Hej,
Tänkte ta tag o börja riva mitt gamla badrum nu , men en tanke slog mig hur gör man med rör genomföringarna
när jag skall dubbelgipsa inför den nya kaklingen som skall göras , se bild nedan ....
Skulle gissa på att rören " sticker " ut ca 3 cm max innan kopplingen kommer...

Några tips någon??
 
  • IMG_2060.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2061.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygg inte in kopplingarna!
Det blir bara problem länge fram och är reglementsvidrigt.
Jag hade satt avstängningsventiler och byggt en låda så du kan inspektera dem.
/ H
 
Skall absolut inte bygga in några rör eller kopplingar hade jag tänkt.. då precis som du säger strider mot alla regler..
=)
 
Då ska du väl inte dubbelgipsa heller...?

mvh
Abbe
 
Jo tänkte det, tror man måste dbbelgipsa pga vikten.. har jag för mig jag har läst nånstans??
 
K
Klart att han får. Det finns dock en rekommendation om att inte ha det efter 1/7 2008. Dyker det dock upp någon vägg som riskerar att få dubbla tätskikt ex. yttervägg med diffspärr så bör kartonggipsen bytas mot en fuktokänslig skiva.
 
K
På bilderna, om jag förstår det rätt... Tänker du gipsa direkt på den målade ytan? Jag antar att det är våtrumsfärg. Då bör du ha i åtanke att du skapar dubbla tätskikt. Vill du använda gipsen så bör du ta bort färgen.
 
Absolut. Han får klä väggarna med papier machet om han vill...jag tänkte bara att det skulle gå att få försäkringsbolaget att överhuvudtaget överväga att betala pengar ifall han i framtiden får en fuktskada.
 
Varför skulle dom inte göra det om det är fackmannamässigt utfört och gjort enligt gällande regler (iom övergångsregler tom. 1/7 -08)
 
Det kan vara så att det finns "mer rör" bakom väggen så att det går att dra fram lite extra. Det gjorde det för mig. Tittar jag på bilden så tycker jag det ser ut som om gipsskivan som sitter där borde bytas för det ser inte helt fräsht ut, men jag kanske misstar mig...

Alternativ till dubbelt gips kan då vara Aqua panel skivor som är godkännda för cc60 vid liggande montering. Visst de är dyrare (Bauhaus 2400*900*13 ca 350 kr /st) men om man bara behöver sätta ett lager så blir det inte så stor skillnad på totalbudget. Och så är de ju cementbaserade så man behöver inte nyttja övergångsreglerna.

/Sulan
 
Se till så att genomföringarna inte kommer för nära hörnet då det kan bli riktigt knivigt att få dit en manchett till tätskiktet där. Finns rekommenderade avstånd från hörn i "Säker vatteninstallation" (eller var det i någon av de andra vattedokumenten?).

Kan du komma åt rören och flytta dem lite så hade jag dels flyttat ut dem i sidled lite från hörnet, dels sett till att ha en _garanterat_ tillräckligt lång stump rör för att få till genomföringen. Kan vara en idé att redan nu titta på vad du ska använda för väggbrickor för rörgenomföringen.
 
ktm250 skrev:
. Dyker det dock upp någon vägg som riskerar att få dubbla tätskikt ex. yttervägg med diffspärr så bör kartonggipsen bytas mot en fuktokänslig skiva.
Hej!

Kan man inte ta bort diffspärren på ytterväggen om ett av badrumsväggarna kommer vara en sådan? (kakel med fuktspärr bakom). Eller kan man låta väggens diffspärr vara kvar om man inte kör kartonggips? Finns ju fortfarande träreglar/glespanel däremellan...
 
K
Brukligt idag är fuktokänslig skiva och nåt de nya tätskikten med ånggenomgångsmotstånd på över 1 000 000 s/m. Förr tog man bort diffspärren, till många hustillverkares förtret, men det ska inte behövas nu, men skippa kartonggipsen. Dennes papper trivs inte däremellan.
 
Kul med så mkt svar =)

Varjefall.. kommer riva hela badrummet, det är så slitet och dåligt gjort så jag har fasa för att se hur det ser ut bakom väven...
Så nya gips plattor ( vet reglerna ).. och yes dubbel gips hade jag tänk.
Blir lite skraj när man skall dra i rören..får nog fixa en röris som får göra det åt mig...
Men låt säga att det inte går att "dra" i rören och det blir lite väl tight att ha det som det är befintligt, Visst får man inte skarva bakom vägen??.. om jag har förståt rätt.. ( om man inte har en inspektions lucka samt fall etc.. vilket jag får kalla kårar av att bara läsa om , man skall ju kunna sova på nätterna oxå )..

Ang gips VS ytterväg, så bor jag i ett kedjehus med badrummet inte mot nån yttervägg dock en sklijevägg
mot nästa hus, så kan vara nån luftspalt eller liknande där... får återkomma ang hur det är byggt idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.