Hej,

Precis köpt ett hus från 1937 där vi håller på att ersätta tapet med färg. När vi rivit tapet har putsen släppt på några ställen, bland annat på innerväggar av brädor + vassmatta och framför allt bakom golvlister. Putsen har även släp på några ställen från invändig yttervägg av tegel där infästningar tidigare varit.

Därför behöver vi reparera lite innan planerad bredspackling (?), men är osäker på vilket bruk som används. Efter lite efterforskning så gissar jag att det är ett lufthärdande (icke hydrauliskt) kalkbruk med tanke på ålder, metod, och hur lätt det smular sönder. Det lutar i så fall mot denna produkt, bland annat då den är lättillgänglig.

https://www.se.weber/files/se/2021-07/PDS-SE-webercal-142-kalkbruk.pdf

Tacksam för feedback.

Skadad vägg med exponerade träbjälkar och sprickor i betongen, tecken på konstruktionsproblem eller renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Åldrigt orört putsade yta med ett hål som exponerar trä och struktur. Verkar vara skadat eller i förfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finger pekar på avskalad, flagnad vägg med synligt underlager. Reparationsbehov synbart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller ett grått, oregelbundet formad stycke av ett bräckligt, poröst material mot svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Kalkbruk som du tänker skulle jag också köra. Jag har vid svårare moment blandat i lite gipsbruk i kalkbruket, det blir lite "kladdigare" och håller ihop bättre, så ska man laga i tak är det en klar fördel. Eller bygga tjockare som måste göras i ett moment tex putsade hålkäl så är det en fördel. Jag har förstått att man gjorde så även förr i världen, dock kan man som jag förstått blanda gips i luftkalkbruk, men inte i cement eller hydraliskt kalkbruk. Varför vet jag inte.
 
  • Gilla
Halw-gnun
  • Laddar…
Hej! Tänkte höra hur det gick? Är i samma sits. Funkade det bra med den produkten du föreslog?
 
N
J JohanLun skrev:
Kalkbruk som du tänker skulle jag också köra. Jag har vid svårare moment blandat i lite gipsbruk i kalkbruket, det blir lite "kladdigare" och håller ihop bättre, så ska man laga i tak är det en klar fördel. Eller bygga tjockare som måste göras i ett moment tex putsade hålkäl så är det en fördel. Jag har förstått att man gjorde så även förr i världen, dock kan man som jag förstått blanda gips i luftkalkbruk, men inte i cement eller hydraliskt kalkbruk. Varför vet jag inte.
Man ska aldrig blanda gips i bruk överhuvudtaget.
Förr gjorde man det ibland för att få snabbare tork.
Nu finns det andra produkter för det.
 
N
Friteradräka Friteradräka skrev:
Hej! Tänkte höra hur det gick? Är i samma sits. Funkade det bra med den produkten du föreslog?
Kalkbruk 3 mm eller c bruk 3 mm funkar bra, om du är ute efter samma som TS.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Kalkbruk 3 mm eller c bruk 3 mm funkar bra, om du är ute efter samma som TS.
Tack för svar!
Ska laga vägg (inomhus) i 30-tals hus med tegelstomme och vad jag tror är kalkputs ovanpå. Har dock funderingar om man ska välja Hydraulisk eller icke Hydraulisk kalkputs. Uppfattar det som att torktiden är längre med "luftkalk". Men det verkar även väldigt meckigt att hålla på med vattning inomhus om man ska använda den Hydrauliska kalkputsen. Så för och nackdelar med båda sorterna.
Tittat lite på weber som Ts länkade till samt Finjas. Sedan säljs det ju även byggnadsvårds varianter som verkar lite dyrare.
 
N neo11 skrev:
Man ska aldrig blanda gips i bruk överhuvudtaget.
Förr gjorde man det ibland för att få snabbare tork.
Nu finns det andra produkter för det.
Vad blir konsekvensen? Där jag gjort det har det funkat bra...
 
N
J JohanLun skrev:
Vad blir konsekvensen? Där jag gjort det har det funkat bra...
Inomhus kanske det inte gör så mycket, men du vinner inget på det.
Och jag tror att bruket får kortare livslängd.
Har du gips i bruk utvändigt där väta kommer, är det inte bra i någon form.
Kanske inget jätteproblem, men inget man ska rekommendera någon.
Antingen putsar man hålkärl eller annat med gipsbruk, eller vanligt bruk.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
N
Friteradräka Friteradräka skrev:
Tack för svar!
Ska laga vägg (inomhus) i 30-tals hus med tegelstomme och vad jag tror är kalkputs ovanpå. Har dock funderingar om man ska välja Hydraulisk eller icke Hydraulisk kalkputs. Uppfattar det som att torktiden är längre med "luftkalk". Men det verkar även väldigt meckigt att hålla på med vattning inomhus om man ska använda den Hydrauliska kalkputsen. Så för och nackdelar med båda sorterna.
Tittat lite på weber som Ts länkade till samt Finjas. Sedan säljs det ju även byggnadsvårds varianter som verkar lite dyrare.
Jag använder alltid weber, men finja är ok.
Man måste alltid vattna oavsett bruk.
Är det tegel så måsta man vattna massor, annars brinner det ifrån dig.
Skulle säga att den hydraliska är lite smidigare, men luft är lite billigare, spricker dock lättare om du putsar tjockt och eftervattnar dåligt. Du har mer tid på dig med luftkalk.
Är c bruk inte ett alternativ? Vet du att du har kalkbruk på väggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.