Har köpt 2st
https://www.bauhaus.se/downlight-luminans-love-vit-3-pack#go-to-attributes
som jag vill kunna starta/dimra via knapp på väggen.

Befintlig brytare är enligt bild där ena knappen styr en trappbelysning som inte ska bytas.
Den andra knappen styr befintlig taklampa som ska bytas mot spottarna
Dubbel ljusströmbrytare på trävägg med spricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det någon lösning för att kunna dimra samt styra trappbelysningen och som passar i dosan där befintlig brytare sitter?
Alternativet är att fälla in ytterligare en dosa brevid befintlig och sätta en dimmer där. Vilken typ av dimmer behöver jag i.s.f.
 
E etompau skrev:
Det kan funka med en sk dosdimmer monterad bakom väggbrytaren.
Ett exempel: [länk]

Sedan behöver du nog byta väggbrytaren till en modern typ där det går att göra den ena vippan återfjädrande (montering av en fjäder). Då kan du få ihop det du önskar.
Tack för tips!
Befintlig väggbrytare ska bytas. Har du tips på lämplig väggbrytare får du gärna länka till en oxå.

Tack på förhand!
 
T Tjompa skrev:
Tack för tips!
Befintlig väggbrytare ska bytas. Har du tips på lämplig väggbrytare får du gärna länka till en oxå.

Tack på förhand!
Om du kan tända och släcka ena knappen från mer än ett ställe (som nedanför trappen och ovanför trappen) ska du ha en dubbeltrapp (även kallad D-trapp) men om det är den enda strömbrytaren som tänder och släcker dessa lampor ska du ha en kronbrytare.
 
Tack!
Det stämmer att den vänstra knappen styr en lampa i trappen som även går att tända via en brytare nedanför trappen.
Då ska jag alltså ha en dubbeltrapp brytare
 
Sedan när du monterar fjädern. Jag är lite osäker på hur det är på schneider brytaren som länkades högre upp. Men första gången jag skulle montera en fjäder i en ELKO brytare. Så fanns det något som liknade ett "säte" för fjädern på själva brytaren. Jag försökte pilla dit fjädern i någon timme under högljudda svordommar. Fjädern flög iväg över hela rummet hela tiden. Det var extremt pilligt att få dit den. Det gick inte.

Så hittade jag någon sida på nätet som visade att fjädern skulle montera direkt på själva vippknappen. Det finns en pigg som sticker ut. Fjädern trycks dit och fastnar av friktionen. Bara att klämma dit vippan. Klart på 10 sekunder. Man kände sig lite dum.

Om du köper dosdimmer så brukar det följa med två olika fjädrar den ena passar schneider brytare, den andra Elko brytare. Köper du något annat fabrikat (ex. Biltema lågpris) så är det inte säkert att det går att sätta dit en fjäder.
 
Det skall absolut gå.

När du köper dimmer, så tänk på att de flesta dimmers, avsedda för LED kräver nolla. Den ledaren finns för det mesta inte framdragen till en dosa med strömbrytare. Så man får då antingen dra fram en nolla till dosan, eller välja en dimmer som inte behöver nolla för att fungera.
 
Tack igen - fantastiskt att kunna få hjälp här!
Att dra fram en nolla bör elektrikern kunna lösa.

Bauhaus tycker att jag ska använda denna dosdimmer.
https://www.bauhaus.se/dosdimmer-luminans-bingo-1-k-appstyrd
WIFI styrningen har jag egentligen inget behov av men tror du den går att styra med ELKO brytaren?
Samma märke på spottarna som dimmern borde innebära att de funkar bra ihop.
 
Ja det funkar till en Elko med fjäderknapp. Här är fjäder som passar din Elko

https://www.bauhaus.se/impulsfjader-elko-rs-2

Dosdimmern känns ganska billig, tänk på det. Skulle det vara något krångel skulle jag först köpa lampor av högre kvalitet, och i andra hand kolla på en annan dosdimmer (plejd krånglar väldigt sällan och jag sätter sådana jämt till kunder). Men jag tror det blir bra oavsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.