Jag är på jakt efter en (magnetisk) griffeltavla med udda mått som dessutom inte är svart, som tål både kritor och griffelpennor. Enkelt kan tyckas men griffeltavlor verkar nästan uteslutande säljas i svart.

Jag tänker att det inte borde vara alltför svårt att göra en egen griffeltavla om man bara använder rätt färg. Jag har sett att det finns "griffelfärg" men även här säljs endast svart. Så vad är "griffelfärg"? Finns det någon alternativ färg som går att använda som en färgbutik kan blanda ihop åt mig?
 
Kan en magnetisk whiteboardtavla vara ett alternativ? Eller måste det vara just kritor som används?
 
Det måste kanske inte vara griffeltavla, jag började med att titta efter magnetiska whiteboards och hittade leverantörer där man kunde får magnetiska skrivtavlor i glas efter eget mått och färg. Men det kostar på och misstänker att även en "snygg" whiteboard i glas lätt kan få ett rum att kännas som ett kontor.

Jag gillar griffeltavla för att det blir en mattare yta som inte reflekterar lika mycket när det är ljust eller från lampor.
 
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
[länk]

[länk]
Det sista tipset var nog fel typ av färg.
 
Det är två olika färger, först en magnetisk färg (som egentligen innehåller järn) och sen täcker du den med antingen griffelfärg, eller annan färg.

Vi gjorde så med en döyta i hallen, målade först med https://www.bauhaus.se/magnetfarg-b...MIrZG3komehAMVKQqiAx3gZAWNEAQYAiABEgICjvD_BwE och sedan med svart griffelfärg. Det är inte jättebra fäste för magneter, vi kanske var för snåla med mängden färg eller om den skrovliga griffelfärgen kanske gör det svårare att fästa.

Kan en magnetisk skiva vara ett alternativ? Som du sen målar med den kulör du vill ha? Om du änd inte är ute efter griffelytan utan vill ha en magnettavla?

/Carro
 
Redigerat:
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
[länk]

[länk]
Den första färgen där verkar vara precis det jag letat efter, går att få i valfri färg också!

R Ripley skrev:
Det är två olika färger, först en magnetisk färg (som egentligen innehåller järn) och sen täcker du den med antingen griffelfärg, eller annan färg.

Vi gjorde så med en döyta i hallen, målade först med [länk] och sedan med svart griffelfärg. Det är inte jättebra fäste för magneter, vi kanske var för snåla eller om den skrovliga griffelfärgen kanske gör det svårare att fästa.

Kan en magnetisk skiva vara ett alternativ? Som du sen målar med den kulör du vill ha? Om du änd inte är ute efter griffelytan utan vill ha en magnettavla?

/Carro
Ja, tanken jag hade var att använda ett plåtark som jag limmar fast på MDF och sen målar jag på plåten.

Men vad är speciellt med griffelfärg jämfört med vanlig matt snickerifärg eller väggfärg? Är den extra hård eller har den mindre porer?
 
Jag uppfattar den mest som lite mer matt och skrovlig för att krita ska kunna fastna (och tas bort) jämfört med annan färg.
 
Ta ett plåtark(vanligt kålstål), låt det rosta jämt t ex med kolsaltlösning och målatunt med färg för järn.
 
En griffeltavla är väl bara en frostad glasskiva med lämplig färg?

Kan du inte bara beställa en bit frostat glas och en plåt att montera bakom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.