J
hej
min internet gateway (internetmodul till Värmepannan)
kan inte ansluta till min router.
Pannan ska styras med hjälp av en App.
allt går bra tills det kommer till att gatewayn ska anslutas till routern.
Det kan tar ett ögonblick.....men lyckas alldrig!
hjälp uppskattas!

mvh JR.
 
En länk till manualen till till din värmepanna underlättar nog.
 
J
MathiasS MathiasS skrev:
En länk till manualen till till din värmepanna underlättar nog.
hej
javisst det gör det men det finns inga problem lösare,därför jag frågar här på Byggahhus.
 
T
J James1960 skrev:
hej
javisst det gör det men det finns inga problem lösare,därför jag frågar här på Byggahhus.
Kan så vara men det kan vara information i manualen som beskriver hur det ska göras som ger en ledtråd till vad som går snett.
Är det wifi eller kabel, har gw möjlighet att använda samma autenticeringsmetod som ditt nät använder (om wifi), finns det någon regel i din router som inte tillåter vilken anslutning som helst?
Hur är det med signalstyrkan vid pannan?
 
Du illustrerar ganska väl hur man inte skall ställa en fråga.
Frågan innehåller i princip noll relevanta fakta (exempelvis vilket fabrikat och modell av gateway eller hur den ansluts) och när någon ber om information så avfärdar du det.
Man skall aldrig underskatta hjälpviljan på Byggahus, men tankeläsare är det lite ont om.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
J James1960 skrev:
allt går bra tills det kommer till att gatewayn ska anslutas till routern.
Men just det momentet fungerar väldigt olika mellan olika prylar som skall koppla upp sig.

Jag har sett varianter där man knappar in vilket wifi nät som skall väljas, och lösenord i en meny på appraten. Andra gör det via appen som tar direktkontakt mellan telefonen och apparaten, konfigureringen överförs till appartaten som sedan kopplar upp sig. Den överföringen mellan app och apparat går ofta till så att appraten tillfälligt agerar wifi router, telefonen byter wifi från husets till apparatens wifi. Överför konfigureringen, och telefonen återgår sedan till husets wifi router. På elradiatorer vi har i fritidshuset sker den där överföringen via Bluetooth. Elementet har både wifi och BT, men använder bara BT just vid installationen, för att få wifi namnet och lösenord till wifi från telefonen via BT.

Den mest uppenbara felorsaken är ju om du har bra wifi täckning där pannan står? Den kanske kommunicerar bra med appen i din telefon när du står bredvid, men har inte täckning från husets wifi?
 
  • Gilla
JRVSKAN
  • Laddar…
J James1960 skrev:
hej
javisst det gör det men det finns inga problem lösare,därför jag frågar här på Byggahhus.
Jo men om vi inte vet vilken modell på värmepanna du har, hur ska du då kunna få hjälp?
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
plus vilken router/ap det handlar om.
iofs när jag hade problem emd min pump fick jag upp den på nätverket utan problem men appen funkade inte för att tid och datum var fel i värmepumpen 😱
 
Tycker att många IOT prylar med enbart wifi är svåra att ansluta trots en enkel process.

De är extremt billiga och ger inte ifrån sig några felmeddelanden.

Brukar vara bra spenderad tid att leta information i användarforum om fungerande rutiner.

Många gånger är enhetens firmware inte kompatibel med senaste app-version eller molntjänst. Ibland gillas inte webbläsaren.

Har även råkat ut för enheter som ej gillat tecken i mitt wifi SSID.

Vår senaste Daikin pump tog mig ca 20-30 försök och 2 timmar innan den var ansluten.
 
J
Håller med om det mesta ovan. Jag hade provat att separera 5 och 2,4 GHz i routern. Detta är orsaken till många gråa hår.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
J
T Testarn skrev:
Kan så vara men det kan vara information i manualen som beskriver hur det ska göras som ger en ledtråd till vad som går snett.
Är det wifi eller kabel, har gw möjlighet att använda samma autenticeringsmetod som ditt nät använder (om wifi), finns det någon regel i din router som inte tillåter vilken anslutning som helst?
Hur är det med signalstyrkan vid pannan?
Har allt gjort enligt manualen. Det är Wifi. Det måste jag kolla upp det. Signalen är utmärkt.
 
J
J Jocke Best skrev:
Håller med om det mesta ovan. Jag hade provat att separera 5 och 2,4 GHz i routern. Detta är orsaken till många gråa hår.
Står på 2.4 Ghz som manualen säger
 
J James1960 skrev:
Står på 2.4 Ghz som manualen säger
Så vad frågar den efter och när, är det satt till att erhålla adress automatiskt eller har du satt den manuellt?
 
J
J James1960 skrev:
Står på 2.4 Ghz som manualen säger
Vad då står på? Har du aktiverat båda wifi-frekvenserna i din router blir det lätt problem att första gången ansluta iot-enheter likt din. Heter ofta "Dual band" Då ser man till att INTE ha detta aktiverat: Så här funkar det:


https://support.tuya.com/en/help/_detail/K9hut3qrpuckg

https://help.communityfibre.co.uk/t...ng/splitting-wifi-frequency-to-boost-coverage

Efter att de nya enheterna lärt sig att det finns 2,4 GHz-band, så går det ofta bra att aktivera Dual Band igen.


Även Mimo kan ställa till det:

https://www.pcforalla.se/article/1718188/mimo-2.html
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J James1960 skrev:
Står på 2.4 Ghz som manualen säger
Kan du inte ta några bilder med mobilen så vi får se hur det ser ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.