Hej! Jag bor i ett 30-talshus. När vi flyttade in byggde vi en gästtoalett. Samtidigt bytte vi ut så gott som alla rör i huset från gjutjärn till moderna i plast. Det kvarstår gjutjärnsrör i murstocken som leder upp till avluftningsventil på taket, samt i gamla badrummet på bottenplan.

Det har varit lite avloppslukt från gamla badrummet sedan vi flyttade in för 3 år sedan. Har inte tyckt det varit ett problem eftersom jag tänkt att det beror på de gamla rören, och vi kommer renovera badrummet på några års sikt.

Det som däremot känns som ett problem är lukten som nu uppstått från gästtoaletten på övre plan. Sedan ca december stinker det avlopp. Lukten är inte konstant, men det känns som att den är där oftare än inte.

Jag har luktat mig fram till att det är från handfatet snarare än från toalettstolen som lukten kommer. Specifikt tycker jag lukten kommer från det runda avrinningshålet. Det hjälper inte att spola ner vatten där. Lukten kommer tillbaka ändå.

Har kollat hur det ser ut i vattenlåset men har inte riktigt kompetens för att avgöra hur det ska se ut. Det är ett nyare vattenlås som man kommer åt ovanifrån.

Någon idé hur jag kommer vidare med felsökningen? Känns konstigt att det luktar så mycket när det är byggt 2021.
Installerar nu ventilationsfläkt men jag vill ju förstås avhjälpa huvudproblemet.

Tacksam för hjälp :)
 
  • Väggmonterad handfat, kran, handdukar, tvål, toalettpapper och badrumsmatta i enkelt, modernt badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättställ med kran, flexibla anslutningsslangar, handduk och toalettpapper på vit kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild, inuti en flaskhals, övergång från transparent till mörkt, cirkulära mönster, reflektioner, suddig förgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller i ett demonterat handfatavlopp över ett vitt handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan ha hittat problemet. Verkar som att vattenlåset var särkopplat och att det inte var tätt. Hoppas detta tar bort lukten. Lägger upp bild ifall någon annan har samma problem :)
 
  • En hand håller en demonterad handfatssil framför ett handfat med kakelvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en demonterad vattenavloppsventil över handfat, kakelvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Hejsan igen. Det var ju toppen att jag åtgärdade vattenlåset i handfatet, men tyvärr avhjälpte det inte problemet. Fortfarande avloppslukt som kommer och går. Jag tycker mig nu kunna lokalisera den till springan i toalettstolen på bilden. Hur går jag vidare? Ta bort hela stolen?
 
BirgitS
L longtimelurker skrev:
Jag tycker mig nu kunna lokalisera den till springan i toalettstolen på bilden.
Hittar ingen bild med en toalettstol och vilken springa menar du?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Här är bilden :)
 
  • Närbild på handfat med vattenanslutning och kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Har du gjort rent där med allrengöringsmedel och tandborste?
Kollat hur det ser ut inne i cisternen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du gjort rent där med allrengöringsmedel och tandborste?
Kollat hur det ser ut inne i cisternen?
Nej, inte rengjort. Och heller ej lyckats få loss ”locket” för att kolla cisternen. Vet inte hur man gör på en så här modern modell. Hela ”ryggpartiet” är ju som ett lock. Är det bara att lyfta det rakt upp, någon som vet hur man gör?
 
Inte helt omöjligt att det inte är tätt i anslutningen mellan toalett och röret i golvet. I ditt fal med dod anslutning så blir det att demontera hela stolen och se hur det ser ut, Ska vara en gummimuff som sitter i röret och toan tryck ner i den, Är säkert en toanslutning där, för att röret från toaröret ska få plats. Gunnimuffen kan krypa upp om den inte har kommit kommit ner ordentligt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inte helt omöjligt att det inte är tätt i anslutningen mellan toalett och röret i golvet. I ditt fal med dod anslutning så blir det att demontera hela stolen och se hur det ser ut, Ska vara en gummimuff som sitter i röret och toan tryck ner i den, Är säkert en toanslutning där, för att röret från toaröret ska få plats. Gunnimuffen kan krypa upp om den inte har kommit kommit ner ordentligt.
Ok, låter som att det är det som måste göras. Klarar jag detta som lekman? Man stänger av vattnet med ventilen som man ser på bilden förstår jag.. ingen risk att vatten börjar forsa om jag demonterar den? Kan inget om detta än men är väl semi-händig 🫠
 
BirgitS
L longtimelurker skrev:
Nej, inte rengjort. Och heller ej lyckats få loss ”locket” för att kolla cisternen. Vet inte hur man gör på en så här modern modell. Hela ”ryggpartiet” är ju som ett lock. Är det bara att lyfta det rakt upp, någon som vet hur man gör?
Först får man peta bort spolknapparna, som nu håller fast locket, och sen brukar det nog bara vara att lyfta.

Men var säker på om lukten kommer från springan eller nere ifrån golvet först.
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
Springan mellan cisternen och själva sittdelen har ingenting med avloppet att göra. Större chans att det är mellan toaletten och avloppet. Eller kan luftningen i huset vara dåligt? Kan bli ett vakuum som tömmer handfatets avlopp när man spolar i någon av toaletterna ifall luftningen inte är som den ska.
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
L longtimelurker skrev:
Ok, låter som att det är det som måste göras. Klarar jag detta som lekman? Man stänger av vattnet med ventilen som man ser på bilden förstår jag.. ingen risk att vatten börjar forsa om jag demonterar den? Kan inget om detta än men är väl semi-händig 🫠
Ingen risk, stäng bara vid väggen och håll ner spolknappen så cisternen töms, mycket vatten och tungt. Sen kommer det som inte är kanske roligt, är det 4 skruv i golvet, om inte så är den limmad och då kan det bli problem med att få bort den. Brukar användas silikon till det och rätt stora problem att skära av limmet. Tveksamt om den som monterade stolen, lade något mellan golv och toan med en liten springa för kunna sköra loss den.
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ingen risk, stäng bara vid väggen och håll ner spolknappen så cisternen töms, mycket vatten och tungt. Sen kommer det som inte är kanske roligt, är det 4 skruv i golvet, om inte så är den limmad och då kan det bli problem med att få bort den. Brukar användas silikon till det och rätt stora problem att skära av limmet. Tveksamt om den som monterade stolen, lade något mellan golv och toan med en liten springa för kunna sköra loss den.
Limmad.. ska kolla hur det ser ut med ev mellanrum
 
ådal ådal skrev:
Springan mellan cisternen och själva sittdelen har ingenting med avloppet att göra. Större chans att det är mellan toaletten och avloppet. Eller kan luftningen i huset vara dåligt? Kan bli ett vakuum som tömmer handfatets avlopp när man spolar i någon av toaletterna ifall luftningen inte är som den ska.
Har funderat på detta också. Känns konstigt att en nybyggd toalett som bara är 3 år gammal luktar på detta sätt. Och att det uppkommit nyligen. Jag tror att jag först märkte det under köldsmockan om det var i dec eller jan när det var -15 grader två veckor i rad.
Jag funderar på om luftningsröret har en ispropp upptill som täpper till? Ska upp och klättra i helgen och kolla hur det ser ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.