Hej

Önskar svar från er som vet helt säkert om det är tillåtet eller inte.

Min fråga. Har en vän som jobbat med el i utlandet i över 25 år. Han har inte elcertifikat i Sverige. Får han ENBART hjälpa mig att dra jordkabel genom plaströren i väggar på alla ojordade uttag och fram till jordfelsbrytaren. Dvs enbart framdragning av jordkabel och ingen inkoppling. Inkoppling av jordkabeln till eluttag samt jordfelsbrytare låter jag isåfall en certifierad elfirma utföra.

Tacksam för hjälp.
 
Nej.
Och jorden drar man INTE från jordfelsbrytaren!
 
  • Gilla
Stefan N och 2 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Nej.
Och jorden drar man INTE från jordfelsbrytaren!
Vännen vet ju med 100% säkerhet hur jordkabeln ska dras så ursäkta min okunskap, men det är väl enbart själva inkopplingen som är otillåten? Är du helt 100 på att enbart dragning av kabel är otillåten? Ställer enbart frågan då det handlar om ekonomisk besparing då jag vet att vännen kommer att dra jordkabeln minst lika bra som en certifierad elektriker.
 
Allt arbete med det som ska bli en del av en elinstallation kräver att man är auktoriserad eller arbetar under ett företags egenkontrollprogram.
Så det spelar ingen roll hur mycket din vän kan om han inte uppfyller kraven.
Dessutom är det inte helt troligt att någon elfirma är intresserad av att komma och ta över för att göra någon timmes jobb.
Ps
Och att man jobbat i 25 år i ett annat land säger inget om kunskapsnivån, för i vissa länder är standarden på elinstallationer mycket låg och då även på "elektrikerna".
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Det stämmer, det kräver behörighet.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
K Kim2025 skrev:
Är du helt 100 på att enbart dragning av kabel är otillåten?
Ja det har diskuterats i hundratals trådar här. Även att installera elrören som trådarna skall gå i och eldosor är behörighetskrävande arbete.

Sedan är det en annan femma att sådant i många fall ändå görs av obehöriga.

Sedan skulle jag vara lite försiktig med att lita på kunskaperna som en utländsk elektriker har. Elsystemen skiljer sig en del i vissa länder. Och kraven på hur det skall utföras skiljer sig också en del.

Men OM du låter någon "bara" dra in trådar (man drar oftast inte bara en jordtråd, man byter trådarna, använder en av de gamla som dragtråd och drar i nya trådar i röret). Så kommer du att få svårt att hitta en elfirma som går med på att koppla in trådarna. De vill inte bli ansvariga för något de inte kan kontrollera fullt ut.
 
K Kim2025 skrev:
Vännen vet ju med 100% säkerhet hur jordkabeln ska dras så ursäkta min okunskap, men det är väl enbart själva inkopplingen som är otillåten? Är du helt 100 på att enbart dragning av kabel är otillåten? Ställer enbart frågan då det handlar om ekonomisk besparing då jag vet att vännen kommer att dra jordkabeln minst lika bra som en certifierad elektriker.
Ja, 100% säker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.