B
Vi håller på med en tillbyggnad och har nu under resans gång gjort vissa förändringar som jag skickat in till kommunen för att höra om bygglovet behöver revideras. De större förändringarna som görs handlar om ny placering av kök och flytt av källareentré där båda tidigare var del av bygglovet men alltså med andra placeringar. Vi tänkte även passa på att lägga till en liten altan ovan källarentrén och komplettera med en dörr precis ovan källarentrén. Då har vi dels ett dra sätt att få lite tak över entreén men även ett ställe man kan ta en kopp kaffe i morgonsolen.

Till min fråga. Inga förändringar som jag tog upp krävde något kompletterande bygglov utom just altanen, pga att den kan anses vara ett byggnadsverk vilket kräver bygglov. Det är ingen stor sak, jag kan söka bygglov vilket säkert kommer gå genom, men vill ändå försäkra mig om att det är helt korrekt innan det görs eftersom det både tar tid och kostar pengar.

Området har ingen detaljplan eller områdesbestämmelser men ligger inom samlad bebyggelse.
 
Tror du att kommunen ljuger för dig? 🤣
 
Hur hög och hur många kvm kommer altanen att vara? Likaså skärmtaket? Vilket material kommer taket att att ha? Jag tänker om det skulle kunna falla under de bygglovsbefriade åtgärderna för altan och skärmtak.
 
B
LaszloToth LaszloToth skrev:
Tror du att kommunen ljuger för dig? 🤣
Nej, men jag har varit med om att kommunen tidigare gjort bedömningar så som om området varit detaljplanelagt vilket samtliga andra närliggande områden är. Jag har inte själv riktigt koll på skillnaderna.
 
B
M MetteKson skrev:
Hur hög och hur många kvm kommer altanen att vara? Likaså skärmtaket? Vilket material kommer taket att att ha? Jag tänker om det skulle kunna falla under de bygglovsbefriade åtgärderna för altan och skärmtak.
Det är tänkt att vara ca 10m2. Antar att bygglovsbefriad e åtgärderna inte gäller då det är en trappa ner under altanen som gör att den blir över 1,8m. Det jag inte vet är om den regeln även gäller utanför detaljplan.
 
B
Claes Sörmland
B Baskavoda skrev:
@Claes Sörmland du brukar ha bra svar gällande bygglov?
I grund och botten ska beviljat bygglov som du har fått startbesked för följas. Det finns i teorin inte något utrymme att inte följa det. Det betyder att om du ritar in saker som köks placering i en bygglovsansökan för en tillbyggnad så ska du bygga ett kök där.

Men sen kommer verkligheten in, att alla handläggare på kommunerna inte är så strikta. Om ert kök nu är en del av bygglovet: Kanske är din handläggare beredd att ni frångår bygglovet avseende kökets placering och ändå kan handläggaren ordna med att byggnadsnämnden ger slutbesked i slutändan? Det läskiga med detta är att om detta är ett enskilt initiativ från handläggaren som inte är förandrat på bygglovsavdelningen så kan ju mattan dras undan för er om handläggaren byts ut. D v s generellt är det inte så klokt att sätta sig i situationer som kräver att handläggaren inte med bred marginal är inom PBLs gränser.
 
stämmer, bara för ditt bygglov innefattar ett nytt kök och entré kan du självklart inte göra vad du vill med det sen.

Man har ju kontrollerat bygglovet utifrån brand, tillgänglighet, etcetera som överhuvudtaget inte stämmer såfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.