Oavsett vad TS väljer så lönar det sig att byta ofta... Vi har haft alla stora "drakar" under åren och de har alla legat och "smyghöjt" år för år.

Skulle säga att det har fungerat bra på alla av dem, jag har alltid fått ut vad jag begärt, men kanske att If var lite "gnälligare" än andra...

Hedvig är den enda hittills som vi ny haft i 2 år som inte har höjt priserna mer än någon enstaka procent per år, alla andra så har det alltid varit "ovanligt stora händelser" eller något sånt som de tycker motiverar en höjning på 2000-3000 kr per år, efter det första "billiga" året.

Kom också ihåg att säga upp försäkringen i tid så du kan byta!
Vill du stanna kvar är det bättre förhandlingsläge om man har sagt upp den, men aldrig något problem att ändå fortsätta.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
anders07 anders07 skrev:
Oavsett vad TS väljer så lönar det sig att byta ofta... Vi har haft alla stora "drakar" under åren och de har alla legat och "smyghöjt" år för år.

Skulle säga att det har fungerat bra på alla av dem, jag har alltid fått ut vad jag begärt, men kanske att If var lite "gnälligare" än andra...

Hedvig är den enda hittills som vi ny haft i 2 år som inte har höjt priserna mer än någon enstaka procent per år, alla andra så har det alltid varit "ovanligt stora händelser" eller något sånt som de tycker motiverar en höjning på 2000-3000 kr per år, efter det första "billiga" året.

Kom också ihåg att säga upp försäkringen i tid så du kan byta!
Vill du stanna kvar är det bättre förhandlingsläge om man har sagt upp den, men aldrig något problem att ändå fortsätta.
Har ni haft några skador ännu som Hedvig har ersatt?
 
H
Ulltand Ulltand skrev:
Folksam.

Läste att de toppade en undersökning för just hemförsäkring och har själv bara bra erfarenheter
Ja, Folksam har varit bra men det har skett en förändring på på bil- och Villaförsäkring. Man hör numera Dj^la Folksam hos många och även hos bilverkstäder, inget av detta hörde man aldrig förr.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Har ni haft några skador ännu som Hedvig har ersatt?
Ja, styrningen på värmepumpen (11 år gammal)...
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
anders07 anders07 skrev:
Ja, styrningen på värmepumpen (11 år gammal)...
Och det skötte de bra?
 
H HEM2121 skrev:
Och det skötte de bra?
Ja, verkligen smidigt
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
En bekant till min fru fick en vattenskada i badrummet. Som hennes då avlidne make hade byggt. Försäkringsbolaget (tror det var LF) skickade dit en hantverkare/bes. man som konstaterade att det var inte fackmannamässigt utfört. Det saknades skvallerrör från den inbyggda toacisternen.

Detta var lite märkligt, för maken hade varit VVS konsult. Dock inte arbetat med bostäder utan mer saker som kommunala vattenverk större processindustrier osv. Men att han inte skulle ha läst in sig på branschstandarden innan han byggde verkade konstigt. Han har författat ett antal liknande standarder.

Ett par timmar senare ringde försäkringsbolagets skadereglerare och sade att bes. mannens påstående kunde man bortse ifrån. Kravet på skvallerrör hade införts 2 år efter att badrummet byggdes. Jag tycker det var ganska snyggt att de på eget initiativ erkände att de hade fel.
 
  • Gilla
Lillekitte och 3 till
  • Laddar…
Skulle säga Folksam alla dagar i veckan. Kanske inte billigast men har generösast tolkning överlag av villkoren.

Har själv haft både motor/sak/villa/olycksfall och barn skador. allt har reglerats väldigt bra förutom villa, (handläggaren gjorde fel) men det korrigerades efter vi hade haft en dialog.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H
Brorw Brorw skrev:
Skulle säga Folksam alla dagar i veckan. Kanske inte billigast men har generösast tolkning överlag av villkoren.

Har själv haft både motor/sak/villa/olycksfall och barn skador. allt har reglerats väldigt bra förutom villa, (handläggaren gjorde fel) men det korrigerades efter vi hade haft en dialog.
Tyvärr har vi mycket negativa erfarenheter från Folksam. De har varit bra men något har hänt med Folksam som jag skrev tidigare, man hör numera Dj^la Folksam, inte bara från försäkringstagare utan även från bilverkstäder. Det var inget sånt man hörde förr. Vi försöker nu hitta ett annat FB och vara mer aktiva med att byta oftare. Aldrig mer Folksam är vår uppfattning!
 
H HEM2121 skrev:
Har ni haft några skador ännu som Hedvig har ersatt?
Hade ett träd som knäcktes för något år sedan Hedvig tog kostnaden utan problem.

Fick jag själv ta kontakt med trädfällare och betala fakturaran som jag senare fick ersättning för, nu var det inte en stor summa men om vi pratar om fuktskade hade ju nog gärna sätt att det gick via fbolaget och inte mig själv.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Tyvärr har vi mycket negativa erfarenheter från Folksam. De har varit bra men något har hänt med Folksam som jag skrev tidigare, man hör numera Dj^la Folksam, inte bara från försäkringstagare utan även från bilverkstäder. Det var inget sånt man hörde förr. Vi försöker nu hitta ett annat FB och vara mer aktiva med att byta oftare. Aldrig mer Folksam är vår uppfattning!
Oj missade det.

Okey. Förstår. Jobbade själv som skadereglerare i a 4,5 för Folksam (sak och motor), så man fick en bra inblick hur det är och hur allt funkar. vet mycket som händer på skadefronten där dom håller på göra om hela organisationen vilket resulterat i väldigt långa svarstider och strul.

Kan rekommendera även Trygg-Hansa eller IF med som bra bolag. Dina och LF skulle jag inte röra med tång tyvärr.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
Brorw Brorw skrev:
Oj missade det.

Okey. Förstår. Jobbade själv som skadereglerare i a 4,5 för Folksam (sak och motor), så man fick en bra inblick hur det är och hur allt funkar. vet mycket som händer på skadefronten där dom håller på göra om hela organisationen vilket resulterat i väldigt långa svarstider och strul.

Kan rekommendera även Trygg-Hansa eller IF med som bra bolag. Dina och LF skulle jag inte röra med tång tyvärr.
Jag lovar det är mer än ”bara” strul på Folksam nu.
 
N
Länsförsäkringar är bra, drabbades av en jättevattenskada,
1 meter vatten utanför huset.
Hände på morgonen, och personal från länsföräkringar kom hem till mig samma kväll runt 18.
Va 3 dagar innan nyår, sen första vardagen efter nyår stog länsförsäkringar här med en firma som tog renovera hela källaren direkt. Tog dock 5 månader, då allt fick rivas ut. Och plattan skulle torka ur med avfuktare.
Vi fick flytta till en fyra i syndyberg under tiden.
 
Redigerat:
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.