Lite gnĂ€lligt igen😉
 
J Jochi skrev:
Jag Àr okunnig om vad som gÀller och tycker det Àr bra om min frÄga kan besvaras.
Antar att ett attefallshus fÄr byggas ihop med befintligt bostadshus likt radhus, men fÄr dörr finnas mellan bostadshus och attefallshuset?
Om svaret Àr Ja blir uppehÀlle i attefallshuset som jag kÀnner det, inte enskilt boende utan inneboende i utökat bostadshus.
Attefallshus max 30m2 , mÄste vara fristÄende
Attefallstillbyggnad max 15m2 pÄ befintlig byggnad
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Attefallshus max 30m2 , mÄste vara fristÄende
Attefallstillbyggnad max 15m2 pÄ befintlig byggnad
Tack för info
Du tycks mena att Attefall innebÀr utöver ny separat byggnad Àven tillÄter tillbyggnad av befintligt hus med 15 kvm?
Det visste jag inte. Jag kan sÄledes bygga ut mitt vardagsrum utöver detaljplanens max 150 kvm om plats finns pÄ tomten?@
 
BirgitS
J Jochi skrev:
Tack för info
Du tycks mena att Attefall innebÀr utöver ny separat byggnad Àven tillÄter tillbyggnad av befintligt hus med 15 kvm?
Det visste jag inte. Jag kan sÄledes bygga ut mitt vardagsrum utöver detaljplanens max 150 kvm om plats finns pÄ tomten?@
BÄde attefallshus och -tillbyggnad kan utnyttjas. Sen finns det ju en del andra krav ocksÄ för att en attefallstillbyggnad ska vara tillÄten. HÀr: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gglovbefriade-atgarder/tillbyggnad-max-15-m2/
 
BirgitS BirgitS skrev:
BÄde attefallshus och -tillbyggnad kan utnyttjas. Sen finns det ju en del andra krav ocksÄ för att en attefallstillbyggnad ska vara tillÄten. HÀr: [lÀnk]
Tack för svar.
Har lÀst pÄ Boverkets text och ser att tillbyggnad max 15 kvm kan vara attefallare..
Okunskap om detta tidigare förklarar mina tidigare frÄgor.
 
J Jochi skrev:
FörstÄr om nÄgon som vill bygga till utnyttjar möjligheter som stÄr till buds.
Förslaget visar pÄ moraliskt förfall om det Àr tillÄtet att bygga attefallshus i form av en remsa utbyggnad pÄ befintligt hus. Tanken med attefallshus var att skapa fler bostÀder, frÀmst för kortare boende.
Inga nya personer kan vÀl hysas i utökat kök och rum, men inser det Àr svÄrt att utforma lagar som inte kan kringgÄs.
Är inte andemeningen att en attefallare skall vara en bostad, fristĂ„ende eller hopbyggd med annan befintlig byggnad?
Det TS vill göra Àr en attefallstillbyggnad. Tanken med dessa var att ge husÀgare möjlighet att utöka befintlig byggnadsarea i omrÄden med liten byggrÀtt (ofta Àldre detaljplaner). Behoven har Àndrats med tiden och man vill ha större bostad. Det TS vill göra Àr inget jag anser inte Àr nÄgot moraliskt förfall.
 
J Jochi skrev:
Jag Àr okunnig om vad som gÀller och tycker det Àr bra om min frÄga kan besvaras.
Antar att ett attefallshus fÄr byggas ihop med befintligt bostadshus likt radhus, men fÄr dörr finnas mellan bostadshus och attefallshuset?
Om svaret Àr Ja blir uppehÀlle i attefallshuset som jag kÀnner det, inte enskilt boende utan inneboende i utökat bostadshus.
Attefallshus fÄr inte byggas ihop med nÄgon annan byggnad, det ska vara fristÄende. Dörr eller inte blir dÀrför en ickefrÄga. DÀremot kan du göra en attefalltillbyggnad pÄ 15 kvm med dörr till övriga huset och hyra ut det till en inneboende.
 
M MetteKson skrev:
Attefallshus fÄr inte byggas ihop med nÄgon annan byggnad, det ska vara fristÄende. Dörr eller inte blir dÀrför en ickefrÄga. DÀremot kan du göra en attefalltillbyggnad pÄ 15 kvm med dörr till övriga huset och hyra ut det till en inneboende.
Jag har alltid trott att man fick vÀlja mellan attefallshus eller attefallstillbyggnad, dvs byggde du det ena sÄ strök du möjligheten till det andra. Har nu lÀst pÄ och insett att ÄtgÀrderna Àr helt separerade frÄn varandra.
 
J Jochi skrev:
FörstÄr om nÄgon som vill bygga till utnyttjar möjligheter som stÄr till buds.
Förslaget visar pÄ moraliskt förfall om det Àr tillÄtet att bygga attefallshus i form av en remsa utbyggnad pÄ befintligt hus. Tanken med attefallshus var att skapa fler bostÀder, frÀmst för kortare boende.
Inga nya personer kan vÀl hysas i utökat kök och rum, men inser det Àr svÄrt att utforma lagar som inte kan kringgÄs.
Är inte andemeningen att en attefallare skall vara en bostad, fristĂ„ende eller hopbyggd med annan befintlig byggnad?
Kan trösta dig med att vi gör denna ÄtgÀrd för fler familjemedlemar i Ätanke, alterantivet hade varit att flytta. Vi har faktiskt möjligheten/alternativet att bygga pÄ en vÄning med enligt detaljplan men det kÀnns som ett för stort ingrepp och löser egentligen inte problemet med det lilla köket och hallen.

Sen skall det ju ocksÄ sÀgas att de flesta attefallshus knappast byggs som fristÄende bostÀder, pÄ sin höjd byggs dom som övernattning Ät gÀster. Men de flesta blir bastu, poolhus, vÀxthus eller hemmakontor.
 
K KarlX skrev:
Det behövs nog att prata med en byggnadsingenjör innan planen gÄr för lÄngt.
Vi gjorde en tillbyggnad för tvÄ Är sedan men istÀllet byggde vi ut gaveln 15m2 med helt egen konstruktion med takstolar och nytt tak.
Det ser svÄrare ut det dÀr eftersom huset mÄste justeras bÄde med takstolar o sjÀlva taket,det blir viktigt att hÄllfasthetsberÀkna den nya konstruktionen. Hur blir golvet ? Gjuta platta ?
Vi har ocksÄ haft den avvÀgningen att bygga ett "fristÄende" rum som tillbyggnad. TyvÀrr saknar vi en naturlig plats (gavel) att göra det pÄ om man inte vill gÄ igenom ett sovrum för att ta sig till nÀsta. Det Àr inte heller vad vi Àr ute efter, grundproblemet Àr att kök och hall Àr för smÄ.

En konstruktör skall absolut fÄ titta pÄ det nÀr vi kommit sÄ lÄngt att vi vet hur vi vill ha det. Kanske det i slutÀndan blir sÄ att vi gör en utbyggnad enbart pÄ köket om det visar sig inte fungera enligt vÄr idé. Problemet blir dÄ taket dÄ detta inte Àr en gavel utan lÄngsida.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.