Hej!

Har precis köpt ett fritidshus med 3900 kvm sjötomt (friköpt). Har lite funderingar kring strandskydd..

Lite fakta:
- Finns 2st bodar + 1st större byggnad som använts som "sommarstuga"
- Tomten är avlång och är 112m från strandkant till väg (varav 100m strandskydd)
- Finns en gammal brygga

Tanken långsiktigt är att bygga ett ordentligt hus på tomten men initialt renovera den stora stugan och använda som sommarstuga.

1. Eftersom det står en befintlig fastighet där så får jag väl renovera/bygga om denna hur jag vill sålänge jag inte ändrar storleken på den?
2. Det finns redan en brygga där så att bygga en ny i samma storlek ska väl inte vara ett problem?

Jag såg denna info hos Länsstyrelsen angående strandskydd

"Strandskyddet förbjuder alltså att du utvidgar din privata zon. _Lagen förbjuder
ändringar som gör att andra människor tvekar att vara på platsen_. Förbudet
gäller även om du äger marken."

3. I mitt tycke så är redan platsen "privat" och det syns tydligt, att då bygga något annat där borde inte göra att den känns mer privat? Slänger med en bild så det blir lättare att förstå.
 
  • Sjöstrand med röda stugor, gröna träd, klarblå himmel och lugnt vatten. Idyllisk natur, troligen Skandinavien.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Ring till kommunen och hör. Det är nog enklast. Ang. punkt 2, det behövs också en anmälan om vattenverksamhet till länsstyrelsen för att byta bryggan (eller göra något annat i vattnet).
 
När du kommunicerar med myndigheter är det du köpt en fastighet (mark) och på den finns byggnader, brygga, etc.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Ring till kommunen och hör. Det är nog enklast. Ang. punkt 2, det behövs också en anmälan om vattenverksamhet till länsstyrelsen för att byta bryggan (eller göra något annat i vattnet).
Vad brukar dom behöva ha för att kunna ge ett ordentligt svar? Vilket underlag m.m
Idag var bara en sekreterare tillgänglig så hon kunde bara svara generellt.
A AndersS skrev:
När du kommunicerar med myndigheter är det du köpt en fastighet (mark) och på den finns byggnader, brygga, etc.
Är inte helt med på vad du menar. Menar du att det är viktigt att säga det i kommunikationen mot myndigheterna bara? Dvs använda rätt termer så att dom inte besluter något konstigt?
 
Termerna är väl viktiga så att ni pratar om samma sak. Kan bli tokigt annars.

Du ska nog inte behöva sammanställa något särskilt underlag om du bara undrar vad som gäller. Om du inte vill behöver du inte ens uppge vilken fastighet det är och ställa mer generella frågor, men troligen får du bättre svar om du är specifik.

Du kan även höra med dem om det finns någon tidigare dispens från strandskyddet, då kan det även finns en tomtplatsavgränsning. Då vet du åtminstone var det tidigare har ansetts ianspråktaget.
 
  • Gilla
pulzion och 1 till
  • Laddar…
P pulzion skrev:
Är inte helt med på vad du menar. Menar du att det är viktigt att säga det i kommunikationen mot myndigheterna bara? Dvs använda rätt termer så att dom inte besluter något konstigt?
Just att förväxla orden byggnad och fastighet, är vanligt och ger rätt ofta förvirrande missförstånd.
 
  • Gilla
pulzion och 2 till
  • Laddar…
P pulzion skrev:
Vad brukar dom behöva ha för att kunna ge ett ordentligt svar? Vilket underlag m.m
Idag var bara en sekreterare tillgänglig så hon kunde bara svara generellt.
Så länge du inte kommer in med en formell ansökan om något så kommer du bara få generella svar. Kommunen vill inte att något odokumenterat de säger i telefon ska kunna tolkas som något myndighetsbeslut som medborgaren (felaktigt) agerar utifrån.
 
  • Gilla
pulzion
  • Laddar…
P pulzion skrev:
Menar du att det är viktigt att säga det i kommunikationen mot myndigheterna bara?
Nja, kan "bero på" men myndigheter är i regel noga i sina svar utifrån gjord frågeställning, ska så vara och inte göra egna tolkningar av vad som avses.
Så för att få rätt och riktigt svar är det viktigt, speciellt generella frågor som ställs skriftligt.
 
  • Gilla
pulzion
  • Laddar…
Jag har en sjötomt i Stockholms skärgård. Byggde en 15m2 stuga (bastu+bod) samt en 30m2 gäststuga för kanske 5 år sedan. Eftersom strandområdet redan var ”ianspråktaget” utav befintliga byggnader fick jag bygglov. Gjorde vanlig bygglovsansökan samt sökte dispans från strandskyddet.
 
G Genomklok skrev:
Termerna är väl viktiga så att ni pratar om samma sak. Kan bli tokigt annars.

Du ska nog inte behöva sammanställa något särskilt underlag om du bara undrar vad som gäller. Om du inte vill behöver du inte ens uppge vilken fastighet det är och ställa mer generella frågor, men troligen får du bättre svar om du är specifik.

Du kan även höra med dem om det finns någon tidigare dispens från strandskyddet, då kan det även finns en tomtplatsavgränsning. Då vet du åtminstone var det tidigare har ansetts ianspråktaget.
Toppen, stort tack för svaret!
Larsa Larsa skrev:
Jag har en sjötomt i Stockholms skärgård. Byggde en 15m2 stuga (bastu+bod) samt en 30m2 gäststuga för kanske 5 år sedan. Eftersom strandområdet redan var ”ianspråktaget” utav befintliga byggnader fick jag bygglov. Gjorde vanlig bygglovsansökan samt sökte dispans från strandskyddet.
Grym info.. Det låter positivt och detta kan vara fallet här med kanske. Håller tummarna! Just det med "ianspråktaget" visste jag inte sen tidigare så stort tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.