Hej
Ska bygga ett hus som kommer att var färdigt i början av juni. Hade tänkt göra tapetseringen ihop med min far för att spara några kronor. Min bror påstår däremot att man inte ska göra det själv för att tapeten spricker i alla nybyggda hus efter att tag så att vid tvåårsbesiktningen så måste mycket tapetseras om och har man då tapetserat själv så måste man göra om det själv mot om man låter entrepenören göra det.
Stämmer detta?

MVH
Martin.
 
Att tapeter spricker stämmer alldeles utmärkt, det har med att stommen torkar eller i värsta fall att man får sättningar i grunden. I vårt sovrum har tapeten spruckit mitt på en vägg. På andra platser, där vi har valt att måla, har hörn spruckit i två våningar.
 
att bygga själv och tapetsera så få rum som möjligt nu. Kanske kan man ibland ha målad vägg de första åren eller t o m inreda huset allteftersom?
 
Sitter tapeten på vägg av plywood eller något liknande kommer det troligtvis inte spela någon roll hur ofta/väl ni eller någon annan tapetserar väggarna. I & med skiftningar i temperatur & luftfuktighet rör sig skivorna och ger därför, tyvärr, ofta sprickor... Bara en tanke...
 
Min bror påstår däremot att man inte ska göra det själv för att tapeten spricker i alla nybyggda hus efter att tag så att vid tvåårsbesiktningen
Med risk för att få en massa ilskna kommentarer så måste jag påpeka att det inte är acceptabelt att tapeterna spricker i nybyggda hus! Att de gör det beror på att man begår ett kardinalfel: för kort byggtid. Då man bygger och speciellt gjuter platta tillför man enorma mängder fukt. Den fukten skall bort före man tapetserar.

Med en byggtid på 1,5-2 år (och inte som nu 6-9 månader) så spricker inga tapeter i ett rätt byggt hus.
 
Har byggaren något ansvar at fixa dessa sprickor, eller är det upp till ägaren att fylla på med latex och måla över?
 
Min sambo byggaren satte "metallister" på utvalda ställen i vårt lösvirkeshus, av ovannämnda skäl har jag för mig.
Vi har både plywood och gips av samma orsak. Plus att stommen fick torka minst 6 månader beroende på hur man räknar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.