Hej,

Vi har totalt 4st väggventiler i lägenheten som alla blåser väldigt kallt och väldigt mycket. Har försökt stänga dem så gått det går. Jag har hört att man kan byta dem men blir inte klok av allt googlande. Kan någon snälla hjälpa mig genom att hänvisa till vilken specifik väggventil jag behöver? Se bifogade bilder på den vi har just nu.
 
  • Rökdetektor monterad på vägg med synlig ledning, behöver eventuellt underhåll eller byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsgaller på vägg, centrisk komposition, använd, slitage, metall, gråskala, enkel design, industriell look.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en gammal, smutsig fläkt. Svart mögel synligt. Bryter ner eller rengör. Inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett måttband utsträckt över en hålig flänsförsänkt i tak, mäter ca 18 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av vit plaströr med gult måttband på trägolv. Röret har skadade områden och tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Det är ventilen uppgift att ta in luft utifrån. Är det kallt på utsidan så blåser det kall luft inne. Vrid upp elementen för att kompensera för kylan som kommer in.
Är det luften som kommer direkt nedanför ventilen du menar så finns det andra modeller som endast tar in luft upptill för att slippa kallras nedanför ventilen.
 
E epw skrev:
Det är ventilen uppgift att ta in luft utifrån. Är det kallt på utsidan så blåser det kall luft inne. Vrid upp elementen för att kompensera för kylan som kommer in.
Är det luften som kommer direkt nedanför ventilen du menar så finns det andra modeller som endast tar in luft upptill för att slippa kallras nedanför ventilen.
Vi har alltid maxvärme på elementen men tyvärr så är kylan som blåser in förjävlig.. grannen har en annan version som har mindre ”kallras” men hon minns ej vilken hon köpt. Har du något tips?
 
E
Ja i princip alla som säljs idag är utan luftutsläpp nedtill. Mät diametern på ditt rör och kolla Fresh, dom har det du söker och dom finns på dom flesta byggladorna.
 
A Alex Andersson5 skrev:
Hej,

Vi har totalt 4st väggventiler i lägenheten som alla blåser väldigt kallt och väldigt mycket. Har försökt stänga dem så gått det går. Jag har hört att man kan byta dem men blir inte klok av allt googlande. Kan någon snälla hjälpa mig genom att hänvisa till vilken specifik väggventil jag behöver? Se bifogade bilder på den vi har
Drag från ovärmd luft är orsak till att det finns FTX-system. Flöde genom uteluftdon är vindkänsligt och släpper in ljud.

Annan typ finner du hos fresh.se . Där finns versioner som har en fyrkantig lucka som öppnas i överdelen och är tät nertill.
Du kan åstadkomma samma effekt med de don du har. Gör dem rena och sätt kraftig vit tape på innerrörets under halva så att lockets spalt i öppet läge täcks neråt. Det minskar draget under donet.
 
Du kan ju prova att strypa frånluftsdonen annars men då får ni mindre luftväxling.
Borde vara vid toan och köket.
 
R
A Alex Andersson5 skrev:
Hej,

Vi har totalt 4st väggventiler i lägenheten som alla blåser väldigt kallt och väldigt mycket. Har försökt stänga dem så gått det går. Jag har hört att man kan byta dem men blir inte klok av allt googlande. Kan någon snälla hjälpa mig genom att hänvisa till vilken specifik väggventil jag behöver? Se bifogade bilder på den vi har just nu.
Du har fresh 80 som sprider luften jämt runtom om du tittar på fresh TL98 Fså sprider dom luften uppåt med lite spridning i sidled..
 
BirgitS
A Alex Andersson5 skrev:
Vi har totalt 4st väggventiler i lägenheten som alla blåser väldigt kallt och väldigt mycket. Har försökt stänga dem så gått det går. Jag har hört att man kan byta dem men blir inte klok av allt googlande. Kan någon snälla hjälpa mig genom att hänvisa till vilken specifik väggventil jag behöver?
Eftersom du bor i lägenhet så får du antagligen inte röra ventilationen alls utan lov från styrelsen (bostadsrätt) resp. hyresvärden (hyreslägenhet). I bostadsrätter tillhör normalt ventilationen det som föreningen är ansvarig för eftersom det är föreningen som är ansvarig för att ventilationen godkänts vid OVK. Om din lägenhet inte blir godkänd vid OVK kan du bli skyldig att återställa ventilationen.

Om du stänger ventilerna så leder det i många hus till att det drar in ändå mer kalluft i andra lägenheter. Så om det nu drar in mer luft än vad det ska i din lägenhet så kan det bero på att dina grannar har stängt/dragit ner på sina ventiler.

Hör alltså med styrelsen i första hand och om de inte vill göra något så gå med i styrelsen eller skriv en motion till årsmötet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du har fresh 80 som sprider luften jämt runtom om du tittar på fresh TL98 Fså sprider dom luften uppåt med lite spridning i sidled..
TL98 har väl större omkrets i diameter? Hålen jag har är på ca 80mm. Hittar ingen på Bauhaus som har den diametern :(
 
R
A Alex Andersson5 skrev:
TL98 har väl större omkrets i diameter? Hålen jag har är på ca 80mm. Hittar ingen på Bauhaus som har den diametern :(
Ja det stämmer, kolla på utbytesdelen som @ClasseClas har i ovanstående inlägg..
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Kolla här:
[länk]

Den ger mindre kallras rakt ner. Det finns lite olika varianter så surfa runt på Freshs sidor.
Tack! Hittar dock inte denna varianten (eller knappt någon med 80) i affärerna så som Bauhaus, hornbach eller Clas Ohlson? 😅
 
A Alex Andersson5 skrev:
Tack! Hittar dock inte denna varianten (eller knappt någon med 80) i affärerna så som Bauhaus, hornbach eller Clas Ohlson? 😅
Standard idag är nog 98/100mm. Jag bytte mina inneventiler - samma som du har - till TLF 80 och jag tror att jag köpte på Bauhaus. Nu är det ett tag sen. Kolla runt bland webbhandlare och kolla m Fresh direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.