Bor sedan ett halvår tillbaka i ett 80-talshus med en utgången modell av ett gammalt Flexit SL4R-aggregat.

Aggregatet är installerat på vår oisolerade vind. För några månader sedan när det var smällkallt så stängdes fläktarna av. Vi reagerade inte förrän jag vaknade mitt i natten av att det rann någon deciliter vatten ur ventilationshuven i sovrummet på ovanvåningen, dvs. det måste bildats kondens i rören som rann ut i ventilationstrumman. Jag lyckades få igång fläktarna igen.

En annan gång så hade aggregatet lagt av under dagen men vi inte var hemma. När jag kollade på CI50-manöverpanelen så blinkade den att överhettningstermostaten (manuell återställning) löst ut. Enligt manualen måste man då först trycka på Reset-knappen inne i aggregatet och sedan ställa in temperatur på nytt. Det gjorde jag, men den gick inte igång förrän jag slagit av strömmen till hela aggregatet och sedan slog på det igen - då tar det någon minut och sedan brummade aggregatet igång igen.

Det har dock hänt flera gånger nu att aggregatet stänger av sig, oftast under natten. Jag har bytt båda filtren till splitternya, men det hjälper inte. Jag har inte väntat mer än ett par timmar för att se om de går igång igen, men det verkar de inte göra, utan jag måste upp på vinden och slå av strömmen, vänta och sedan slå på den igen. Har temperaturen inställd på 21-22 grader. Numera kan jag inte heller trycka på reset-knappen inne i aggregatet - knappen svarar inte, utan varningslampan på manöverpanelen fortsätter lysa trots att jag prövat trycka på reset-knappen på en rad olika sätt (minns inte riktigt hur jag nollställde den senast). Själva systemet går dock som sagt igång igen när jag slår av strömmen och sedan på det igen.

Det är f.ö också ett jäkla oväsen från frånluftsdonet i badrummet när aggregatet är igång - det viner och visslar liksom i det.

Jag hittar inget kring felsökning vare sig i manualen för manöverpanelen eller aggregatet för felet att fläktarna stänger spontant av sig. Hade velat råda bot på både det faktum att aggregatet spontant stänger av ibland, och att det viner och visslar så i badrummets frånluftsdon - men var ska man börja?
 
Jag misstänker att ena/bägge fläktmotorerna håller på att ge upp, lagerhaveri.

Antingen byter man lagren eller hela fläktmotorn.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag misstänker att ena/bägge fläktmotorerna håller på att ge upp, lagerhaveri.

Antingen byter man lagren eller hela fläktmotorn.
Kan det vara skälet även till oväsendet eller bara att den lägger av i tid och otid?

Oavsett vilket, kan den misstanken…inspekteras?
 
Dåligt lager ger ojud.
Dåligt/skuret lager gör att fläktmotorn går trögt, det ger högre ström, det gör att överströmsskyddet löser ut.

Man kan snurra på fläktbladet för att dels höra om det låter illa, dels känna hur lätt/trögt det går, mm.
 
En teori jag har nu rör värmeelementen i aggregatet, den som sätter igång och hjälper till att värma upp utomhusluften när rotorväxlaren inte lyckas med det (vilket väl är typ hela tiden nu när det är så kallt). Om överhettningstermostaten når 60 C så stänger den ner aggregatet. Frågan är om inte felet kan sitta i elementen eller överhettningstermostaten, dvs. att överhettningsskyddet löser ut hela tiden?

Det har som sagt inte gått att nollställa överhettningstermostaten senaste gångerna jag prövat, inget händer när jag trycker i reset-knappen.
 
Har nu haft en fackman på besök som kunde konstatera att ventilationsaggregatet inte kan ha underhållits korrekt. Det krävdes att man monterade isär aggregatet och plockade fram rotorväxlaren för att fackmannen skulle kunna se felet. Rotorväxlaren visade sig vara stendöd, aggregatet har med andra ord inte underhållits på väldigt länge och teknikern intygade att det omöjligen kan ha fungerat som det ska på ett bra tag. Hans bedömning varatt ett dylikt aggregat installerat 2007 enkelt borde kunna ha hållit i 25 år, förmodligen längre i det milda skånska klimatet. I och med felet har aggregatet kört på eftervärmarelementet ända sedan vi flyttade in, och även det har satt sig markant på elräkningen enligt teknikern. Det förklarar också varför aggregatet kontinuerligt lade av - eftersom ventilationssystemet kontinuerligt värmde upp all tilluft med hjälp av el och utan hjälp av rotorväxlaren så har det i princip fungerat som ett el-element.
 
H hustomte85 skrev:
Har nu haft en fackman på besök som kunde konstatera att ventilationsaggregatet inte kan ha underhållits korrekt. Det krävdes att man monterade isär aggregatet och plockade fram rotorväxlaren för att fackmannen skulle kunna se felet. Rotorväxlaren visade sig vara stendöd, aggregatet har med andra ord inte underhållits på väldigt länge och teknikern intygade att det omöjligen kan ha fungerat som det ska på ett bra tag. Hans bedömning varatt ett dylikt aggregat installerat 2007 enkelt borde kunna ha hållit i 25 år, förmodligen längre i det milda skånska klimatet. I och med felet har aggregatet kört på eftervärmarelementet ända sedan vi flyttade in, och även det har satt sig markant på elräkningen enligt teknikern. Det förklarar också varför aggregatet kontinuerligt lade av - eftersom ventilationssystemet kontinuerligt värmde upp all tilluft med hjälp av el och utan hjälp av rotorväxlaren så har det i princip fungerat som ett el-element.
Är det klarlagt om det är rotormotorn som är defekt eller dess styrning?
En defekt kondensator kan även påverka motor (stillastående och brummande).

Ny motor kostar drygt 4000 kr.
 
H hustomte85 skrev:
Det krävdes att man monterade isär aggregatet och plockade fram rotorväxlaren för att fackmannen skulle kunna se felet. Rotorväxlaren visade sig vara stendöd,
H hustomte85 skrev:
Hans bedömning varatt ett dylikt aggregat installerat 2007 enkelt borde kunna ha hållit i 25 år,
Jag VET att rotormotorn på aggregat runt 2009 har/hade en deffekt, där motorn "brinner".

Vi fick vår bytt på garantin typ 2011.
Jag märkte i höstas/vintras att växlaren inte roterade, det var rotormotorn som hade lagt av igen, bytte motorn själv,

https://www.byggahus.se/forum/threads/flexit-s4r-byta-rotormotor-och-flaektmotor-sjaelv.510257/
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
H hustomte85 skrev:
Det krävdes att man monterade isär aggregatet och plockade fram rotorväxlaren för att fackmannen skulle kunna se felet.
På vårt aggregat så räcker det med att ta bort stora frontluckan för att se om rotorn roterar.
För att komma åt rotormotorn så var det att lossa 8 skruvar å dra unda en plåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.