Hej på er,

Flyttade i höstas in i ett hus med pelletspanna CTC Ecoflex. Pannan har tillverkningsdatum 2011, installerad ca 2013 och har kedjedriften.

Till en början gick den utan anmärkning, men i början av vintern började den trilskas för mig. Pannan började sota något frenetiskt, och optovakten slog ifrån efter drygt 1-2 veckors drift. Askan i asklådan har blivit mer kattsand än fin aska. Jag använder precis samma pellets som tidigare, SCA 8mm. När problemen började använde jag till och med samma parti som använts senaste året.

Jag har gjort rent pannan grundligt flera gånger i vinter och jag har justerat fästena som håller brännaren på plats då jag upptäckte att vreden satt lite slappt så den tog lite tjuvluft bakom packningen och jag har bytt ut fläkten mot en helt ny som jag hade liggandes. Nya fläkten låter lite piggare, men dessa åtgärder har inte hjälpt alls, och nu går pannan endast i något dygn innan den bygger upp stora kakor i brännarskålen och optovakten slår ifrån. Jag har inte pillat i några inställningar på maskinen, utan dessa är samma som förra ägaren har haft i alla år utan anmärkning.

Laddar upp bild på hur brännarskålen ser ut idag efter ett dygns körning, samt hur vackert det var inne under toppluckan knappa 2 veckor efter grundlig rengöring av hela pannan.

Den mycket trevlige föregående ägaren till huset har till och med varit förbi och kikat och försökt hjälpa till, men vi blir inte kloka på vart felet sitter. Är det någon som kan leda mig framåt på vad jag skall titta efter? Företaget som installerade pannan finns inte kvar idag. Jag är hemmahörande straxt söder om Uppsala.
 
  • Bränt, pelleterat material i en metallbehållare, möjligtvis en del av en industriell process eller ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pannans asklåda med aska, obrända bitar, mörk, smutsig, industriell detalj, underhåll, värmeenergi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om pannan är ren måste det vara skorstenen. Hos mig var det dålig öppning långt ner där röret från pannan går in.
Det var öppet men bara hälften så mycket som det varit från början, inte ens sotaren hade upptäckt det.
Jag hade en renslucka i botten på skorstenen som nån murat igen, fick bila upp den och rensa uppåt, då blev det drag.
 
Vad har du för värden på fläkt och matning. Jag brukar använda samma värden för uppstart och drift så blir injusteringen av brännaren enkel.
När brännaren går med full drift, titta in i rökröret med en stark lampa. Finns det rökdimma så minska matningen och vänta minst 5 minuter och titta igen.
Kan ju också vara något som fastnat i skorstenen.
 
Tack för svar! Kikade in i rökgången och skulle inte påstå att det ligger någon "dimma" där, det är bara rök som går mot skorstenen...

Skall försöka ge mig upp taket i helgen med ficklampa och se vad jag kan se ner i skorstenen. Ger mig inte upp där i mörker :) När jag tittar genom rökgången ser det i vart fall rent ut i botten av skorstenen.

Inställningarna är följande:
Brännartyp: 15kw
Effekt hög skruv: 68
Effekt hög fläkt: 40
Effekt låg skriv: 41
Effekt låg fläkt: 20
Effekt min skruv: 0
Effekt min fläkt: 0
Varmhållning min: 60
Skruv extern S: 30
Sekvenskod 0
 
H
Hur ser slussvingarna samt internakruven ut längst fram.

Är dom bra behöver brännaren mätas in (rätt luft/bränslemäng) mot pelletsen för att fungera bra.
För övrigt har sca börjat med en ny pellets som är kortare än förut doc fortfarande 8 mm. Kan det var den du köpt? Då behövs en inmätning.
 
MIn inställning skiljer sig ganska mycket på fläktvärdet. Jag har äldre versionen av styrningen med 2 feffektvärden. Har inte kunnat se någon skillnad på korta och långa pelletsar. SCA och Stora Enso ska man inte bry sig om då de mest vurmar för 6mm pellets vilket inte passar i svenska pelletsanläggningar.
Jag kör med Byggmax pellets och pellets från heat.se som har bra kvalitet och är billigast för närvarande.

Inmätning av förbränningen är en onödig kostnad. Det går utmärkt att mha en stark lampa ställa in förbränningen genom att titta i rökröret. Inställningen tar dock en hel bränncykel ofta så många ställer samma värden fläkt och matning både för hög och låg.
Mina värden är:
Brännartyp 15
hög fläkt 22
låg fläkt 22
Hög matning 69
Låg matning 69

Då ligger det på gränsen att bli rökdimma i rökröret.
Nu kan det ju vara något annat fel eftersom det ser så hemskt ut på bilderna
 
Tack för alla svaren! Jag har kunnat konstatera att det inte är något problem med skorstenen då dragbegränsaren till och med rör på sig när det blåser, det är bra drag i den. Gjorde rent pannan på nytt för 48 timmar sedan, och har justerat upp fläkten något för att försöka få den att gå mindre fett. Kan konstatera att det ryker rätt bra när den ligger på puttrar på låga fläktnivån (95% av tiden), men när pannan tillfälligt gick upp på högre varv här om kvällen när jag hade 10 minusgrader ute så var det nästan helt klart när jag tittade in i rökgången. Verkar onekligen som att mina inställningar är det som spökar. Föregående ägare höll drygt 25 grader i huset, jag håller 19, så för mig går pannan nästan uteslutande på låga varv om nu denna förändring kan ha något med det hela att göra. Och ja, det nya lasset med pellets jag köpte är de "kortare". Noterade att det är mer som pelletskulor snarare än "pinnar". Pannan började dock tjura för mig redan när jag fortfarande eldade med gamla pellets.

Jag tänker fortsätta att pilla på inställningarna för den låga nivån och se om jag får den att gå bättre (såhär 48 timmar efter rengöring ser den fortfarande hoppfullt ut!), annars testar jag som Granström skriver och ställer upp låga nivån till samma som hög och provar. Kände ingen "eldnings-doft" utanför huset när jag kom hem från jobbet varken igår eller nu i kväll vilket jag annars oftast gjort, så detta bådar nog åt det bättre hållet.

Som nybliven husägare som tidigare bara har erfarenhet av direktverkande el så är allt detta lite nytt... :)
 
Jag skulle ta bort den låga nivån helt då den är helt onödig. Brännaren har ju glödhållning som håller i 90 minuter minst.
 
H
M Mikeys28 skrev:
Tack för alla svaren! Jag har kunnat konstatera att det inte är något problem med skorstenen då dragbegränsaren till och med rör på sig när det blåser, det är bra drag i den. Gjorde rent pannan på nytt för 48 timmar sedan, och har justerat upp fläkten något för att försöka få den att gå mindre fett. Kan konstatera att det ryker rätt bra när den ligger på puttrar på låga fläktnivån (95% av tiden), men när pannan tillfälligt gick upp på högre varv här om kvällen när jag hade 10 minusgrader ute så var det nästan helt klart när jag tittade in i rökgången. Verkar onekligen som att mina inställningar är det som spökar. Föregående ägare höll drygt 25 grader i huset, jag håller 19, så för mig går pannan nästan uteslutande på låga varv om nu denna förändring kan ha något med det hela att göra. Och ja, det nya lasset med pellets jag köpte är de "kortare". Noterade att det är mer som pelletskulor snarare än "pinnar". Pannan började dock tjura för mig redan när jag fortfarande eldade med gamla pellets.

Jag tänker fortsätta att pilla på inställningarna för den låga nivån och se om jag får den att gå bättre (såhär 48 timmar efter rengöring ser den fortfarande hoppfullt ut!), annars testar jag som Granström skriver och ställer upp låga nivån till samma som hög och provar. Kände ingen "eldnings-doft" utanför huset när jag kom hem från jobbet varken igår eller nu i kväll vilket jag annars oftast gjort, så detta bådar nog åt det bättre hållet.

Som nybliven husägare som tidigare bara har erfarenhet av direktverkande el så är allt detta lite nytt... :)
Du får pilla hur mycket du vill på inställningarna om inte hårdvaran i brännaren är bra. Jag tänker på tex internskruv slussvingar lager fläkt matarmotor.

Så hur är statusen på hårdvaran
?
 
Ja pilla med inställningarna på den låga nivån är rent omöjligt då styrningen under drift ändrar nivå.
Downloda handboken till din årsmodell av Ecoflex, läs och ställ in efter handbokens grundinställningar.
Förstår inte varför CTC lade till en nivå till, men olika effektnivåer är som sagt helt onödigt om man vill ställa in brännaren själv efter huru det ser ut i rökröret under drift. En inställning tar vanligtvis en hel bränncykel i tid och då får inte styrningen hoppa över till en annan nivå under tiden.
Rent allmänt är ecoflexsystemet mycket enkelt att justera in med hjälp av röken i rökröret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.