P pmd skrev:
Vilka föroreningar fick han bort?
det grumliga tror jag sen skulle nog jag använda vattenreningstabletter (jag har en brunn på landet där jag filtrerar med anna kanna ,Vattenfiltren från Dafi reducerar bekämpningsmedel, läkemedelsrester och tungmetaller samt tar bort klor och kalk samt slänger i en vattenreningstablett efter filtreringen
 
D DE73 skrev:
Funderar på att köpa någon typ av vattenrening.
Vad ska man tänka på?
Sawyer squeeze verkar vettigt?
[länk]
Går även att koppla till hink/dunk för automatisk rening av större mängder.
[länk]
Jag har sawyer mini för friluftsliv. Det fungerar mycket bra. Även när vi varit 5 personer. Jag har kompletterat med en stor påse och satt i en rem så att man kan hänga upp filtret och låta gravitationen göra jobbet istället för att pressa igenom men påsen.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Jag har sawyer mini för friluftsliv. Det fungerar mycket bra. Även när vi varit 5 personer. Jag har kompletterat med en stor påse och satt i en rem så att man kan hänga upp filtret och låta gravitationen göra jobbet istället för att pressa igenom men påsen.
Var har du hämtat vattnet du renat? Ser du någon nackdel att det inte tar bort virus?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Var får man tag i ett, i kris praktiskt användbart, filter som klarar 400 kubik för 500 kr?
Sök på sawyer mini. Det är inget du har i fast installlation utan du renar vattnet du ska dricka/laga mat med vid en kris. Jag har använt det flitigt i friliftsliv och det är enkelt att använda. Jag har dock inte renat 400 kubik än, så kan inte svära på att det håller vad det lovar på just den punkten :)

Finns en variant för 900 som kan sättas direkt på kran, det är nog bättre om man har egen brunn där man vill kunna rena i händelse av något hastigt uppkommet problem med reningen.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
D DE73 skrev:
Var har du hämtat vattnet du renat? Ser du någon nackdel att det inte tar bort virus?
Sjöar, älvar, bäckar. Tar man smutsigt vatten sätter det igen snabbare och man får backspola oftare

Som jag förstått tar det bort en del virus, ner mot 0,1 micron men inte de av mindre storlek. Utan att vara expert så är virus ovanligt i vanligt vatten du hittar i sverige. Bakterier är mycket vanligt.

Skulle virus vara ett problem ändå, är det troligen något nytt som blir känt snabbt och jag får koka/klora vattnet.

Men någon med mer kunskap får gärna fylla på här.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Utan att vara expert så är virus ovanligt i vanligt vatten du hittar i sverige
Nja, fråga de boende i Lilla Edet där typ hälften av invånarna fick i sig Norovirus (vinterkräksjuka) via vattnet. Vattnet där tas från Göta älv, vattenverket hade bara klorbehandling vid den tiden, inte ozon eller UV-belysning.
Östersund hade Europas största utbrott av Cryptosporidium 2010 med 27 000 personer smittade. Det är förvisso en parasit, inget virus. Ditt filter kommer inte hjälpa i det fallet, du kommer behöva koka vattnet. Problemet är ju bara att du inte ser på vattnet att du behöver koka det innan du redan testat att dricka och då är det för sent. ;)

Parasitförekomsten förväntas öka med stigande temperaturer och mer nederbörd, tjo ho.
 
P
Dalbotant Dalbotant skrev:
Nja, fråga de boende i Lilla Edet där typ hälften av invånarna fick i sig Norovirus (vinterkräksjuka) via vattnet.
Att det var vanligt i Lilla Edet en gång betyder inte att det är vanligt i Sverige.
 
Det är givetvis inte enda virusutbrottet i Sverige, jag har bekanta där, därav att jag kommer ihåg det.

Min poäng var att vattnet då var klorerat men att det inte hjälpte. Många i tråden verkar ha inställningen att det är bara att pytsa i lite klor i vattnet så är det säkert att dricka oavsett vad som finns i.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P
Dalbotant Dalbotant skrev:
Det är givetvis inte enda virusutbrottet i Sverige […]
Hur vanligt är det då?
Min poäng var att vattnet då var klorerat men att det inte hjälpte. Många i tråden verkar ha inställningen att det är bara att pytsa i lite klor i vattnet så är det säkert att dricka oavsett vad som finns i.
Ja, det håller jag med om.

En rejäl strålningskälla är effektivare. :)
 
AXS
Det finns UV-lampor typ steripen, dödar det mesta men vattnet blir inte filtrerat.

Som beredskap för många olika händelser kan ju ett UV-lampa och en filterlösning komplettera varandra bra, lite beroende på vad för vatten som går att få tag i.

Så här har jag:
  • Okänt antal 6 pack 1,5l PET, några med kolsyra och några med smak. Festligt med citron när allt annat skiter sig. Legat iaf 2 år, tror inte det är något fel på dom alls.
  • 5l dunk i skafferiet. Byts en gång per år.
  • 2st 10 liter dunkar i förrådet. Tomma tror jag. 😱
  • Möjlighet att koka vatten.
  • Ett sawyer som används vid vandring med en cnoc påse.
  • UV-lampa typ steripen för resor.
Känns som jag borde klara mig.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
En rejäl strålningskälla är effektivare. :)
Japp, solen är utmärkt för att sterilisera vatten. Kräver bara lite tålamod, 6 till 48 timmar beroende på hur soligt/mulet det är.
Och en hög med glasflaskor eller flaskor/behållare i rätt sorts plast (UV-transparant)
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
I
AXS AXS skrev:
Det finns UV-lampor typ steripen, dödar det mesta men vattnet blir inte filtrerat.

Som beredskap för många olika händelser kan ju ett UV-lampa och en filterlösning komplettera varandra bra, lite beroende på vad för vatten som går att få tag i.

Så här har jag:
  • Okänt antal 6 pack 1,5l PET, några med kolsyra och några med smak. Festligt med citron när allt annat skiter sig. Legat iaf 2 år, tror inte det är något fel på dom alls.
  • 5l dunk i skafferiet. Byts en gång per år.
  • 2st 10 liter dunkar i förrådet. Tomma tror jag. 😱
  • Möjlighet att koka vatten.
  • Ett sawyer som används vid vandring med en cnoc påse.
  • UV-lampa typ steripen för resor.
Känns som jag borde klara mig.
Så 9 st 2 år gammalt vatten på PET och 5 liter i förrådet, det ger oss totalt 14 liter, det är ca 4 dagar för 1 person.

Att rena skitigt vatten kan vara ett alternativ men då får man veta vad man håller på med och ha rätt prylar till det. För mig känns det mycket enklare att ha ett fat med vatten i källaren som töms och fylls på kanske en gång om året eller så.
 
I Ironside skrev:
Att rena skitigt vatten kan vara ett alternativ men då får man veta vad man håller på med och ha rätt prylar till det. För mig känns det mycket enklare att ha ett fat med vatten i källaren som töms och fylls på kanske en gång om året eller så.
Att vara stationär prepper är lätt, det är när man är till fots/cykel som det blir besvärligare.
 
AXS
I Ironside skrev:
Så 9 st 2 år gammalt vatten på PET och 5 liter i förrådet, det ger oss totalt 14 liter, det är ca 4 dagar för 1 person.

Att rena skitigt vatten kan vara ett alternativ men då får man veta vad man håller på med och ha rätt prylar till det. För mig känns det mycket enklare att ha ett fat med vatten i källaren som töms och fylls på kanske en gång om året eller så.
Ska räkna, men är nog troligare 6st 6 pack, 54 liter. Kan öppna en flaska och smaka om du vill. Citron eller naturell?

Kan ju fylla på dunkarna i förrådet med för 20 lite till. Men är ganska nöjd med min ca 2min arbetsinsats hitintills... Tror jag lagt mer energi i den här tråden än på vattnet i sig. :D
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
Japp, solen är utmärkt för att sterilisera vatten. Kräver bara lite tålamod, 6 till 48 timmar beroende på hur soligt/mulet det är.
Och en hög med glasflaskor eller flaskor/behållare i rätt sorts plast (UV-transparant)
SODIS – SOlar DISinfection-metoden är beprövad och dokumenterad.
Bild på text som förklarar sol-desinfektionsmetod, fördelaktigt för fattiga, hänvisar till WHO 2007.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.prevas.se/Inspiration/Referenser/2021-05-04-Rent-dricksvatten-pa-fyra-timmar

 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.