Hej,

Vi har en fasad med gammal puts på men som på det stora hela ser fin ut. Vi har problem med fönstren som är gamla träfönster med en del röta. Dessa ska bytas i mars. Jag är dock orolig för putsen. Man kan se runt vissa fönster att det är fukt där. Kan man hoppas på att fukten kommer från de gamla fönstren och kommer torka upp när vi byter fönstren eller bör man göra något?
 
  • Ett fönster på en gråputsad vägg med vit karm; reflektion av träd och himmel synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Putsade väggar ska klara av vatteninträngning om dom är konstruerade på rätt sätt och inte målade med täta färger för då torkar det fuktiga ut av sig själv när regnen upphör..
Det har varit en blöt sommar och vinter i år så det är ingett konstigt i sig…
 
R Rejäl skrev:
Putsade väggar ska klara av vatteninträngning om dom är konstruerade på rätt sätt och inte målade med täta färger för då torkar det fuktiga ut av sig själv när regnen upphör..
Det har varit en blöt sommar och vinter i år så det är ingett konstigt i sig…
Nej jag förstår. Reagerar mest på att putsen i övrigt ser torr utan men just under fönster ser det ut såhär.
 
Som sägs det blir bra med nya fönster, karmen ser rutten ut nertill. ta en spetsig kniv och tryck in, då märks direkt om det finns väg för slagregn att komma in bakom putsen.
 
J jonaserik skrev:
Som sägs det blir bra med nya fönster, karmen ser rutten ut nertill. ta en spetsig kniv och tryck in, då märks direkt om det finns väg för slagregn att komma in bakom putsen.
Det gick att trycka in med fingret på vissa p-platser så finns absolut väg! Bör det torka upp efter byte av fönster?
 
Vi fönstren som sagts men även via sprickor i putsen.
 
K Kajsala234 skrev:
Det gick att trycka in med fingret på vissa p-platser så finns absolut väg! Bör det torka upp efter byte av fönster?
Understycke fönster och fönsterbleck som ansluter bra mot det, samt att det går in bakom putsen på sidorna. Putsen åker nog sin väg runt om, då bågen ser inputsad ut. Sen torkar det ut av sig själv.
 
N
Jag gissar att det nu läcker vatten mellan fönsterbleck och fönsterbåge.
När du bytt fönster, gissar jag att du även köper nya fönsterbleck.
Så att det nu kan bli tätt neråt.
Men när firman byter fönster, vore det bra om dom höll sig inom den vita putsramen runtom.
Den vita är lätt att fixa kosmetiskt med vit kalkfärg, pajar dom det gråa, går det inte att fixa fint.
Och jag tror att det kommer torka upp med tiden efter du bytt fönster, tror inte du behöver göra någonting.
 
Redigerat:
N neo11 skrev:
Jag gissar att det nu läcker vatten mellan fönsterbleck och fönsterbåge.
När du bytt fönster, gissar jag att du även köper nya fönsterbleck.
Så att det nu kan bli tätt neråt.
Men när firman byter fönster, vore det bra om dom höll sig inom den vita putsramen runtom.
Den vita är lätt att fixa kosmetiskt med vit kalkfärg, pajar dom det gråa, går det inte att fixa fint.
Och jag tror att det kommer torka upp med tiden efter du bytt fönster, tror inte du behöver göra någonting.
Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.