Hittar ingenstans, eller så är jag helt enkelt blind, om var rören till ventilationen (FTX) ska ligga/gå? Ska de gå fritt ovanför isoleringen, 500 mm lösull på vinden, kan jag lägga de ovanpå takstolarna, eller vilka regler är det som gäller? Står ingenting i papprerna jag fått...

Hur har ni andra gjort?

God fortsättning!
 
Ovanpå takstolarna, inbäddade i lösullen.
 
Ok, men så som det står på beskrivningen om rören så står det någonting typ: "Isoleras med 80 mm blal eller likvärdigt.... " , någonting sådant. Då behöver jag kanske inte isolera rören, utan de isoleras utav lösullen? Har nämligen fått med mig allt jag behöver (även isolering) till alla stående rördelar utom de som är längsgående. Kan anledningen till detta vara just denna, att man drar rören i lösullen?
 
Även om det inte är så många som gjort allting själv så har ni kanske en uppfattning om hur det blivit gjort i det hus ni flyttat in i?

Vi hörs! :)
 
andersmc skrev:
Ovanpå takstolarna, inbäddade i lösullen.
Kan man lägga rören direkt på takstolarna, det blir inte stomljud av detta?
 
Ytterliggare en frågeställning som man bör ta i beaktning, jag vet helt enkelt inte... dock har jag fått veta att vad det gäller isoleringen så behöver den inte tilläggisoleras, finns där bara minst 200 mm lösull ovanpå rören så motsvarar detta 80 mm byggmatta.
 
Mina FTX-rör ligger mot takstolarna och är fastskruvade med hålband, inga stomljud uppkommer.

Sedan är lösullen lagd över hela härligheten, rör som går upp genom yttertak eller genom yttervägg är isolerade och diffusionsspärrade med strumpa. (Vi har 65-80cm lösull)
 
Kanon! Då är det bara till å köra på! :)
 
Rör med varmluft måste isoleras så dom inte kyls ner.

Rören med kall luft (uteluft och avluft) måste kondensisoleras. Alltså isoleras och tätas så att luft inte kan komma in i isoleringen. Detta gäller även (främst) när rören dras i varma utrymmen (inomhus). För om varm/fuktig luft träffar en kall yta så fäller den ut vatten.

Du har troligen fått med någon isolering som har plasthölje (isoler strumpa). Det är den som används för kondensisolering. Mycket viktigt att ytterhöljet är tät överallt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.