Hej,

Håller på att renovera ett rum i källarvåningen på 5,5x8,5 meter. Platta på mark, byggt -69.
Känns som 80% stenar och 20% betong.
Har rivit ut det gamla uppreglade golvet med isolering och plastmatta ovanpå. Trots detta fanns inga problem med fukt eller lukt.
Förutom(!) 1,5 meter runt ytter/källardörren, som ligger under marknivå, där det var helt ruttet pga vattenintränging genom den nu 50 år gamla dörren/tröskeln. Nu bytt och tätad och ett litet tak kommer snart på plats.
Bilat upp plattan runt gamla avloppsrör från gammal toa/handfat och det var helt torrt även under plattan just där.

Tänker lägga Nivell/Subfloor - samt tillhörande ventilationspaket när jag ändå håller på.
(Platon funkar inte. Ojämnt och nivåskillnader.)
Ingen golvvärme då en LLVP sitter där.

Nu till själva frågan!
Det är radonrör genom plattan på två ställen i huset varav det ena genom golvet i just detta rum:
Någon som tror på att ansluta Nivell/Subfloors golvventilationslösning till den redan existerande radonsugen
istället för deras egen fläkt?

Nivellrören är 50mm och om jag via ett spjäll ansluter detta mot radonröret, borde det gå att få till en bra balans golv/platta. (Huset ventileras med FTX och även i detta rum finns tilluft.)
Tänker mig att radonsugen är rätt kraftig och att ventilationen under golvet är en bråkdel av vad som sugs ut under plattan.

Slipper då massa elände som fler fula rör, fläktar med oljud, hål i fasaden samt eldragning.
Och sparar dessutom en slant mot Nivells dyra fläkt.

Och finns det någon som vet hur man klurar ut vilket luftflöde som faktiskt behövs under golvet?

mvh Martin/
Avloppsrör som sticker upp ur en betongplatta i ett renoveringsprojekt, omgivet av en spårning för radonventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går väl bra att göra, bara fantasin som används för anslutning och, kanske det ska var en smal anslutning till golvet och det viktigaste är ett spjäll som kan ställas, det ska inte vara tornado under utan ett svaaagt undertryck
 
Just så som jag tänker.
50mm-rören från golvventiationen kommer upp ur golvet, ett spjäll på det och sedan 90-böj in i ett 50mm hål i radonröret.
90-böjen och spjället kommer alltså ovan golv (inte så snyggt...) och kan justeras enkelt.
Om det mot förmodan visar sig som en dålig lösning, får jag väl krypa till korset och köpa den riktiga fläkten och täppa igen hålet i radonröret.
Kommer göra ny radonmätning efter denna renovering ändå och då får jag se hur det blev.

Frågan är bara hur jag vet vad som är ett bra undertryck/luftflöde :rolleyes:

Någon här som tycket detta är en dålig idé och varför i så fall?
 
Du får ha ett hål i andra ändan och mäta där, ett undertryck på någon mm är nog lagom vid dina röranslutningar, blir till at prova sig fram.
 
Hej. Hur har det gått? Eftersom jag är med samma fundering angående att ansluta golvventilation till radonsugen vore intressant att höra hur det gick för dig.

Jag har dock 50mm rör till min radonsug ner under plattan på fyra ställen och inte ett jätterör som du. Jag har därför lite svårare att skala ner rörstorleken för att begränsa suget under det kommande golvet.
 
Hur ser det ut idag med rören, det går att sätta ett rör med en strypning i, s.k vridventil för ventilation, hur du får ihop det är lite av ett tänkande. Ska inte vara så stort drag, bara någon mm undertryck. Det är det konstanta flödet som avgör.
 
Jag har idag 50mm centraldammsugarrör som går från sugen och förgrenas till 4 separata sugpunkter med dimensionen 50 mm under plattan. Det löste våra radonvärden i alla fall.

Om det finns strypningsventil till sådana rör kan jag ju grena av i ytterligare en punkt och lägga den under det ventilerade golvet. Värt ett försök, känns onödigt med två sugar.
 
Till dina rör 50 mm plast finns nog inga spjäll, men med lite fantasi och mek kan du göra en själv. borra hål för en axel och en rund plastbricka på den i röret, det är inget stort drag som ska vara, bara någon mm undertryck.
 
Tre+ år senare 😴 Så här blev det!

Subfloor metallreglar och plastskruvar.
Golvsugröret kapat 45 grader i botten och står bara mot betongplattan under det ventilerade golvet.
Borrade ett hål i radonsugens rör. Hittade ingen lämplig anslutning så skrev ut en egen på 3D-skrivaren 😇.
Lite byggfog och en slangklämma håller det på plats.
På de motsatta väggarna i rummet är det spår urkapat ur golvet samt ventil med filter ovanpå.
Allt enligt tips från leverantören när han var här och levererade golvet: "Du har ju redan en bra sug. Koppla in dig på den."

Resultatet är:
Bättre än innan? Absolut! Vetenskaplligt beräknat, uppmätt och proffessionellt utfört? Nope.
Ett nytt fräscht rum, med varmt golv. Ingen brummande sugmotor för golvventilation då den befintliga radonsugen (i ett helt annat rum) användes. Risken för fukt under golvet minimerad. (Det var iofs torrt redan innan)
Sparade pengar: ingen sugmotor, inget el-jobb, inga specialventilationsrör under golv, inga luftfördelarplåtar m.m.
Testmetod:
Röken från ett utblåst stearinljus letar sig in genom filtret och ned genom golvet. Så luftflödet går åt rätt håll.
Radonvärden i rummet pendlar mellan 100 och 350. Tidigare 250-450. (Airthings Wave)
Kan öppna för mer sug, men håller koll ett tag på hur det beter sig. Tänker kanske släppa ned en fuktmätare vid tillfälle om jag skulle börja sova oroligt.

Före och efter reparation av rörinstallation genom vägg med isoleringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betonggolv, värmeskåp, rör, installationsutrymme, ej färdigställt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för uppdateringen, den blir en inspiration. Jag har inte fått tummen ur än men eftersom stambyte skedde är rummet utrivet så nu behövs bara motivation. Ditt inlägg kanske blev det jag behöver för att sätta igång.
 
  • Gilla
martinwahlstrom
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.