Hej,

Jag hjälper en bekant med att installera en ny lampa. Den de har nu är det ni ser på bild. Jag har lossat de kablarna och ska koppla in de på precis samma sätt i nya armaturen men märkte då att i den nya armaturen finns det en blå, gul/grön samt brun kabel. Medan från taket kommer det ut en blå, gul/grön och orange kabel. Får den orangea kabeln från taket kopplas in mot den bruna i armaturen?
 
  • Öppen ljusarmatur med synliga kablar och kopplingsklämma mot vit takbakgrund. Installationsarbete synbart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En ny lamptråd igen.sätt ihop brun och orange och tänd lampan, strömmen är färgblind 🙂och elektronerna kutar i mörker och vet inget annat🙂
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Ja, det är bara grön/gul som är totalt "helig" och den blå är nästan "helig",
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja, det är bara grön/gul som är totalt "helig" och den blå är nästan "helig",
Tack för svar. Då slår jag av huvudsäkringen, kopplar ihop kablarna och tänder och släcker så mycket vi orkar :D
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Vit och orange är dom färger som är helt "lediga" och väldigt lämpliga som tändtrådar. Inte ett dugg konstigt.
 
  • Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
O
R Rillehouse skrev:
Får den orangea kabeln från taket kopplas in mot den bruna i armaturen?
När man kopplar in den spänningsförande fasledaren i en strömbrytare så brukar den utgående ledaren kallas för "bruten fas" eller "tändtråd" (då den oftast går till en lampa). För att göra det tydligare vilken funktion ledningen har är det brukligt att byta färg från brun till något annat. Som @MagHam skriver är orange och vit de två vanligaste färgerna som inte har någon annan funktion. Så att du har en orange kabel är helt i sin ordning och ett tecken på att din anläggning är ordentligt utförd.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Vit och orange är dom färger som är helt "lediga" och väldigt lämpliga som tändtrådar. Inte ett dugg konstigt.
Tändtråd är fasen efter brytaren. Man byter gärna till annan färg än brun för att signalera att det bara är fas om brytaren är i kontakt.
Tändtråd är helst en ledig färg. Som orange , grön, och i nya hus vit, som tidigare var nolla.
 
Det var ju det vi redan skrivit ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.