshus är väldigt ovanligt. Standard är snarare 4 m.
Jag har 5.5 meter respektive 6.5 meter, och det sviktar.
Planer ändrades under byggets gång så det blev så.................
Men, jag kommer bygga ett trappräcke som förbättrar 5.5 situationen.
6.5 situationen kommer jag lösa när jag renoverar köket, då genom att låta takstolarna vila på innerväggarna, vilket jag vågar göra nu när timret sjunkit i 32 år......

Kommer övervåningen få kattvindar eller innerväggar?
Då kan en konstruktör hjälpa er genom att hänga golvet i taket istället för att det ska stödjas av undervåningen.

/W
 
  • Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
7,4 m låter helt sanslöst. Skulle vilja påstå att bärande spännvidder över 6 m i timrade boningshus är väldigt ovanligt. Standard är snarare 4 m.
Well huset är från 1810 så.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
[länk]

Här är det jag menar, gör du kattvindar kan du hänga golvet i taket, förmodligen det som hänt här är att man tog bort golvstödet genom att riva kattvindarna.

/Workingclasshero
Ja vi kommer sätta upp innerväggar och hängsla mot taket.
Men jag skulle vilja förstärka åsen underifrån/från sidan också, så man är riktigt säker att det håller och blir stabilt.
 
T Tompafix skrev:
Okej.vad är måttet på rummet egentligen? 4x7.4m?
Måttet är ~ 5×7.40
 
B Birrdie skrev:
Ja vi kommer sätta upp innerväggar och hängsla mot taket.
Men jag skulle vilja förstärka åsen underifrån/från sidan också, så man är riktigt säker att det håller och blir stabilt.
Det svaret visar på att det finns kunskapsluckor i frågan.
Ta kontakt med en konstruktör så kan du få ett stabilt golv utan att stötta upp underifrån.
Det kommer hålla hur du än gör i princip, men det är lite annorlunda med golv än med yttertaks stabilitet.
Yttertak (takstol) ska "bara" hålla medans golv ska ha en stabilitet så det känns skönt och stabilt att gå på.
Ta hjälp så kommer det gå svinbra :)

Lycka till
Workingclasshero
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det svaret visar på att det finns kunskapsluckor i frågan.
Ta kontakt med en konstruktör så kan du få ett stabilt golv utan att stötta upp underifrån.
Det kommer hålla hur du än gör i princip, men det är lite annorlunda med golv än med yttertaks stabilitet.
Yttertak (takstol) ska "bara" hålla medans golv ska ha en stabilitet så det känns skönt och stabilt att gå på.
Ta hjälp så kommer det gå svinbra :)

Lycka
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det svaret visar på att det finns kunskapsluckor i frågan.
Ta kontakt med en konstruktör så kan du få ett stabilt golv utan att stötta upp underifrån.
Det kommer hålla hur du än gör i princip, men det är lite annorlunda med golv än med yttertaks stabilitet.
Yttertak (takstol) ska "bara" hålla medans golv ska ha en stabilitet så det känns skönt och stabilt att gå på.
Ta hjälp så kommer det gå svinbra :)

Lycka till
Workingclasshero
Ja, det är större än luckor 😅 Har aldrig sysslat med liknande, men vi har en jättebra snickare som kommer göra det mesta, men jag vill gärna lära mig och göra vissa saker själv, ex kottla golvet.
Tack!
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.