Ni som byggt med Hjältevadshus, vad missade ni och vad bör vi tänka på? :eek: Grund, schakt, tillval, uppvärmning mm mm. Vi funderar på Staffansgården
 
Hej!
Har iofs inte bott så länge än i huset (flyttade in 21/12 i vårt Rosenhus) men några få punkter som du kan tänka på är:

* Frånluftsvärmepump från Nibe, (standard Nibe Fighter 310P när vi beställde) om jag läst på lite mer om uppvärmningen skulle jag ändra till 360P.

* Tvättmaskinen som är standard tar "bara" 4,5 kg, liten för en barnfamilj.

* Klinkergolv innanför entrén är inte bara lyx utan bra när man kommer in lerig och kletig då tomten inte är klar än

* Vi ville inte ha någon kamin men om jag vill ha det framöver så saknar jag att det är förberett (vet inte om det går att göra det)

* Be att få reda på vart eluttag och tv- och telefoniuttag sitter i varje rum. För vår del så sitter tv-uttagen på fel sida av vardagsrummet mot vad vi har placerat tv:n.

Men jag är helnöjd med vårt hus! Allt har gått väldigt smidigt utan några större problem och inflyttningsdatumet höll som planerat.

Lycka till med ditt val av hus!
 
Tackar!

Det måste väl, förhoppningsvis, finnas fler som vill dela med sig?
 
Vi är jättenöjda med våran Björk än så länge, vi har bara bott i en månad.

Det som jag skulle gjort anorlunda är att tagit övervåningen NF istället för SF, visserligen så sparade vi 30-40 tusen på att vi gjorde jobbet själva (skaplig timlön för 3 veckors jobb) men det är nog bara för det varit lite körigt nu ( jul,flytt, inredning av övervåningen) allt på 1,5 månads tid som det hade varit skönt att slippa lite jobb.

Vi har valt golvvärme med nibe 360 väl värt pengarna och skönt att slippa elementen.

Eluttagen satt jag i telefonmöte med Hjältevadskontoret i en timme, då gick vi igenom var allt skulle sitta.

Några missar har det varit men dom flesta har Hjältevads folk fixat snarast, när man upptäckt något nytt så är det bara att ringa byggledarn så löser han det, utan att klaga eller försöka komma ifrån det.(hittills)


Vår säljare Stefan var jätte bra att ha med att göra, löste det mesta problemen till nästa dag.Rekomenderas.


L-G
http://lavendeln.blogspot.com/
 
Hej, vi byggde Björken för knappt 2 år sedan och är helnöjda. Något kan kan ångra är att jag inte förberedde med plaströr i väggarna för ev sladdragning - högtalare. Bästa tillvalet alla kategorier är kaminen. Eldar förvisso en hel del men hade en månadsförbrukning på ca 1000 kw/månad.

Stor tvätt maskin har någon redan nämnt. Vi valde garderob under trappan (har 3 barn). Något man kan fundera på som många nämnde för mig är att komplettera med fler uttag, både el och tele, kan aldrig bli för många.

Vi valde även till extra fönster bredvid altandörrarna (höga, smala) vilket ger, tycker vi ett annat utseende samt inte minst bättre ljusinsläpp. Enkkelt sätt att få en personligare prägel.

Färgmässigt valde vi vitt hus med svart tak, kanske inte jättekul men ganska ovanligt samt ger ett stilrenare intryck - om det nu är det man vill ha! Bifogar en bild så får du själv avgöra.

Pelle, Landvetter
 
  • PICT0025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.