D Dilato skrev:
Om bälgen är trasig och du pumpar in luft så läcker luften mycket riktigt ut in i hydropressen och du får hydroforeffekt.
Men, det är så lite luft att effekten blir mycket begränsad.
Hydroforer är ju på 150-300 liter just av den orsaken.
Allright så viss luft kan då råka åka ut i systemet om jag fattar rätt.
 
Hade en vvsare här. Han fyllde på med glykol o jag var med så nu vet jag vart man gör det. Startade pumpen o den visade 0,0 i tryck, manometern efter visade inte ökat tryck och den sitter efter pumpen. Han höll på att trycka på pumoen o sen visade den i dispalyen hur mycket ström den drar (7w). Han sa att den då var igång. Men trycket på manometern var densamma. Jag sa att den borde väl stiga typ 0,2 bar. Men han sa att det inte skulle bli nån skillnad i trycket..... Hursom han åkte iväg. Senare på kvällen så hade ingen värme kommit ut i systemet röret var fortfarande kallt. Tryckte på knapparna på pumpen o såg att pumptrycket i displayen visade 0. Drog ut strömmen o smsade på morgonen dagen efter samt ringde honom under dagen en gång men inget svar. Nu har det gått 3 dagar, han har inte hört av sig än-klart besviken på det. Hursom tog bort pumpen för misstänkte luft eller att den var trasig. Lossade på skruvarna o då pös luften ur. Öppnade kranen o då pös det luft i minst 5 sekunder, så höll jag på med detta ett tag. Nu fungerar det efter det. Trycket ökade 0,2 bar på mätaren som han sa att det inte skulle göra vilket är märkligt, såklart trycket ökar efter en pump. Har haft lite hantverkare genom åren o måste säga att jag förstår inte att det ska vara så svårt att få tag i några som kan o är lite engagerade i det dom gör. Tänkte om jag skulle vara lika oengegerad själv hade jag aldrig fått några jobb. Expansionskärlet tittade han aldrig på så har samma. Den står ju underst i systemet. Men måste jag byta den så gör jag det själv. Då den står längst ned kommer jag att fylla expansionskärlet liggande på sidan o på slutet upp o ner. För jag fattar inte hur vattnet ska komma ner i den annars. Tänkte att har jag en flaska på golvet med en slang i som är 2 m högre upp o man ska få vatten i den genom att fylla på. Det går ju extremt sakta. Nästan omöjligt. Kommer ju ta månader innan luften i kärlet är borta. Eller hur gör ni?
 
Är vattenanslutningen i botten eller i toppen på ett nytt kärl, har du i botten nu, så ska det vara i botten, med ett förtryck på 0,5 - 0,6 bar och tomt kärl, ligger blåsan mot alla väggar i kärlet. Koppla in och fyll upp. Då blir det en liiiten luftbubbla kvar. Mycket bra att ha luften upptill.
 
Anslutningen är i botten på kärlet. Kärlet ligger ca 3m nedanför högsta punkten i systemet. Cirkulationspumpen 1 m ovanför. Du menar att det går att fylla kärlet genom att koppla i det ståendes o vattnet ska då kunna gå in i den? Jag förstår inte hur vattnet rent praktiskt kan gå ner i den. Hade det varit en luftventil överst på kärlet fattar jag men det finns inget. Det är som att luften i cirkulationspumpen skulle försvinna av sig självt vilket det inte gjorde. Får läsa fysikens lagar tror jag :)
 
Med blåsan fylld med luft så finns ingen plats för vatten. Eftersom kärlet verkar vara längst ner. så vid återfyllning ska du bara fylla på liiiite sakta, som en pyspunka, så att rör/slangar till kärlet fylls utan att pressa blåsan. Det kommer det kanske att klucka i dom rören/slangar när luften stiger upp i övriga systemet, bara bra. Så öppna inte bara en kran och gasa på, då åker det in luft i kärlet på fel sida om membranet/blåsan
 
allright så blåsan fyller den största delen av kärlet? I så fall fattar jag.
 
Blåsan fyller hela kärlet när det inte finns vatten i det och luft i blåsan är 0,6 bar
 
Tack för förklaringen . Då vet jag hur det funkar :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.