Hej jag har en faktura på 8544 för 62 dygn 1 dec till sista januari. Är det någorlunda, eller har några direkt elelement ca 5 st, 1500w, luftvärmepump eldar i spis och regel 1 kakelugn varmvatten beredare 80 l, 4672 kw är förbrukning, nu har vi haft väldigt kallt januari, minus 20 i långa perioder. Frågan är som ovan skrift, är det en väldigt hög räkning, avtalet är 118 öre kw. Vänligen svara gärna.
 
Omöjligt att säga.

Hur stort är huset, hur gammalt/välisolerat, hur stor del av uppvärmningen tror du att eldandet står för?

När det är 20 grader kallt ger en luftvärmepump väldigt låg verkningsgrad. Den är fortfarande bättre än ett elelement. Men den ger bara en liten besparing vid så låga temperaturer.

Varmvattenberedaren som sådan drar väldigt lite ström, men den drar ström för att värma upp det vatten du tar ut. Hur många bor det som duschar osv. Standbyförbrukningen ligger på några enstaka kWh per dag. Och den förbrukningen blir värme som läcker från beredaren och hjälper till att värma rummet.

Men som sagt, om eldandet i stort sett räcker för att värma huset, så är förbrukningen av el orimligt hög. Om hela huset, och det är ett stort hus, värms av elelement, och en luftvärmepump vid låg utetemp. Så är din förbrukning låg.

Innan vi skaffade bergvärme, så förbrukade vi 7 - 8000 kwh i Januari. Hus från 320 talet, 220 kvm i Stockholm (brukar inte vara mer än 5 - 10 minusgrader i januari). Nu med bergvärme ligger vi under 2000 kwh i januari, om jag minns rätt.
 
H hempularen skrev:
Omöjligt att säga.

Hur stort är huset, hur gammalt/välisolerat, hur stor del av uppvärmningen tror du att eldandet står för?

När det är 20 grader kallt ger en luftvärmepump väldigt låg verkningsgrad. Den är fortfarande bättre än ett elelement. Men den ger bara en liten besparing vid så låga temperaturer.

Varmvattenberedaren som sådan drar väldigt lite ström, men den drar ström för att värma upp det vatten du tar ut. Hur många bor det som duschar osv. Standbyförbrukningen ligger på några enstaka kWh per dag. Och den förbrukningen blir värme som läcker från beredaren och hjälper till att värma rummet.

Men som sagt, om eldandet i stort sett räcker för att värma huset, så är förbrukningen av el orimligt hög. Om hela huset, och det är ett stort hus, värms av elelement, och en luftvärmepump vid låg utetemp. Så är din förbrukning låg.

Innan vi skaffade bergvärme, så förbrukade vi 7 - 8000 kwh i Januari. Hus från 320 talet, 220 kvm i Stockholm (brukar inte vara mer än 5 - 10 minusgrader i januari). Nu med bergvärme ligger vi under 2000 kwh i januari, om jag minns rätt.
Hej huset är från 1923, tilläggsisolera utvändigt 45 mm 2 glas fönster mestadels 160 170 kvm vindar är det bristfällig med isolering, vi är två personer, har legat på 12000 kWh år sommar halvåret brukar vara lite ström åtgång, har ett grovkök med el golvvärme 6 kvm brukar vara på när det är riktigt kallt och det har varit det
 
LLVP vid -20 grader C kanske ger 1.6 - 1.7 ggr i värme gentemot elförbrukningen - typisk värde för en 9000 BTU LLVP är att 1500 Watt till kompressorn vid -16 grader C ger runt 3 kW i värmeeffekt från innerdelen, vid -20 grader C så tar kompressorn in mindre effekt från elnätet för att den sugna gasen från evaporatorn är tunnare i densitet och kompressorn kan inte varva fortare (typisk toppvarv kring 5400 - 6000 rpm för en inverter-LLVP) och värmebidraget är kanske bara 1.7 ggr och totala värmeeffekten närmar sig 2.5 - 2.8 kW

Bor man i kallare klimat med långa köldperioder som norra delen av Sverige så är oftast bergvärme en bättre lösning för att det fins varmare värmekälla att hämta värme ur gentemot luften (typiskt runt 0 grader C även när det är -20 grader C i luften) och då får man oftast mer än 3 ggr av den inmatade eleffekten i värme.

det här året har också varit osedevanligt kallt i långa perioder med start redan tidig november och vi får vara glada att elpriset inte ligger på samma nivå som december 2022 för dem som inte har bundna priser - för den fakturan kändes...
 
  • Gilla
björnuf
  • Laddar…
Är ditt avtalspris på 118 öre/kWh inkl moms?
Är det ett fastprisavtal?

Din förbrukning är hög jämfört med andra hus.
 
  • Gilla
björnuf
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Är ditt avtalspris på 118 öre/kWh inkl moms?
Är det ett fastprisavtal?

Din förbrukning är hög jämfört med andra hus.
Ja jag hade 47 öre i december, nej skatter osv tillkommer
 
X xxargs skrev:
LLVP vid -20 grader C kanske ger 1.6 - 1.7 ggr i värme gentemot elförbrukningen - typisk värde för en 9000 BTU LLVP är att 1500 Watt till kompressorn vid -16 grader C ger runt 3 kW i värmeeffekt från innerdelen, vid -20 grader C så tar kompressorn in mindre effekt från elnätet för att den sugna gasen från evaporatorn är tunnare i densitet och kompressorn kan inte varva fortare (typisk toppvarv kring 5400 - 6000 rpm för en inverter-LLVP) och värmebidraget är kanske bara 1.7 ggr och totala värmeeffekten närmar sig 2.5 - 2.8 kW

Bor man i kallare klimat med långa köldperioder som norra delen av Sverige så är oftast bergvärme en bättre lösning för att det fins varmare värmekälla att hämta värme ur gentemot luften (typiskt runt 0 grader C även när det är -20 grader C i luften) och då får man oftast mer än 3 ggr av den inmatade eleffekten i värme.

det här året har också varit osedevanligt kallt i långa perioder med start redan tidig november och vi får vara glada att elpriset inte ligger på samma nivå som december 2022 för dem som inte har bundna priser - för den fakturan kändes...
Ja norra Dalsland, normalt sett brukar inte vara sån vinter här
 
MultiMan
Du är tyvärr i gott sällskap. Jag har inte haft så hög elräkning på många år, trots kanonavtal på 35öre/kWh med Vattenfall. Tyvärr fortsätter EOn höja ohämmat, så januaris räkning för elnätet + energiskatten är 2400 kr och själva elen från Vattenfall 880 kr. Nästan lika hög förbrukning som innan jag skaffade LLVP eftersom den inte gett i stort sett någonting med många dagar/veckor med -20 till -30C.
 
  • Gilla
björnuf
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Du är tyvärr i gott sällskap. Jag har inte haft så hög elräkning på många år, trots kanonavtal på 35öre/kWh med Vattenfall. Tyvärr fortsätter EOn höja ohämmat, så januaris räkning för elnätet + energiskatten är 2400 kr och själva elen från Vattenfall 880 kr. Nästan lika hög förbrukning som innan jag skaffade LLVP eftersom den inte gett i stort sett någonting med många dagar/veckor med -20 till -30C.
Ja det var rekord för mig med, det är för mycket
 
björnuf björnuf skrev:
Ja jag hade 47 öre i december, nej skatter osv tillkommer
Jag fattar inte, du säger olika pris, 47 öre, 118 öre..vad är det som gäller egentligen?
 
Jag hade ett avtal på 47 öre tom sista december, 1 januari nytt avtal 118 öre, så ca halva räkningen är på 47, o andra halvan 118. I snitt ca 75 kWh per dag, men som någon skrev det är jag inte ensam om, vi hade 32 minus som mest men att vi ska skattas så hårt är inte värdigt.
 
om jag nu förstått rätt
ca 4700kWh förbrukade för December och Januari tillsammans
Huset är från 1923 på ca 170kvm och tilläggsisolerat (45mm) på väggarna dock en på vinden.
Uppvärming sker mha LLVP , ved i kakelugn & vedeldad spis och 5st elelement,
6 kvm elglovvärme finns med

I december hamnade dygnsmedeltempen hyfsat normalt medans januari var betydligt kallare generellt sett.
Lokala avvikelser finns givetvis

så ca 2350kWh per månad.
Inte helt orimligt.
skulle tro att elgolvärmen är den stora boven, speciellt om den varit på då det är kallt.
elgolvvärme har jag för mig ligger på ca 100w / kvm
om den varit på dygnet runt och iom att det är kallt maxat ....
100*6*24*(31+31)/1000 -> ca 900kWh för dec+jan

Sen som det skrivits så ger en LVVP mindre då det är riktigt kallt som gör att elelementen behöver gå hårdare.

Sen beror ju väldigt mycket på hur mycket ni eldat och hur den värmen sprids i erat hus

Gissningsvis skulle jag säga som sagt att det känns som att det inte är orimligt högt.
 
  • Gilla
björnuf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.