För ca 2 år sedan installerades ett FTX-system i mitt hus. Ventilationen har blivit så mycket bättre, men här om dagen satte jag upp ett antal termometrar som även mäter luftfuktighet.

Har nu upptäckt att luftfuktigheten är låg, runt 20% (19-25%). Så jag skulle vilja ha lite råd från er som har FTX-system, hur gör ni och kan ni ge svar på mina frågor? :)

Några frågor:

1. Är vägen framåt att installera luftfuktare, eller bör man justera eller ändra något annat?
2. Bör man då installera en i varje sovrum + arbetsrum + vardagsrum, dvs där man vistas mycket?
3. Det finns olika typer av luftfuktare - några tips på sådana som är tysta och bra?

Tacksam för tips jag kan få!
 
Luftfuktigheten blir relativt låg på vintern eftersom vi värmer våra hus ganska mycket. Krävs många liter per dygn för att ändra på det. En luftfuktare per rum med rejäla tankar. Tycker modellerna som kokar vattnet är tysta och bra. De med ultraljud kan surra en del men de är förstås energisnåla.
 
För en 140m2 villa behöver man tillföra nästan 30L vatten per dag för att uppnå en 40% RH om det är minusgrader ute och man ligger om 0.35L/s/m2. Men mycket kommer tillföras bara genom att leva och bo i huset. Säg att du redan tillför närmare hälften av behovet så ligger du på mer hanterbara 15L/dag. Helst skulle ju FTX aggregatet ta hand om detta och fukta tillluften men annars går det ju att fixa med luftfuktare.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
H hapazard skrev:
För en 140m2 villa behöver man tillföra nästan 30L vatten per dag för att uppnå en 40% RH om det är minusgrader ute och man ligger om 0.35L/s/m2. Men mycket kommer tillföras bara genom att leva och bo i huset. Säg att du redan tillför närmare hälften av behovet så ligger du på mer hanterbara 15L/dag. Helst skulle ju FTX aggregatet ta hand om detta och fukta tillluften men annars går det ju att fixa med luftfuktare.
Ur mänsklig synpunkt är det önskvärt med minst 40 % RF vintertid men för huset är det inte lika bra. Den låga relativa fuktighet som blir vintertid i ett uppvärmt hus är den som är i jämvikt med uttetillståndet. Högre fuktighet utgör en belastning på huset som ånspärr eller ångbroms skall hålla mot. Inte alla hus klarar det.

I badhus vill man ha 50 % RF och en lufttemperatur som vattnets för att de badande inte skall frysa då de stiger upp ur vattnet. Många badhus har därför fuktskador trots att de försetts med ångspärrar. Fuktskador har yttrat sig i att tegel frusit sönder i fasader och delvis fallit till marken. Trähus utsätts för mögel och röta.
Man bör vara återhållsam med långvarig befuktning i hus som inte är byggda för det.

I Mollierdiagrammet nedan kan man se hur lite fukt kall luft kan innehålla jämfört med varm luft.
Inlagt exempel visar att uteluft - 7 C och 100 % RF som värms upp till 20 C endast får ca 15 % RF. I våra hus blir det sällan så torrt inne beroende på vattentillförsel från människors avdunstning, tvätt, matlagning ovh upplagrad fukt i byggmaterial och möbler som torkar ut.

Fukt som vill vandra ut genom ytterväggar styrs inte av relativ fuktighet utan av absolut fuktighet (och vattenångans partialtryck men den följer absoluta fuktigheten). Den är densamma för exemplets luft både vid - 7 och 20 C.
 
  • Mollier-diagram för temperatur och fuktighet, anteckningar i blått, rött och grönt, vetenskaplig termodynamik, ingen textanalys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Har du en roterande ftx så behåller den lagom med fukt. Går att ställa i menyer vad som är lagom (roterar långsammare om fukten är för hög)

Har du en plattvärmeväxlare så blir du av med fukten...
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Vi är 4 pers + hund i ett hus på strax under 200 kvm + ca 100 kvm i biyta i källaren. Ventilation i alla rum i alla plan. Så de siffror jag talar om är ca 20% luftfuktighet är med oss boende i huset, dusch, tvätt osv.

@Attitudeswe: Aggregatet jag har är ett Östberg Heru 300 S EC, dvs med rotordrift. Ska kolla lite om jag kan hitta något i menyn.

@Jochi: Jag är med på att det ur ett hus-perspektiv är bättre med lägre luftfuktighet, men tänker att det kanske ändå vore bra med lite högre för att vi människor i huset ska ha det optimalt. Märkt att dottern harklar sig en del och funderar på om det beror på för torr luft. Jag likaså känner att det är lite torrt i halsen. Har sett på två ställen att ekparkettgolv spruckit i ringarna i två rum och har funderat på om det också kan ha orsakats pga låg luftfuktighet.

Fuktspärren på mot vinden är nysatt i samband med att vi isolerade om vinden, men på något ställe med rörgenomföringar var det omöjligt att få det helt tätt. Får jag fråga dig, med ditt inlägg, skulle du prioritera lägre luftfuktighet för "husets bästa", eller hur tänker du? Eller tänker du att man ska minska luftflödet vintertid? Tacksam för input.

@Josth: Har du några tips på någon modell som du har erfarenhet av och som du tycker är bra?
 
G goldfish1977 skrev:
Tack för alla svar! Vi är 4 pers + hund i ett hus på strax under 200 kvm + ca 100 kvm i biyta i källaren. Ventilation i alla rum i alla plan. Så de siffror jag talar om är ca 20% luftfuktighet är med oss boende i huset, dusch, tvätt osv.

@Attitudeswe: Aggregatet jag har är ett Östberg Heru 300 S EC, dvs med rotordrift. Ska kolla lite om jag kan hitta något i menyn.

@Jochi: Jag är med på att det ur ett hus-perspektiv är bättre med lägre luftfuktighet, men tänker att det kanske ändå vore bra med lite högre för att vi människor i huset ska ha det optimalt. Märkt att dottern harklar sig en del och funderar på om det beror på för torr luft. Jag likaså känner att det är lite torrt i halsen. Har sett på två ställen att ekparkettgolv spruckit i ringarna i två rum och har funderat på om det också kan ha orsakats pga låg luftfuktighet.

Fuktspärren på mot vinden är nysatt i samband med att vi isolerade om vinden, men på något ställe med rörgenomföringar var det omöjligt att få det helt tätt. Får jag fråga dig, med ditt inlägg, skulle du prioritera lägre luftfuktighet för "husets bästa", eller hur tänker du? Eller tänker du att man ska minska luftflödet vintertid? Tacksam för input.

@Josth: Har du några tips på någon modell som du har erfarenhet av och som du tycker är bra?
Luftfuktare i sovrum kan vara en idé.
Det känns lite overkill att öka luftfuktigheten i hela huset.
 
G goldfish1977 skrev:
Tack för alla svar! Vi är 4 pers + hund i ett hus på strax under 200 kvm + ca 100 kvm i biyta i källaren. Ventilation i alla rum i alla plan. Så de siffror jag talar om är ca 20% luftfuktighet är med oss boende i huset, dusch, tvätt osv.

@Attitudeswe: Aggregatet jag har är ett Östberg Heru 300 S EC, dvs med rotordrift. Ska kolla lite om jag kan hitta något i menyn.

@Jochi: Jag är med på att det ur ett hus-perspektiv är bättre med lägre luftfuktighet, men tänker att det kanske ändå vore bra med lite högre för att vi människor i huset ska ha det optimalt. Märkt att dottern harklar sig en del och funderar på om det beror på för torr luft. Jag likaså känner att det är lite torrt i halsen. Har sett på två ställen att ekparkettgolv spruckit i ringarna i två rum och har funderat på om det också kan ha orsakats pga låg luftfuktighet.

Fuktspärren på mot vinden är nysatt i samband med att vi isolerade om vinden, men på något ställe med rörgenomföringar var det omöjligt att få det helt tätt. Får jag fråga dig, med ditt inlägg, skulle du prioritera lägre luftfuktighet för "husets bästa", eller hur tänker du? Eller tänker du att man ska minska luftflödet vintertid? Tacksam för input.

@Josth: Har du några tips på någon modell som du har erfarenhet av och som du tycker är bra?
Tycker man kan minska FTX-flödet kalla dagar. Stor temp-skillnad inne - ute ger större ofrivillig ventilation.
 
J Jochi skrev:
Tycker man kan minska FTX-flödet kalla dagar. Stor temp-skillnad inne - ute ger större ofrivillig ventilation.
Minskar inte temp på tilluften om du minskar flödet?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Minskar inte temp på tilluften om du minskar flödet?
Nej, inte om minskar till- och frånluftflödena lika mycket. Man kan ha lite större frånluftflöde för det när bra med lite undertryck i huset och det höjer tillufttemp något. I mitt fall har frånluftfonen (typ KGEB + strutfilter) större tryckfall än frånluftfonen och kräver lite högre fläktkapacitet
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.