Rasmus504 Rasmus504 skrev:
Najs, finns det ngn funktion som tex att den värmer vattnet när elpriset är som billigast?
Nä, men du kan ställa att den på dagtid ska ligga inom ett visst intervall för att sen på natten ligga i ett högre intervall. Nattetid är ju nästan alltid elpriset lägre.
 
  • Gilla
hrundi
  • Laddar…
A Andy_44 skrev:
Nä, men du kan ställa att den på dagtid ska ligga inom ett visst intervall för att sen på natten ligga i ett högre intervall. Nattetid är ju nästan alltid elpriset lägre.
Ah ok. Är det temperaturintervall eller fläktintervall du ställer då
(många frågor här 😏)
 
Redigerat:
Rasmus504 Rasmus504 skrev:
Ah ok. Är det temperaturintervall eller fläktintervall du ställer då
(måndag frågor här 😏)
Fläkten ställer du in på lämpligt värde och låter den stå där.
Temperaturintervallen ändrar du under dagen
 
  • Gilla
Rasmus504
  • Laddar…
A Andy_44 skrev:
Nä, men du kan ställa att den på dagtid ska ligga inom ett visst intervall för att sen på natten ligga i ett högre intervall. Nattetid är ju nästan alltid elpriset lägre.
Har du rörligt pris är väl kWh priset medelpris för månaden så kvittar när värmer på dygnet ?
Behövs timdebitering med tillhörande utrustning för det i så fall.
Ska nog skaffa en F110 själv pga komp. kass i F 100:an.
 
A Andy_44 skrev:
Fläkten ställer du in på lämpligt värde och låter den stå där.
Temperaturintervallen ändrar du under dagen
Hur kommer du fram till lämpligt värde på fläkten ?
 
B Blauvinge skrev:
Hur kommer du fram till lämpligt värde på fläkten ?
Ska egentligen mätas in….jag kände med handen på frånluftsdonen.
Sen har vi velux givare i alla sovrum så kan mäta co2 nåvån med dem…
 
B Blauvinge skrev:
Har du rörligt pris är väl kWh priset medelpris för månaden så kvittar när värmer på dygnet ?
Behövs timdebitering med tillhörande utrustning för det i så fall.
Ska nog skaffa en F110 själv pga komp. kass i F 100:an.
Jag har timdebitering via Tibber
 
  • Gilla
hrundi
  • Laddar…
A Andy_44 skrev:
Jag har timdebitering via Tibber
Du vetkar använda f110 precis så som jag tänkt. Mäter också co2 i sovrum och har Tibber. Osv. Är dock lite rädd att den ändå ska låta en del. Vi har ett ganska stort hus (250kvm) med sammanlagt 7 frånluftsdon. Blir nog ett flöde på ca 100 liter/sekund (ännu mer om man ska följa alla rekommendationer). Går det att se vilket flöde de olika procentsatserna motsvarar?
 
H hrundi skrev:
Du vetkar använda f110 precis så som jag tänkt. Mäter också co2 i sovrum och har Tibber. Osv. Är dock lite rädd att den ändå ska låta en del. Vi har ett ganska stort hus (250kvm) med sammanlagt 7 frånluftsdon. Blir nog ett flöde på ca 100 liter/sekund (ännu mer om man ska följa alla rekommendationer). Går det att se vilket flöde de olika procentsatserna motsvarar?
Tyvärr inte vad jag vet, men kolla med Nibe. De brukar svara snabbt
 
  • Gilla
hrundi
  • Laddar…
B
@hrundi

https://www.google.com/url?sa=t&sou...kQFnoECBUQAQ&usg=AOvVaw1Py3C6zGnE8HbCiw2QuTWE

Två diagram som visar fläktkapaciteten och effektförbrukning vid olika luftflöden och procentsatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du måste veta motståndet i ditt rörsystem för att kunna beräkna vilken % som motsvarar ett visst flöde.

Men om du har 100l/s som behov, så ser du att kurvan slutar på runt 83 l/s vilket indikerar att den är för klen för ditt behov. När det gäller ventilation är min erfarenhet att man inte ska dimensionera för att ligga i närheten av maxflöden. Brukar bli buller / oljud, och lite marginal bör man ha när man designar systemet.
 
  • Gilla
hrundi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.