Hej!

Någon som vet vad detta är för material samt om det kan innehålla asbest?
 
  • Hand håller en klump av små korniga partiklar, möjligen mineral eller kemiskt material, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som epsbetong.
 
  • Gilla
EmilLinde och 3 till
  • Laddar…
K
B boohoo skrev:
Ser ut som epsbetong.
Håller med. Helt och fullt.
Lär väl därmed inte utgöra ett asbestproblem (relativt ny produkt), eller tänker jag fel?
 
  • Gilla
EmilLinde
  • Laddar…
Och framför allt, var hittade du den klumpen, visa gärna med foto.
 
  • Gilla
EmilLinde
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och framför allt, var hittade du den klumpen, visa gärna med foto.
Hittades i golvet under ett kök under en flytspacklad yta
 
Troligtvis är det flytspackel som runnit ner i någon springa och sen torkat till där. Flytt har en otrolig förmåga att hitta den minsta lilla springa/hål och ge sig nedåt.
 
K
J jonaserik skrev:
Troligtvis är det flytspackel som runnit ner i någon springa och sen torkat till där. Flytt har en otrolig förmåga att hitta den minsta lilla springa/hål och ge sig nedåt.
Och där nere skulle det ha funnits lösa "cellplast-kulor" som spacklet inneslöt? Undrar.

Jag tycker själv det ser ut precis som eps-betong.

EDIT - jag var trög. Spackel på ytan av en cellplastskiva av något slag...
 
  • Närbild på en hand hållandes en porös vit massa med små, runda partiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt, poröst material med kornig yta, troligen skum eller isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm tror inte det är flytspacke materialet låg i en massa på ca 1 dm under hela golvet
 
E EmilLinde skrev:
Hmm tror inte det är flytspacke materialet låg i en massa på ca 1 dm under hela golvet
Spelar ingen roll, det är 100% icke asbestämne i det du har på bilden. Ta å knäpp upp en långburk och fjöl av!
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
K
E EmilLinde skrev:
Hmm tror inte det är flytspacke materialet låg i en massa på ca 1 dm under hela golvet
Den undre bilden jag lade upp är eps-betong. Bild från internet. Den övre är din. Ser onekligen väldigt lika ut.
 
Okej, så bra! Lämnade in på analys för säkerhets skull. Hur länge har EPS betong funnits? Trodde massan var från husets början men då de är närmare 100 år sedan stämmer det kanske inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.