Tja! Jag har en anslutningsdosa bakom elementet som är monterad sedan tidigare ägare, där det är en 3-polig anslutning. Öppen, genomskinlig plastdosa med elanslutningar, kablar och ett avbrutet vägguttag på en mörk vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elanslutning med kabel, tre ledare kopplade till en anslutningsplint på trätexturerad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min gamla radiator har slutat fungera men fick tag i en från jobbet. Den "nya" har en 5-polig stickpropp installerad. Hur ska jag koppla de nya kablarna i den 3-poliga proppen, är det möjligt? Antar att jag bör isolera de resterande kablar som ej används, isåfall hur på bästa/säkrast sätt?
Eluttag demonterat, exponerade ledningar, skruv, grå texturerad bakgrund, installationsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har mätt spänningen på kablarna ur väggen och det är 400v. 400v på blå+svart, 230v på blå+gul/grön och samma med svart+G/G. Båda elementen är 400v 500w.

Tack på förhand!
 
Går inte att säga något om färgerna utan att veta fabrikatet på det nya. Har du dosan kvar som det nya var kopplat på. Locket har schema på sig för kopplingen. I övrig går det nya att använda.
 
J jonaserik skrev:
Går inte att säga något om färgerna utan att veta fabrikatet på det nya. Har du dosan kvar som det nya var kopplat på. Locket har schema på sig för kopplingen. I övrig går det nya att använda.
Så bra! Det är en LVI MEC 505 400v-500w, om det säger någonting?

Jag har anslutningsdosan som den var monterad med tidigare kvar. (Eller borde vara den), spelar det någon roll om den var monterad med ett annat lika dant element? Ska titta där. Slipper helst byta den och istället byter själva stickproppen (så jag kan göra det själv).

Tack!😁
 
Redigerat:
På locket så är det nog markering med L1 och L2, det är dom som är matningen till elementet, dom andra är för att koppla ett element efter och vara en slav. Då är termostaten i den gemensam för båda. Sen det med andra tampar, så är det en form av nattsänkning som styrs från tex ett ur eller något. Är du osäker så tar du ett foto på locket till den nya och lägger upp.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ditt gamla element, är det 230V eller 400V?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ditt gamla element, är det 230V eller 400V?
400V
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Fick du ingen bruksanvisning med den nya radiatorn? Då kan du söka på nätet så hittar du en anvisning. Jag tror inte jag sett något annat än denna bild på halvmoderna radiatorer. Plint 1 och 2 är alltså matningen som du ska använda.

Elektriskt schema, radiatorer, flerspråkiga instruktioner, temperaturreglering, strömkällor 230V/400V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lustigkurren98
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.