Hej,
Vet att det finns en del trådar som tangerar detta ämne men hittar inte riktigt det svaret jag är ute efter.

Har idag en 60l hydropress med förtryck ~1.8 bar (vilket är max enligt skylten). Tillslag/frånslag 2.5 bar resp 5bar.
Har mätt att jag verkar få ut ca 18-20 liter vatten per tillslag. Pumpen fyller dessa 20 liter på ca 26 sekunder (ca 40l/min) utan några större problem verkar det som (jämn ökning av trycket till frånslag).

När jag tar ut vatten droppar trycket (mätt precis efter hydropressen) ganska fort från 5 till 4 och sen saktare och saktare ner till 2.5. Sista biten (3.5 -> 2.5) är det inge vidare tryck i duschen på övervåningen.

Jag vill ha bättre tryck/flöde och mindre skillnad mellan högsta / lägsta.

Tänker då att jag kan köpa en 200 liter hydropress, (tex https://www.rinkabyror.se/artikel/hydropress-glasfiber-200l/) och ställa upp trycket till 3.5/5.

Min förhoppning är då att:
  • Få mer vatten mellan pumptillslag
  • Jämnare tryck (mindre skillnad mellan min/max)
  • Slippa spannet 2.5 -> 3.5 där man står och fryser i duschen

Tänker jag rätt? Vad finns det för potentiella problem med detta?
Jag kan leva med lite längre tid att få riktigt kallt vatten.
 
Antingen ett större kärl 200 L eller ett 100-150 liters som kopplas paralellt med nuvarande kärl, bara se till att dom har lika förtryck. Då finns mycket vatten mellan till/från. Är du säker på att blåsan är hel i ditt nuvarande kärl, du säger från 5 till 4 snabbt, tyder på blåsa eller för lite förtryck, annars skruva upp trycket till 6 bar stopp och 3,5 bar start, det håller grejerna för.
 
Har du plats, släng ut hydropressen och in med en hydrofor på typ 300 liter istället. Då slipper du alla problem relaterade till hydropressens gummibälg i framtiden, och kan dessutom ha ett högre lufttryck i hydroforen än vad nämnda gummibälg accepterar. Då slipper du också tryckfallen på övervåningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Antingen ett större kärl 200 L eller ett 100-150 liters som kopplas paralellt med nuvarande kärl, bara se till att dom har lika förtryck. Då finns mycket vatten mellan till/från. Är du säker på att blåsan är hel i ditt nuvarande kärl, du säger från 5 till 4 snabbt, tyder på blåsa eller för lite förtryck, annars skruva upp trycket till 6 bar stopp och 3,5 bar start, det håller grejerna för.
Den verkar hel. Kommer inget vatten och håller trycket hyfsat bra. Det är ju för lite förtryck enligt regeln 0.3 under starttryck då jag har förtryck på 1.8 och starttryck på 2.5. Men det står max precharge 1.8 på hydrporessen... kanske ska testa ett höja det lite till ändå?
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Har du plats, släng ut hydropressen och in med en hydrofor på typ 300 liter istället. Då slipper du alla problem relaterade till hydropressens gummibälg i framtiden, och kan dessutom ha ett högre lufttryck i hydroforen än vad nämnda gummibälg accepterar. Då slipper du också tryckfallen på övervåningen.
Funderat på detta då jag har gott om plats. Har faktiskt hållt ögonen öppna efter en beg hydrofor för att testa men inget napp än. Nya 300 liter är ju rätt dyra tyvärr :/
 
Jo, de är dyra! Men det kanske går ihop sig ekonomiskt över tid, en hydrofor kan hålla mer än 50 år om den har bra kvalitet. En hydropress kommer inte i närheten av det.

Om det skiljer mycket i tryck mellan tryckkärlet (hydrofor/hydropress) och tryckströmbrytaren, blir det pumpen och inte tryckkärlet som får upprätthålla vattentrycket när det blir lågt, mellan 1,8 och 2,5 kg i ditt fall. Testa att pumpa i lite mer luft i din hydropress!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.