Jag har precis flyttat in i en villa oms har tomrörsinstallation för installation av datanät. Detta är något som jag funderar på att göra själv.
I varje rum finns uttag med blanka plattor, i dessa en dosa med en löst liggande tråd.
Mitt problem är att jag har inte lyckats finna till var dessa ansluter. I en klädkammare sitter el-centralen och brevid finns ett sedan tidigare uppkopplat uttag, men där tar det stopp.

Hur ska jag gå tillväga för att lokalisera ändpunkten för dessa uttag?
 
Om man tar typ en blåsbälg kunde man ju blåsa in rök i röret :)
 
Blåsa luft är en bra ide, har man en liten kompressor kan en person blåsa på ena sidan, och så får en annan försöka ta reda på vart det blåser ut. Har testat detta i ett lite annorlunda, för att ta reda på vilket rör som går till vilken lght. Funkade bra.
 
Är det en relativt nybyggd villa så bör samtliga dessa mynna ut vid en och samma plats.

Om det är ett äldre hus, och någon tidigare har varit framsynt nog att dra tomrör för nätverk, så kan det mycket väl vara för kedjekopplade uttag. Då finns det ingen "central" plats utan rören går från uttag till uttag.
 
Ok, tack för svar, även om rök mm, låter lite överkurs =) Är dessutom ensam i vecnka och vill ju få det avklarat så snart som möjligt.
Det är ett 2 år gammalt hus, så då borde det ju rimligen vara en central plats. Vad ska jag leta efter på utsidan, är det en dosa med blankt lock, eller kan det ligga bakom elcentral eller liknande?
 
En dragfjäder är rätt bra för detta. Bara att stoppa i röret och mata på så hör var man var det stoppar. Dock bör man ju då vara två
 
Kolla var tele kommer in i huset, borde vara i närheten av elcentralen där allt är samlat till en "mediecentral".
 
Tack,
Jag fann det till slut men hjälp av fjäder. Alla fem tomrör ansluter dock till samma dosa, så nu ska jag bara fundera på hur man får till det snyggt, men det blir väl att montera en patchpanel framför på något sätt.
 
Eller kör du wifi? Fast det hade du nog redan funderat på.
 
mungobongo skrev:
Tack,
Jag fann det till slut men hjälp av fjäder. Alla fem tomrör ansluter dock till samma dosa, så nu ska jag bara fundera på hur man får till det snyggt, men det blir väl att montera en patchpanel framför på något sätt.
Finns många tips i den klistrade tråden om nätverk. Ett sådant är ju att sätta ett skåp över dosan så kan du ha patchpanel osv. inne i skåpet. Annars så finns det små 10" rackskåp just för det här ändamålet, där du kan ansluta inkommande i skåpet, men de kostar en slant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.