Vi (2 pers) har ett litet åretruntanvänt fritidshus, med el men inget vatten/avlopp. Då vi bor relativt nära huset (<10 mil) så tar vi med oss vatten i dunkar från lägenheten till stugan, vilket funkar bra för våra behov. (Det finns inte heller "enkel" lösning för att fylla dunkarna på plats pga långt till grannar och bebyggelse.)
Vi går i tankar att skaffa en brunn på gården för att underlätta, men undrar vad vi ska fråga efter hos borrfirmorna.
Min första fundering är om det ens går att borra, på de bilder jag sett är maskinerna STORA. Gården är en skogstomt, ganska liten (2000m2) med höga stora träd och endast en smal väg (två hjulspår) in.
Så min första fråga är - vilka ytor behöver de som borrar? Finns det små borrar?
Mina andra frågor handlar om vad vi behöver/ska efterfråga i brunnsväg. Vi vill inte dra in vattnet i stugan, utan hämta det på gården. En handpump verkar inte kunna pumpa upp vattnet från några större djup, så jag antar man behöver nån elektrisk pump? Vad behövs?
Finns det någon som har något liknande utförande som kan länka, visa bilder, beskriva hur/vad ni har för lösning?
Vore tacksam för allt ni kan bidra med så att hjärnan kan starta upp i rätt spår för vidare efterforskningar.
 
Jag borrade en brunn på skogstomt. Det är inga problem om det är lite trångt. Det finns relativt små borrmaskiner. I nödfall kan ni väl bara fälla ett träd eller två?

Men om ni vill kunna ta upp vattnet för hand är det väl bättre med en grävd brunn?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Kolla upp hur de är ifall ni vill kallställa, och hur mycket värme behöver tillföras vintertid om den skall vara i drift då. Grävd brunn sköter sig bättre då kan ju frusa på ytan och man inte får upp vatten med hink men inget som går sönder
 
J Jonas_81 skrev:
Kolla upp hur de är ifall ni vill kallställa, och hur mycket värme behöver tillföras vintertid om den skall vara i drift då. Grävd brunn sköter sig bättre då kan ju frusa på ytan och man inte får upp vatten med hink men inget som går sönder
Klok sak att tänka på! Tack! Jag har bara trott att grävd brunn är inget som görs numer.
 
Finns ju en del trådar här på forat om "Rörspetsbrunnar" också. Vad jag förstår, så är det en möjlighet OM man har rätt markförhållanden.
 
Karrock
En normal brunnsborrare kommer med en borrmaskin som är ungefär stor som en bil och en kompressor som en större släpkärra. Det går ofta som en lastbil med kort släp. Lastbilen behöver inte ända fram till borrplatsen.

Beroende på platsens geologi kan det funka med en jordborrad brunn, men det vanligaste är att man borrar i berg.

Efterfråga utförande enligt normbrunn 20 (googla och läs den själv) så borde det bli rätt bra.

El, pump, vattentank, ev behandling behöver också tänkas igenom så att det passar era behov, men det är inte nödvändigtvis brunnsborraren som grejar med det.
 
  • Gilla
målly
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.